י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ומי זרק את הנוער הנושר לרחוב? הקהילה החרדית

עמותת 'נתיב אור', המפעילה ישיבה לנושרים בחדרה, סובלת מהתנכלויות מצד העירייה • אנשי המוסד מאשימים: נציגי הקהילה החרדית חמדו את המבנה עבור מוסד לבנות

נוער ברזלים. צילום ארכיון
נוער ברזלים. צילום ארכיון



מאבק קשה, במסגרתו כל האמצעים כשרים, מתנהל בין עיריית חדרה לישיבה טיפולית המיועדת לנוער נושר, ומאיים למוטט את המוסד ולהשאיר עשרות תלמידים שחזרו למוטב, ללא מסגרת חינוכית מתאימה.

האבסורד: את מאבקה של העירייה מובילים דווקא נציגיה החרדים, בגיבוי של אנשי הקהילה החרדית בעיר.

קצת רקע: עמותת 'נתיב אור' ניהלה בעיר במשך עשרות שנים מוסד חינוכי ופנימייה לבנות שנזקקו לצרכים מיוחדים. אלה הופנו אל המוסד בידי מוסדות הרווחה. אולם העמותה נאלצה, בשל היעדר תקציב, לסגור את הפנימייה לבנות.

עם זאת, ראשי העמותה הותירו את המבנה בייעודו המקורי, ופתחו במקום ישיבה טיפולית, המיועדת לבחורים שנפלו ממסגרות והתדרדרו. הישיבה השיגה עד כה תוצאות יפות, ולדברי אנשיה, נערים רבים שכבר עמדו על פתחו של עולם פשע, חזרו למוטב וליהדות בזכותה.

בשנה האחרונה החלו ההצקות. לדברי מנהלי הישיבה, על אף שזכו להגדרה מצד משרד החינוך כמוסד צומח, דהיינו מוסד שיש בו פוטנציאל רב, החלה לפתע העירייה להציק להם בביורוקרטיה מסובכת. דרישות רבות ושונות לתשלום של חובות מים מלפני שנים רבות, כשהישיבה נדרשת לפרוע את החיוב באופן מיידי. גם גורמים במשרד החינוך הסבירו למנהלי הישיבה, כי העירייה דורשת את סגירת המוסד.

לאחר בדיקה מעמיקה התגלה לאנשי המוסד מי עומד מאחורי מסכת ההצקות. לדבריהם, מדובר בכמה מראשי הקהילה החרדית בחדרה, בהם נציג דגל התורה בעירייה, בן ציון נורדמן.

עורך הדין אלעד הלוי, המייצג את אנשי 'נתיב אור', מסביר ל'בחדרי חרדים': "מה שקרה, שקיבלנו פניות מאנשי הקהילה המקומית לפנות עבורם את המבנה, בין השאר היה מעורב בפניות אפילו ראש הישיבה המקומית הרב ארנברג. משסירבנו, החלו ההצקות, שכללו גם איומים קשים, חלקם הוקלטו על ידינו".

הלוי מסביר כי המבנה נדרש לקהילה המקומית, ככל הנראה, בשל מצוקת מקום בבית הספר 'בית יעקב' הסמוך לישיבה. "צריך להבין", הוא מסביר, "המבנים הושלמו על ידי העמותה מכספים שהשיגה ממשרד החינוך ב-96 וב-2007. למעשה גם הקרקע שייכת לעמותה, אלא שהיא הועברה לעירייה בכדי שמשרד החינוך יוכל לתקצב את המוסד".

בעמותה מספרים על התנכלות שיטתית ומכוונת, חשבונות מים וחשמל מנופחים וניתוקי מים, אך לשיא הגיעו הדברים עת יצאו התלמידים לחופש הגדול. או-אז הגיעו אנשי העירייה ומיהרו להשתלט על המקום.

"העירייה הגישה תביעת פינוי, והעניין עדיין מתברר בבית המשפט, אך כל זה לא הפריע לעירייה לשלוח סיירת עירונית למקום כבר ביומו הראשון של החופש, להחליף מנעולים ולהשתלט על מבנה. הזמנו משטרה אבל מה היא כבר יכולה לעשות מול העירייה?", מציין הלוי, ומסכם: "מה שמטריד זה לא רק שהעירייה פועלת באופן אלים, אלא שבעצם המאבק מתנהל מול הקהילה החרדית שהיא זו שבעצם פוגעת בנוער הנושר".

"מה שאנחנו מבקשים זה בסך הכול לעזור לעוד בחורים לחזור למוטב ולמנוע מהם להתדרדר לפשע, אולם אנשים שחמדו במבנים החליטו להרוס את המוסד על מנת להוציא את המבנים מידי העמותה", אומר לנו בכאב אחד מאנשי הישיבה. "היתכן שנציג ציבור חרדי יפגע בצורה שכזאת בישיבה שמסייעת לשקם נערים?" הוא לא מבין.

בישיבה גם מציינים בעיית צניעות חמורה שעשויה להתעורר באם אכן המבנה ש'הוחרם' יופנה לשימוש של 'בית יעקב' בצמידות למוסד לנוער נושר.

נציג הקהילה: להד"ם

אלא שבשיחה עם בנצי נורדמן, נציג הקהילה החרדית בעיריית חדרה, הדברים נשמעים אחרת. "צריך להבין שהאינטרס הראשון של הקהילה הוא בכלל לא להיות במקום הזה, המבנה הזה נמצא רחוק ובמיקום לא נוח עבורינו, הקהילה החרדית נמצאת בשכונת שלמה שהיא במרכז העיר ודרומה, לעומת המבנה הממוקם בשכונת בית אליעזר שהיא במערב העיר. כך שהקהילה היא בכלל לא הכתובת בסיפור הזה.

"הדין ודברים של המוסד החשוב הזה הוא אך ורק מול העירייה והעומד בראשה חיים אביטן, ובמקרה הזה גם מול המנכ"ל איקי צור, כיום יש בעיר ועדה קרואה כך שאין לי אפשרות לעזור אפילו כחבר מועצה, שיש לו איזו השפעה".

נורדמן מוסיף ומדגיש: "אנחנו רצינו פתרון אחר בכלל, ולכן לקשור אותי באופן אישי, או את הקהילה כולה לסיפור - זה מצחיק, התקשר אלי העורך דין שלהם, ואמרתי לו שאני הראשון שישתף איתך פעולה למצוא אלטרנטיבה, הוא אמנם לא חזר אלי, אבל אני הראשון שאשמח למצוא פיתרון אחר".

לסיום מתייחס נורדמן לבעיית הצניעות שעשויה להתעורר, והוא מציין כי נעשים מאמצים בשעות האחרונות לסדר כך שבמבנה יהיו אכן בנים, "בפרט שהוא גם מתאים יותר לבנים".

את תגובת ראש עיריית חדרה חיים אביטן לא היה ניתן להשיג, ולכשתתקבל - תפורסם.
נוער נושר מוסד עיריית חדרה בנצי נורדמן הרב ארנברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 66 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד