ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

הלך לעולמו • מת האדם הראשון שצעד על הירח

ניל ארמסטרונג, האדם הראשון שצעד על הירח מת לאחר קשיי תפקוד בליבו • טבע את המשפט: "צעד קטן לאדם, צעד גדול לאנושות" • עד כה צעדו על הירח 12 אסטרונאוטים אמריקנים

ארמסטרונג על הירח. צילום: נאסא
ארמסטרונג על הירח. צילום: נאסא

ניל ארמסטרונג, האדם הראשון על הירח מת אמש (א), והוא בן 82. בסוכנויות הידיעות דווח, כי ברקע למותו היה גם ניתוח מעקפים שעבר בתחילת החודש.

ארמסטרונג נולד ב-1930 באוהיו. את אהבתו לטיסות רכש עוד בילדותו. אחרי התיכון למד הנדסת אווירונאוטיקה ובהמשך התגייס ושירת כטייס במלחמת קוריאה בין 1949 ל-1952.

הוא הצטרף לנאס"א כשהיה בן 32. הקריירה שלו בחלל כללה שתי משימות. לראשונה, שכונתה ג'מיני 8, יצא ב-16 במארס 1966 כטייס ראשי. היעד שלה היה להתחבר לעצם אחר בחלל סביב כדור הארץ.

בעקבות תקלה החלה החללית להסתחרר בקצב גובר ומלאי הדלק החל לאזול. בזכות תושייה וקבלת החלטות מהירה, ארמסטרונג ניתק את החללית והנחית אותה בשלום.

המשימה השניה אליה יצא היתה הנחיתה על הירח. ביולי 1969 הוא פיקד על טיסת אפולו 11 אל הירח והיה לאדם הראשון שכף רגלו דרכה עליו.

ב-20 ביולי צפו בו מיליוני בני אדם ברחבי העולם בשעה שעשה את הצעד הראשון על הירח. תחילה דיווח לשולחיו: "כאן בסיס השלווה, הנשר נחת".

לאחר מכן טבע את המשפט המפורסם, שכבר הפך מזמן לנכס צאן ברזל של האנושות כולה: "צעד קטן לאדם - צעד גדול לאנושות". בהמשך אף נעץ את דגל ארה"ב על אדמת הירח.

במשך שעתיים וחצי הוא הסתובב על הירח, חקר ואסף סלעים עם שותפו באז אולדרין. כשעזבו, השאירו שלט עליו נכתב: "כאן פסעו בני כדור הארץ על הירח בראשונה, ביולי 1969. פנינו לשלום".

ארמסטרונג היה הראשון מבין 12 האסטרונאוטים האמריקאים שזכו ללכת על הירח. האחרון שבהם עשה זאת ב-1972.

אחר שהשלים את המשימה, שימש ארמסטרונג כפרופסור להנדסת תעופה, והיה יו"ר הועדה המייעצת לנשיא ארה"ב בנושא חיל השלום וחבר הוועדה הלאומית לחלל.

לפני מספר חודשים דווח כי הוא סובל מבעיות בלב. היום, הלך לעולמו.
ניל ארמסטרונג ירח חלל נאסא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד