א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

משרד החינוך מציג: התעללות בילדים מיוחדים חרדיים

מאות ילדים מיוחדים שסיימו גן והעפילו לכיתה א', גילו: אין תקציב לכיתה מיוחדת בתלמודי-תורה • ההורים: "אמרו לנו שרק בהפגנות נצליח. שפשוט נהפוך שולחנות"

ההפגנה. צילום: שמואל דריי
ההפגנה. צילום: שמואל דריי



עשרות ילדים קטנים, בגילאי 6-7, ממשפחות חרדיות, הפגינו הבוקר (א) יחד עם הוריהם סמוך לבניין משרד החינוך בירושלים.

על מה ולמה כונסה ההפגנה הכמעט ספונטנית הזו?

מתברר שמדובר ב'עבודה' אותה התבקשו ההורים והילדים לבצע, לא בבקשה מפורשת, אך רמזים - היו גם היו.

קצת רקע: עד לשנה הקודמת למדו הילדים המיוחדים בכיתות גן המתאימות לצרכיהם ולדרישותיהם המיוחדות. לקראת השנה הבאה קיבלו הוריהם הודעה, לפיה אין תקציב עבורם, והם ישולבו בכיתות רגילות. אלא שבכך לא תמה מנת סבלם מתברר כי מנהלי בתי ספר מסרבים לקבלם, ולכאורה בצדק. מה יעשה ילד מיוחד בכיתה רגילה? הדבר יגרום לסבל הן לו והן למערכת כולה

ומה עושים במשרד החינוך, כאשר אין תקציב והדרישות מרובות?

ובכן, שולחים את ההורים להפגין.

תחילה פנו הורי הילדים אל חברי הכנסת החרדים. עם שרי ש"ס הם לא הצליחו ליצור קשר. בלשכת סגן שר האוצר, איציק כהן, דחו אותם שוב ושוב. ביום חמישי האחרון אמרו כי הוא יהיה מוכן לפגשם, אך נמצא כרגע בחו"ל. גם עם השרים אלי ישי ומשולם נהרי הם לא הצליחו ליצור קשר. עם הח"כים מ'יהדות התורה' הם דווקא הצליחו להיפגש.

באופן רשמי - הובטח להם כי העניין יטופל מול שר החינוך, גדעון סער. חלק מהח"כים, באופן לא רשמי כמובן, מלמלו ש"הדרך היחידה שתוכל לעזור היא הפגנה..." סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, אף ניפגש במיוחד עם גדעון סער, אך ללא תוצאות.



ברינגר: "לשכבות החלשות קל לנגן על דעת הקהל"

בשיחה עם צבי ברינגר, תושב ירושלים ואחד מהורי התלמידים, הוא מספר על מסכת התלאות שעברו, שהגיעה לשיאה בהפגנה הבוקר. "אנחנו בעצם עובדים חינם עבור משרד החינוך. רמזו לנו שעלינו לערוך הפגנה ולהביא תקשורת". (אגב, בכותבי את הידיעה הזו, אני חשה את אותה תחושה: עבודה עבור משרד החינוך, שלא מצא דרכים אחרות להשיג תקציב עבור הילדים המיוחדים. אבל המטרה, השגת הכיתות המיוחדות, מקדשת את האמצעי...)

צבי נפגש עם יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, שאמר לו: "רק בהפגנות תצליחו, פשוט תהפכו שולחנות". מסר דומה עלה גם מהפגישות שלו עם סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, עם יו"ר 'יהדות התורה' ח"כ ישראל איכלר, ועם ח"כ אורי מקלב.

"אני מבין אותם", אומר צבי, "אני אפילו לא מנסה לבוא בתלונות. הבנתי מגורמים בכירים במשרד החינוך, כי התקציב שלהם לא חושב נכון, וכי גילו ברגע האחרון שאין להם כסף למטרה הזו. הם יודעים שלשכבות החלשות הכי קל להפגין ולנגן על דעת הקהל, נגד פקידי האוצר".

היום הוא היום הראשון לפתיחת הלימודים בתלמודי התורה. כל הילדים שהיו בכיתות מקדמות עד לשנה הקודמת, החלו היום את לימודיהם כרגיל, הילדים ה'חדשים', קרי אלו שעלו מכיתת הגן לכיתה א' הם שנפלו בין הכיסאות. "אמרו לי, לך עם הבן שלך לכיתה רגילה, אבל מי יקבל אותו?" – מספר צבי בכאב גדול. בלית ברירה החליט לחשוף את עצמו - ומהבוקר המכשיר הסלולארי שלו לא פוסק מלצלצל.

בעיצומה של ההפגנה קרא יהודה פינסקי, מנהל האגף המוכר שאינו רשמי, לכמה מההורים אל משרדו ושוחח עמם. "הוא נתן לנו להבין שאין כמו ההפגנה הזו".

"שתמשיכו בדרכים שלכם, כי במצב הקיים אין לכם דרך אחרת, אתם עושים עבודה נפלאה" - אמר להם.

לפני מספר ימים נפגש צבי עם השר עצמו, ושמע מפיו שיש "רק 20 ילדים" שאינם מסודרים. צבי מתקשה להבין למה אמר זאת, שהרי כמה ימים קודם לכן נפגש עמו סגן השר יעקב ליצמן שגולל בפניו את כל הפרשה, כולל הפרטים. כך או כך, מדובר בלמעלה ממאה תלמידים, לדברי צבי. "מחיפה ועד שדרות. יש ילדים מביתר עילית, מבית שמש, מבני ברק, מירושלים. באשדוד כ-70 ילדים, בחיפה עוד כ-20, בירושלים לבד כ-110 ילדים, בביתר עילית עוד 20 ...וכך הלאה".

אם אכן תישא ההפגנה פרי - נעניק את הקרדיט כולו להורי התלמידים ובראשם לצבי ברינגר, לתקשורת החרדית שנרתמה והרימה את הסיפור לפרסום, וגם לחברי הכנסת מ'יהדות התורה', שלפחות הסכימו להשקיע מזמנם למען המטרה. וכל השאר ייאלצו לסתפק בצילם של הזרקורים בלבד.

ממשרד החינוך לא התקבלה תגובה עד כה. פנינו אליהם כבר ביום שישי והמתנו עם פרסום הסיפור עד להיום (א), בתקווה לקבלת תגובה מסודרת. לכשזו תגיע - תפורסם.

מלשכת סגן השר מנחם אליעזר מוזס נמסר בתגובה כי "זה מספר שנים שישנו חסר בשעות לחינוך מיוחד בשל גידול בלתי צפוי וסירוב האוצר לאשר הגידול. בשנה"ל תשע"ב פעל הרב מוזס לתוספת שעות לגידול הטבעי כשרוב החסרים נענו. גם השנה הנושא מדיר שינה מעיניו והוא פועל מול צמרת המשרד ומול משרד האוצר כדי להשיג את התקציב הנדרש. לצערו, כרגע הוא עדיין לא איש בשורה אך הוא ימשיך לפעול ללא לאות בנסיון לפתור את הבעייה".



src='https://storage.bhol.co.il/images/jgvzm-ryx5i/media/427916/_imagebank_orig_orig_b26d6f8bcff34c4aba3471fba1a0b812.jpg' alt='' width="480" />











ילדים מיוחדים משרד החינוך גדעון סער יהודה פינסקי משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד