י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ילדים רוצים לצאת לחו"ל? הגבול פרוץ • טור משפטי

בהיעדר נוהל קבוע ומחייב יכול כל קטין לצאת לבד מישראל • מה המצב המשפטי בישראל, איך נוהגים באירופה, ומה ניתן לעשות? • עו"ד שרון גושן עם תשובות

ילדים יוצאים לחו"ל. בתמונה הקטנה: עו''ד גושן. צילום:: מנדי הכטמן
ילדים יוצאים לחו"ל. בתמונה הקטנה: עו''ד גושן. צילום:: מנדי הכטמן



אלפי חסידי חב"ד יטוסו לחצר הרבי בניו-יורק לקראת חודש תשרי, ובמקביל אליהם אלפים יעשו את דרכם לאומן שבאוקראינה. בין הנוסעים הרבים יהיו גם מאות בחורים צעירים, 'קטינים' בהגדרה המשפטית, שיטוסו לבדם, בלי הוריהם.

מתברר, כי המצב כיום הוא שקטין יכול לצאת ולהיכנס לבד בגבולות ישראל, והתופעה מטרידה למדי. תארו לעצמכם ילד בן 13, שהוריו הנפיקו לו דרכון לפני כמה שנים. כעת הוא מעוניין לטוס לחו"ל, אך הוריו אינם מסכימים. כל שנותר לו לעשות הוא להזמין כרטיס טיסה (באמצעות קרוב משפחה או אדם מבוגר אחר), להגיע לשדה התעופה עם הדרכון בידו, ולעלות על טיסה לכל יעד שיחפוץ...

נשמע הזוי?

מסתבר שבהיעדר נוהל קבוע ומחייב בעניין, בקרי הגבולות והדיילות של חברות התעופה מעניקים תשובות שונות לשאלה הבסיסית והפשוטה: האם יאפשרו לילד לצאת מהארץ בלי ליווי מבוגר?

המאמר יעסוק בניתוח המצב המשפטי הקיים בישראל, ההתמודדות עמו במדינות רבות באירופה, הנהלים השונים של חברות התעופה, ובחשיבות גיבוש נוהל קבוע ומחייב.

המצב בישראל

מתברר שבחוק הישראלי אין הסדרה נפרדת של כניסת קטינים לישראל ויציאתם מהארץ. 'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו' קובע כי כל אדם חופשי לצאת מישראל וכל אזרח ישראלי הנמצא בחוץ-לארץ זכאי להיכנס לישראל. מאידך, חוק הכניסה מגביל כניסה לישראל למי שאינו אזרח ישראל.

נוהל רשות האוכלוסין בנושא "טיפול בכניסת ויציאת קטינים נלווים במעברי גבול" משנת 2005, מופעל רק אם יש חשש כי הקטין יישאר בארץ. ככלל, קטינים היוצאים מישראל אינם נדרשים לבדיקות שונות מאלה שנדרשות ממבוגרים.

המועצה לשלום הילד התריעה לא פעם כי היו מקרים בעבר שבהם קטינים אזרחי ישראל יצאו את ישראל בגפם, בלי הסכמת הוריהם.

נושא מטריד זה נמצא בדיונים בוועדות שונות, זה זמן רב. בקיץ 2011 התכנסה הוועדה לזכויות ילדים בכנסת, כדי לקבוע נהלים לכניסת ויציאת ילדים מהארץ ללא הוריהם.

בוועדה משתתפים נציגים של משרד המשפטים, רווחה, חוץ, תחבורה, פנים, רשות האוכלוסין, וכן המועצה לשלום הילד.

הסדרת המעבר של קטינים במעברי גבול, נדרשת בשל שלושה נושאים המעוררים קשיים ייחודיים בעניינם של ילדים: חטיפת ילדים בין-לאומית, קטינים המגיעים שלא בליווי מלווים, וסחר בילדים.

מסתבר שיש לא מעט מדינות שקבעו כללים בנושא הזה, כאשר המטרה המרכזית לדאוג שילדים לא יועברו מארץ לארץ, אלא אם כן הם נוסעים עם הוריהם.

ילדים משוטטים לבד בנמלי תעופה

לפני כמה שנים הכריז בית המשפט בישראל על ילדה שהיא 'קטין נזקק', אך הדבר לא מצא חן בעיני אימה. היא החליטה לשלוח את הילדה, שהיתה אז בת 11 בלבד, בלי ליווי, לאנגליה.

כשנחתה הילדה בלונדון, היא נשאלה: "היכן ההורים שלך?", והיא ענתה: "בישראל".

האנגלים העלו אותה מיד על המטוס בחזרה. היא יצאה וחזרה לישראל לבדה, ונחתה בנתב"ג באמצע הלילה. מובן, שאיש לא חיכה לה, והיא שוטטה לבד ברחובות.

מנתונים שריכז מרכז המחקר והמידע של הכנסת עולה, כי ילדים ובני-נוער בגילים שונים עוברים במעברי גבול דרך שגרה, בליווי הוריהם או אדם אחר, או אף בלי ליווי.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2009 יצאו מישראל 392,100 אזרחי ישראל עד גיל 18.

המצב באירופה

הנושא של קטינים שיוצאים למדינות ונכנסים אליהן, מעורר עניין בינלאומי רב בשנים האחרונות. מדינות באיחוד האירופי, הקשורות ב'הסכם שנגן', לא קבעו אילו מסמכים ייעודיים ילדים צריכים לשאת, אך עם ההסכם קובע כי אם הקטין נוסע לבדו, על בקר הגבול לוודא על-ידי בדיקות מקיפות במסמכי הנסיעה של הקטין ובמסמכים נלווים, שהקטין איננו יוצא מהמדינות החברות ב'הסכם שנגן' בניגוד לרצונו של בעל החסות ההורית.

חלק ממדינות ההסכם קבעו כלליים ייחודיים, שמחייבים קטינים לשאת "הסכמת הורה". כלומר, אם הם נוסעים שלא בלוויית הורה, הם חייבים להציג הסכמה של ההורה המאשרת את הנסיעה, ואם הם נוסעים בליווי אדם נוסף, ציון מפורש שאותו אדם הוא בעל אחריות על הילד במשך הנסיעה.

ההסדרים בנושא הזה מגוונים מאוד, החל ממדינות שדורשות כי רק אם הקטין נוסע בלי הורה יש להציג את המסמך מסוג זה, עד למדינות המחייבות זאת רק אם הקטין נוסע עם הורה אחד. כלומר, במקרה כזה דרושה הסכמה של ההורה השני ליציאת הקטין מהמדינה.

הנהלים של חברות התעופה

חברות תעופה רבות קבעו נהלים בעניין קטינים הנוסעים בלי ליווי מבוגר. נהלים אלה אינם נשענים על הסדרה חוקית כלשהי והם תלויים בחברת התעופה, בגיל הקטין, ובמרחק הנסיעה. הארגון הבין-לאומי של חברות התעופה (IATA) כלל במדריך הארגון לשירותי נוסעים המלצה לטיפול בקטינים שאינם מלוּוים. הארגון מטיל את האחריות על ילד עד גיל 12 הנוסע ללא ליווי על חברת התעופה שבה נוסע הקטין, ולפי בקשת ההורים אפשר להרחיב אחריות זו לקטינים בכל גיל.

חברות התעופה אמנם ממליצות שקטין הנוסע ללא ליווי מבוגר יישא תווית זיהוי, לצד הסכמת ההורה לנסיעה, אך הן מודות כי האחריות ליציאה של קטין מהארץ אינה באחריותן אלא באחריות רשות האוכלוסין.

ההצעה המתגבשת

על פי ההצעה המתגבשת בוועדה לזכויות ילדים בכנסת, ייקבע נוהל קבוע ומחייב, ועל-פיו ילדים לא יוכלו לצאת מישראל ולהיכנס לישראל כשהם לא מלווים על ידי הוריהם, או כאשר הם לא מלווים על ידי אדם אחר שיש לו המסמכים המעידים כי ההורים נתנו במפורש את הסכמתם ליציאה מהארץ.

יו"ר הוועדה הבין משרדית של רשות האוכלוסין הפיץ טיוטת נוהל למשרדי הממשלה, וכעת נותר לקוות כי הנוהל יושלם בקרוב, ועד אז להתפלל שהגבול הפרוץ לא יביא לחטיפת ילדים וליציאה לא אחראית של קטינים לבדם מישראל.

האמור במדור זה, אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או חוות דעת משפטית או אחרת ו/או המלצה ואין להסתמך על האמור במדור זה

משפטי טיסה אירופה חוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד