א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

'קרן אדוארד' - מי עומד מאחורי המודעה שפורסמה ביומונים? • חשיפה

מודעה שפורסמה ביומונים החרדיים מטעם 'קרן אדוארד ואטי קורן - סאן פאולו', הציעה תמיכה לכוללים • ראשי כוללים שהתקשרו, נחקרו על תמיכת משרד הדתות, וחשדו: "חוקרים מחפשים כוללים העוברים על החוק" • איש הקרן מרגיע בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "רוצה לסייע לכוללים. יש לי תורם"

כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
כולל. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



מודעה קטנה, שפורסמה אתמול (ג') ביומונים החרדיים, עם לוגו של 'קרן אדוארד ואטי קורן - סאן פאולו', בישרה למנהלי כוללי אברכים המעוניינים בתמיכה דו-חודשית כי הם יכולים לפנות לטלפון 052-7643173 בין השעות 11:00 בבוקר ל-14:00 בצהריים ומ-17:00 אחר הצהריים עד 20:00 בערב.

לכאורה, מודעה תמימה.

המצב הכלכלי הקשה הנותן את אותותיו בכל מוסדות התורה, הביא עשרות מנהלי מוסדות וראשי כוללים להתקשר, בתקווה לזכות בתמיכה המיוחלת.

אחד מראשי הכוללים מםפר ל'בחדרי חרדים' על תוכן השיחה: "מי שמתקשר לשם, נשאל לשם המוסד אותו הוא מייצג ומיד נשאל: 'איפה הכולל שלך רשום בדתות? דרך מי אתה רשום? איך קוראים לעמותה? והאם הם נותנים לך מאה אחוז או שהם 'מקצצים' בשבילם?"

ראש הכולל עמו שוחחנו מעיד, כי באותם רגעים נדלקה אצלו 'נורה אדומה'. "הם לא שאלו שום שאלה שאמורים לשאול נציגי קרן תמיכה, כמו: כמה ההוצאות החודשיות שלך, כמה תרומות יש לך, כמה אתה נותן לאברכים. שוחחתי עם ראשי כוללים נוספים, וכולם נשאלו שאלות זהות ומחשידות".

ראש הכולל קורא לכל ראשי המוסדות להזהר ולא לשתף עמם פעולה, שכן, לטענתו, מדובר בחוקרים פרטיים המחפשים כוללים שאינם נוהגים כחוק.

ניסיונות של כתב 'בחדרי חרדים' לשוחח עם מפרסם המודעה לפני פירסום הידיעה נתקלו שוב ושוב בטלפון שאינו זמין.

רק לאחר שהמידע פורסם, ומייל אזהרה אף נשלח מטעם ראש כולל למאות ראשי מוסדות, התקשר מפרסם המודעה אל כתב 'בחדרי חרדים', הציג עצמו, והסביר את התנהלותו.

לדבריו, מדובר ברצון לסייע לכוללים ומוסדות, באמצעות צירופן למעין רשת כוללים, שתפעל תחת עמותות קיימות ומוכנות עם הפלטפורמה הנדרשת מבחינת משרדי הממשלה. מכיוון שכך, עיקר השאלות שהפנה לראשי המוסדות היו בנושאים אלה של תקצוב ממשלתי.

לדבריו, למרות שהקרן אינה רשומה בשום מקום, יש לו "תורם מברזיל המעוניין לסייע בנושא מבחינה תקציבית. כל הסיפורים כביכול מדובר בחקירות מקורן בפרנויה חסרת בסיס. אכן, אני מבין שיש רגישות בכל נושא תקצוב המוסדות והתנהלות עולם התורה מול המוסדות השלטון, אך במקרה המדובר נראה לי שמישהו יצא מפרופורציות", טען.



המודעה ביומונים. צילום: בחדרי חרדים


מודעה עיתונות כוללים ראש כולל תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד