כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

פקח השמורות החרדי שמציל מטיילים חסידיים מ'פריצות'

יצחק תם סוד לומד במהלך ה'זמן' בכולל בטבריה • ב'בין הזמנים' יכולתם לראותו בשמורות היהודיה והזוויתן, משמש כפקח הראשון של רשות שמורות הטבע והגנים • ראיון

נחל. צילום: יעקב נחומי
נחל. צילום: יעקב נחומי



'ביו הזמנים' הסתיים - ובחורי הישיבות ואברכי הכוללים חזרו להיכלי התורה.

יצחק תם סוד, בן 42 מהעיר טבריה שמשמש כפקח הראשון של רשות שמורות הטבע, יחזור לכולל רק בעוד שבוע, כשיסיים את עבודתו.

בשבועות האחרונים מבלה תם סוד את רוב שעות היממה בשמורת הנחל יהודיה והזוויתן. הגיוס של תם סוד לעבודה נעשה ברשות כניסיון לגשר על הפערים המצויים בקרב המטיילים החרדיים, שפוקדים בימי הקיץ בהמוניהם את נחלי הטבע ברמת הגולן.

"היו כאן שני רצונות שנפגשו יחדיו", מספר תם סוד בשיחה עם 'בחדרי חרדים'. "הרצון שלהם לעזור, והרצון שלי למלא שליחות אמיתית של הסברה".

לדבריו, "יהודיה והזוויתן הם מקומות עם מספר לא מבוטל של בעיות בטיחות וראו בגיוסי לתפקיד ניסיון כדי להגיע לישורת ולצמצם כמה שיותר מקרים מסוג אלו".

תם סוד שימש במשך שנים רבות כמדריך טיולים פרטי. "לפני פסח נכנסתי לתפקיד החדש", הוא מספר. "היה לי רצון למצוא עבודה קבועה בתחום, באזור עיר מגוריי, וכשהתפקיד הוצע לי, שמחתי על כך".

חיבוק חרדי

בציבור החרדי דווקא קיבלו אותו בידיים מחבקות. "ברור שעצם היותי חרדי, עזר לי בתפקיד ההסברתי, אבל גם הציבור החילוני והערבי הקשיבו".

לדוגמה הוא מספר, "בשבוע שעבר הגיעו מספר חסידים שרצו להגיע לאחד המפלים ביהודיה, ובמקביל הגיעה גם קבוצת תיירות. ההתנגשות ביניהם באותו מפל הייתה יכולה ליצור בעיה, אני הבנתי את זה ופעלתי מיד לשלוח כל אחת מהקבוצות למפל אחר תוך הסכמה של שניהם. בסוף, כולם היו מרוצים".

את העובדה שהציבור החרדי כמעט ולא מודע לאסונות שאורבות בדרך, הוא לא שולל. "המודעות היא לא גדולה, אבל אם נשווה אותה לעומת 10 שנים קודם, המצב הוא הרבה יותר טוב. אנשים באים עם נעליים נכונות, עם כמות שתייה מספיקה ועוד".

הוא גם אומר כי הציבור החרדי "בא להקשיב, הרגשתי שהצלחתי לצמצם את האסונות בצורה משמעותית".

בשעות הערב הוא לומד בכולל. "זה לא קל, אבל הקושי הגדול הוא מאתגר במיוחד בשליחות אמיתית וקדושה. כמובן ששאלתי רבנים לפני שהתחלתי לעסוק בתחום, הם השיבו לי כי עדיף שמישהו ראוי שלא ייפול ברוחניות ימלא את התפקיד הנצרך מאשר ההפך".

בימים הקרובים יחזור תם סוד ללימודיו המלאים בכולל. "כבר רציתי לחזור אתמול יחד עם שאר האברכים ללמוד, אך כרגע, עד לסיום החופש הגדול, אנחנו עוד עובדים ואני נאלץ להסתפק בלימוד הערב. לאחר מכן זה כבר יהיה על פי דרישות ואני מאמין שהלימוד ימלא את רוב שעות היממה שלי".
יצחק תם סוד זוויתן יהודיה טיול חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד