א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

זעם במשרד החוץ: ישי התערב בפרשת איסור המילה בגרמניה

שר הפנים אלי ישי פנה לנשיאת גרמניה בדרישה שתתערב בפרשת איסור ברית המילה במדינה • משרד החוץ זועם: "זה יעורר תגובת נגד קשה ויצא שכרנו בהפסדנו"

ליברמן וישי. צילום: ארכיון
ליברמן וישי. צילום: ארכיון



לא להאמין, אבל פרשת איסור ברית המילה בגרמניה הצליחה לערבל את המערכת הפוליטית כאן, בישראל.

למען האמת, מאז נודע על האיסור לבצע ברית מילה, המזכיר תקופות אפלות בהיסטוריה של העם היהודי על אדמת גרמניה, הייתה ציפייה שמשרד החוץ הישראלי יעשה משהו, כדי למנוע את רוע הגזירה.

לאחר שדבר לא נעשה, החליט שר הפנים, אלי ישי, לעשות מעשה בעצמו, התיישב וניסח מכתב לקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ובו שטח את בקשתו להתערבותה המיידית בפרשה.

וזה נוסח מכתבו:

"מזה זמן לא מועט אנו עדים למגמה היוצאת כנגד יהודים במדינות שונות באירופה ובכללם גרמניה, מגמה המגייסת את החוק המקומי למניעת מצוות המילה ע"פ הדת היהודית.

"כסגן ראש ממשלת ישראל, כשר הפנים וכיו"ר המפלגה הדתית הגדולה ביותר, אך בעיקר כיהודי, אני פונה אליך בבקשה למנוע את התמשכות תופעה זו, המנצלת את המערכת החקיקתית לקדם מניעים לא עניינים, והחזרת היכולת לקיים אורח חיים יהודי מלא וגאה במדינתך.

"ברית המילה היא מן המצוות החשובות ביותר לעם היהודי, והראשונה שניתנה לאחד מאבות האומה היהודית, אברהם אבינו, אשר היוותה כחותם לאות ברית עולם לו ולזרעו אחריו. ע"פ המסורת היהודית, מי שנמנע מקיום מצוות ברית המילה נקרא מפיר בריתו של אברהם. זאת ועוד, גם בזמנים של גלות, עבדות וכיו"ב, תמיד הקפידו בני ישראל לקיים את מצוות המילה ואף עשו זאת בשמחה רבה!

"אל תיתנו ליהודים הגרים במדינתכם לבחור בין שמירה על החוק המקומי לבין הציווי האלוהי אשר ע"פ המסורת של עמנו, שמר עלינו במשך כל השנים.

"אל תיתנו ידכם לניצול החוק לפגיעה במסורת ישראל ולהפוך כל יהודי ארצך למפרי חוק. אל תיתנו להם לבחור בין יהדותם לאזרחותם ואל תמנעו מהם לשלב את שניהם יחדיו".

העתקים שוגרו גם לסבינה לויטיסר-שנרברגר, שרת המשפטים של גרמניה ולאנדריאס מיכאליס, שגריר גרמניה בישראל.

במשרד החוץ מיהרו לזעום. היתכן? – תהו. שהרי פנייתו של ישי לא תואמה עם משרד החוץ וגם לא עם השגרירות בברלין.

לדברי גורמים בכירים במשרד, זעמם גדול גם בשל העובדה שבמהלך החודשים האחרונים קיבלו פניות ממנהיגי הקהילה היהודית בגרמניה, שביקשו לדאוג לריכוך ההתבטאויות היוצאות מישראל מאז ניתן פסק בית המשפט, שכן כל התבטאות בלתי הולמת ולא מתואמת, עלולה, לדבריהם, להזיק. הפתרון, כך לדבריהם, יהיה באמצעות פנייה לערכאה משפטית עליונה או באמצעות חקיקה ובשני המקרים מדובר בנושאים פנים-גרמניים רגישים שאסור שמדינה זרה תתערב בהם.

"זה יעורר תגובת נגד קשה ויצא שכרנו בהפסדנו", טענו במשרד החוץ, והזכירו לשר ישי כי זו הפעם השנייה שהוא מתערב בעניינים לא לו. הפעם הקודמת הייתה בעת פנייתו הישירה למדינות מהן מגיעים המסתננים, ללא כל תיאום עם משרד החוץ.

לא ברור איך יכול משרד החוץ לשלוט על התבטאויות, שכן כידוע לכולנו הוא אינו ממלא תפקיד של משרד הסברה או תקשורת.

לא ברור גם למה לא הגיעו פניות דומות מצד הקהילה היהודית לקודקודי המפלגות החרדיות וביניהם לשר ישי.

כך או כך, במשרד החוץ הבהירו לשר ישי כי עליו להכיר את מקומו. "שוב אלי ישי מתיימר לנהל מדיניות חוץ משל עצמו וכך זה גם נראה", אמרו במשרד. "אם חפצה נפשו כל כך לעסוק בענייני חוץ, יתכבד ויבקש לעצמו את תיק החוץ. כל עוד הוא שר הפנים, עם ישראל מצפה ממנו למלא את תפקידו כשר פנים ולא לבייש את ישראל בעיני העמים".

גם גפני בתמונה

מי שכן פנה ישירות אל הגורם המתאים במשרד החוץ היה יו"ר ועדת הכספים ח"כ הרב משה גפני, ששוחח אחר הצהרים עם שר החוץ אביגדור ליברמן וביקש את התערבותו ואת פעילות נציגי משרד החוץ על מנת להבהיר לשלטונות גרמניה ולנציגי הממשל הבכירים במדינה, את הזעזוע של העולם היהודי כולו מהאיום המתהווה בגרמניה לאיסור קיום מצוות ברית מילה.

ח"כ הרב גפני אמר לשר החוץ ליברמן כי לא יתכן שהמדינה תישאר מן הצד כאשר כל יהודי אירופה ובעיקר יהודי גרמניה מצויים במצוקה חוקתית מול פסיקת בית המשפט בגרמניה האוסרת קיום ברית מילה,

ח"כ הרב גפני ביקש משר החוץ ליברמן להנחות את נציגי משרד החוץ להבהיר לשלטונות גרמניה כי מדובר בנושא המהותי ביותר והחשוב לכל העם היהודי, וכי על שלטונות גרמניה לפעול שיהודים בגרמניה יוכלו להמשיך ולמול את ילדיהם.

הרב גפני אמר עוד לשר החוץ כי החשש העיקרי הוא כי מדינות אחרות ילכו בעקבות גרמניה ויפעלו להצר את צעדיהם של היהודים בנושאים כגון ברית המילה, השחיטה היהודית ועוד, וגורמים עוינים ואנטישמים ינסו לפגוע במסורת היהודית.

שר החוץ ליברמן אמר לח"כ הרב גפני כי הנושא אכן נמצא על סדר יומו של משרד החוץ וכי משרדו יעסוק בעניין מול הגורמים הרלוונטיים.

יחד עם זה אם חלם ליברמן כי גפני ממושמע יותר מישי ולא יעז לעקוף אותו, הרי שעד מהרה הגיעה ההבהרה מלשכתו של גפני ולפיה הוא בהחלט מתכוון לפנות בעניין אל גורמים בינלאומיים בכירים נוספים על מנת שיתערבו מול שלטונות גרמניה ולהבהיר את עמדתה של ישראל בעניין, "המדינה לא יכולה לשבת מהצד, על הגורמים הרשמיים במדינה לפעול מול הגורמים הבכירים בגרמניה ולהבהיר כי ישראל לא תעמוד מן הצד כאשר מנסים לפגוע ביהודי אירופה וביכולתם לשמור את התורה ומצוותיה".

ובמילים פשוטות, מבלי שהן נאמרו כמובן, אם יצליח ליברמן לפעול בנושא מה טוב, גפני יודה לו אולי אפילו ישגר מכתב תודה.

ולא, ימצא לעצמו יו"ר 'דגל התורה' אפיקים בינלאומיים מתאימים כדי לקדם את הנושא, גם אם בתגובה יחטוף דברי זעם מכיוון לשכת החוץ או אפילו 'עקיצות' הממליצות לו לבקש לעצמו במשא ומתן הקואליציוני הבא את תיק החוץ ולא את ראשות וועדת הכספים.

הנושא חמור מדי, כאוב מדי וקריטי מדי לעם היהודי, מכדי לדקדק בו בדקדוקי סמכויות, רשויות והחוץ שביניהם.
ברית מילה גרמניה אלי ישי אביגדור ליברמן משה גפני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד