י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

דיל על ד"ל • האם יהיה רב דתי לאומי ספרדי בירושלים?

כולם היו בטוחים שהכל כבר סגור, הדיל בין ש"ס לדתיים-לאומיים ינצח כל מתמודד בבחירות לרבנות הבירה • מי עשוי לטרוף את הקלפים? ומה הקשר לראש העיר ניר ברקת?

הרב שמואל זעפרני. צילום: יעקב כהן
הרב שמואל זעפרני. צילום: יעקב כהן צילום: יעקב כהן



רגע לאחר שלכאורה נסגר בשלום 'הדיל הירושלמי', והבחירות לקראת מינוי שני רבני עיר יצאו לדרכם, מסתמן באופק דיל חדש, שעלול לטרוף את כל הקלפים. וכך יוצא, כי מי שחשב כבר להתחיל ולתפור לעצמו חליפה חדשה, או מי שחשב שניתן לתכנן את החגיגות ברחוב הקבלן על זרי הדפנה – מוטב שיעצור לרגע ויבחן את התמונה מחדש.

על הלהיט החדש מדברים בלחישה כבר חודשים ארוכים, אך הוא הפך למועמד רציני רגע לאחר שאנשי בית הכנסת שלו בקרית משה חשו מקופחים - עם הוצאתם מהגוף הבוחר. כל זה ועוד הביא את אנשיו של הרב שמואל זעפרני, מאנשיו המובהקים של הגאון רבי מרדכי אליהו זצ"ל, להציב את שמו כמועמד רציני למשבצת רב ראשי בעיר ירושלים.

המשמעות ברורה: אם במשבצת הרב הספרדי יוצב מועמד דתי-לאומי, הרב החרדי יהיה ... אשכנזי. מה שטורף את הקלפים בבית שברחוב הקבלן, שם ייחלו לבחירתו של הרב יצחק יוסף כמועמד החרדי, במשבצת הספרדית.

ומה מציב את הרב שמואל זעפרני כמועמד בעל סיכויים הגוברים אף על סיכוייו של המועמד הדתי-לאומי למשבצת האשכנזית - הרב אריה שטרן?

ובכן, ידועים ומפורסמים קשריו של הרב זעפרני עם ראש העיר ניר ברקת, שאף סייע לבחירתו כראש העיר. כזכור, עם בחירתו לתפקיד, הגיע ראש העיר הנבחר לתפילת הודיה ברחבת הכותל המערבי. יחד עמו הגיע צמוד-צמוד... הרב זעפרני.

מאז ועד היום התפתח הקשר בין השנים, שאף קבעו לימוד ב'חברותא'. לימים סיפר ברקת את מהות הקשר בינו לבין הרב: "שנינו צנחנים, שנינו מאמינים בחינוך וערכים, ובאהבת ישראל". ברקת אף הוסיף וסיפר כי היה לו קשר טוב עם הגר"מ אליהו זצ"ל, וכי מתוך כך צמח באופן טבעי גם הקשר עם הרב זעפרני. "מתישהו החלטנו להתחיל חברותא", סיפר בראיון ל-YNET, "אותי מעניינים בעיקר מקורות שרלוונטיים להוביל עיר כמו ירושלים. הרב לימד אותי הרבה על שופטים, ועם הזמן גיליתי שזו גם מהות התפקיד שלי".

מובן מאליו, כי אם אכן יביע הרב זעפרני את הסכמתו ליטול על עצמו את התפקיד, ראש העיר מצידו יעשה הכול (במסגרת החוק, כמובן) כדי לעזור לו להיבחר.

הגר"מ אליהו זצ"ל. צילום: ישראל ברדוגו, שטורעם.נטצילום: הגר"מ אליהו זצ"ל. צילום: ישראל ברדוגו, שטורעם.נט
הגר"מ אליהו זצ"ל. צילום: ישראל ברדוגו, שטורעם.נט


החנופה והשקר הולידו את הפוליטיקה

בשיחה עם הרב שמואל זעפרני, הוא מאשר כי אכן לאחרונה הגיעו אליו פניות בעלות משקל רב מצד רבנים רבים, שביקשו כי יתמודד על הכהונה הרמה. אם לפני מספר חודשים, כאשר החל זרם הפניות אליו, שלל את האפשרות מכל וכל, הרי שכיום, לאחר שפנו אליו רבנים ידועי-שם, הוא מתקשה להשיב להם תשובה שלילית, ולכן לקח פסק זמן לחשיבה בנושא. "מדובר ברבנים חשובים, שחושבים שראוי שאיש של הרב אליהו זצ"ל יכהן בתפקיד, הם שפנו אלי", הוא אומר ל'בחדרי חרדים'.

למען האמת, כעסם של אנשי הרב התעורר לאחר שבית הכנסת על-שם הרב בקרית משה, הוצא איכשהו מרשימת בתי הכנסת הבוחרים (הכול חוקי ועבר, כמובן, את עין היועצים המשפטיים) - מה שהביא שהביא אותם להפעיל מסכת לחצים מחודשת על הרב זעפרני, ראש ישיבת 'המאירי', ישיבת הסדר שנפתחה על-ידי הגר"מ אליהו זצ"ל עצמו. "אני עצמי לא נוטה לקבל תפקיד שכזה על עצמי, אני עוסק זה 33 שנה בחינוך, אני גם בטוח שיש מועמדים מתאימים יותר. אבל אשקול את הדברים בעזרת ה'".

לשאלתי האם הוא ממשיך לקיים את שיעור התורה שלו עם ראש העיר, משיב הרב זעפרני בחיוב. "מדובר בשיעור תורה נטו, לא פוליטיקה, אנחנו מקיימים אותו בדרך כלל בימי שישי וכשהדבר אינו מתאפשר זה נדחה למוצאי-שבת".

כשניסיתי לשאול אותו איך יתכן שבית-כנסת מוצא מרשימה, כאשר הכול מוכנים להישבע כי ההליך לגיבוש רשימת בתי הכנסת נעשה באופן חוקי וישר, הוא משיב לי בדבר תורה (כראוי למועמד לרבנות עיר הבירה). "כשנכנסו זוגות זוגות לתיבת נוח, רצה השקר להיכנס ולא נתנו לו. אמרו, צריך בת זוג. באה חנופה, אמרו גם לה שצריך בן זוג. נפגשו השניים בחוץ והחליטו להיכנס כזוג. עד כאן מופיע במדרש של הרב מרדכי אליהו לפרשת נח. שואל על כך הרב חיים פלאג'י, כבר לפני 250 שנה ...ומה יצא מהשידוך הזה? ובכן, יצא מהם ילד ושמו פוליטיקה. שמע הרב סולובייצ'יק והוסיף ושאל: ולמה לא מכנים אותה בשם שקר? השיב, כי אם זה היה שמה, היה זה דבר האמת היחיד שבפוליטיקה..."

דיל או לא דיל, מה שברור שעל גביו כבר נתפר הדיל הבא, אולי זה שיפרק את הדיל הקודם, ונראה כי הסערה כבר בדרך.
רבנות ירושלים הרב מרדכי אליהו הרב שמואל זעפרני ניר ברקת דיל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד