ט' ניסן התשפ"ד
17.04.2024

עיצוב • מה הסוד שגורם לבית להיות מוצלח?

מה באמת חשוב לקחת בחשבון כאשר מתכננים בית או שיפוץ? • אורלי ערן, אדריכלית ומעצבת פנים, מסבירה ומדגימה איך לנצל את מגוון השטחים בבית כמקומות אחסון

עיצוב • מה הסוד שגורם לבית להיות מוצלח?



פעמים רבות בעבודתי כאדריכלית אני מהרהרת בשאלה: מהו הסוד הגורם לבית להיות מוצלח? מה גורם לאנשים להרגיש טוב בביתם? הפרופורציות? האור? ההרמוניה בצבעים או בחומרים?

הכל נכון, אבל יש לי תשובה הרבה יותר פרוזאית, שבוודאי לא תמצא את מקומה בספרי האדריכלות או הפילוסופיה. היא פשוטה מדי ולא מספיק פיוטית: מקומות אחסון!

התנאי לכך שנרגיש טוב בביתנו – שיהיה מספיק מקום לכל החפצים. כשיש מספיק מקום, יש גם דרך לשמור על בית מסודר. כשהבית מסודר – קל להרגיש בו טוב.

לכן: בית צריך הרבה מקומות אחסון – מכל הסוגים, לכל מיני מטרות, לכל מיני חפצים. רובינו חיים בבתים קטנים יחסית: במיוחד בבתים קטנים, חשוב מאוד לתכנן מקומות אחסון רבים ומגוונים, ולנצל את כל החלל העומד לרשותנו בצורה הטובה ביותר. הנה כמה דרכים לעשות זאת, תוך ניצול מקומות שאולי לא חשבתם עליהם כמקומות אחסון.

חשוב לציין, כי כל הדוגמאות המובאות בכתבה הבאה לקוחות מבתים ודירות שתוכננו במשרדי.



ספסלים בנויים

הם יכולים להיות בנויים ממש, או בעבודת נגרות – העיקר שיהיה להם מכסה נפתח. בתוכם אפשר לאחסן דברים שאינם בשימוש יום-יומי, כמו כלי פסח, שמיכות חורף, שקי שינה. בחלקם אפשר גם ליצור מגירות, או להשאיר מקום לארגזי צעצועים נשלפים.

בתמונה ארגז מעץ לכל אורך הוויטרינה הגדולה בסלון, מדגיש את הוויטרינה, מהווה מקום נוסף לישיבה בזמן אירוח ולהנחת חפצי נוי. שימו לב כי בצדדים נמצאות גם מגירות.



ספות בנויות

ספות בנויות: חשבתם פעם כמה נפח תופסת הספה שבסלון? למה לא לנצל את כל המקום הרב שמתחת לספה – מקום שבדרך כלל רק צובר אבק בלי סוף - לאחסון? הנה הדרך לעשות זאת: בונים – שוב, בבניה או בנגרות – ספסל עם מכסה נפתח, עליו מניחים מזרונים נוחים וכריות לרוב. כך יש לנו גם ריהוט סלון, וגם מקומות אחסון רבים.

בתמונה דוגמא לספסל-ספה שכזה.



ניצול הגובה:

חשוב לנצל את הגובה - מעל ומתחת למיטה.

מגירה למצעים מתחת למיטה – את זה כולנו מכירים. אל תוותרו! שוב, כמו בספות – נרוויח מקום אחסון רב, במקום אבק רב. כאן גם ניצלנו את הגובה למיטת קומותיים – ועל זה בכתבה אחרת.

הסתכלו גם הארון שליד המיטה בתמונה: כמה סוגים של אחסון בארון אחד – מדפים מגירות, דלתות – מאפשרים אחסן כל פריט במקום המתאים והשימושי ביותר. וזה גם יפה!



מחיצות הפרדה בין חללים:

לפעמים, דווקא בדירות קטנות אנחנו זקוקים להפרדה בין חללים שונים, שאינה קיר.

נוכל לנצל הפרדה זו לאחסון משני הכיוונים – שתי ציפורים, או יותר נכון שלוש, במכה אחת.

בתמונה אנו רואים הפרדה בין הסלון למטבח, עם המון מקומות אחסון לכל הכיוונים – לכיוון הסלון, המטבח ופינת האוכל – ושוב, יש בה מדפים פתוחים, מגירות, ודלתות סגורות.



נישות בנויות

אין סוף לאפשרויות! נישות בנויות – מבלוקים או מגבס – הן אפשרות נהדרת, אסתטית וזולה ליצירת מקומות בבית. הנה כמה דוגמאות:

קיר הסלון היה קצר מדי לספה. מה עושים? הארכנו אותו, וכך יצרנו נישה לכיוון המעבר, ובתוכה שידה.





בתמונה: קיר פינת אוכל חולק כולו לנישות גבס, ונוצרו הרבה מקומות לאחסון כלי אוכל שאינם בשימוש יום יומי, וגם מדפים לחפצי נוי, מקום הגיוני למזגן - ובסלסלה הקטנה בצד ימין, מקום להטענת הטלפונים הניידים של כל בני הבית (ליד המיטה זה לא בריא!).





בתמונה: עוד נישה, הפעם כזו הבולטת החוצה ממישור הקיר.

דרך אגב: בבניית בית חדש, אם שומרים על הכללים – נישות כאלו אינן נחשבות לשטח בנוי, ולכן הן מגדילות קצת את הבית, שלא על חשבון השטח המותר. והן כמובן גם יפות!



מדרגות:

אין כמו החלל שמתחת למדרגות : גדול, פנוי ולא מנוצל לכלום!

בתמונה, חילקנו אותו למגירות גדולות, ומכיוון שהמדרגות קרובות למטבח, המגירות משמשות לכלי אוכל רבים.

בחלק התחתון – שלושה ארגזים גדולים על גלגלים, המשמשים לצעצועי הנכדים.





בתמונה הזו ניתן לראות את ניצול חלל המדרגות מכמה כיוונים: דלתות לארון אחסון גדול מצד אחד, ושמאל להן מדף לחפצי נוי.





ובתמונה הזו, את הנישות.



גובה לא מנוצל בעליית הגג:

כל מקום שיש לנו גישה אליו, אבל אין מספיק מקום לעמוד בו זקוף – ננצל לאחסון.

כך יכול חדר בעליית גג, גם אם השטח הגבוה שבו מצומצם – להיות מספק בהחלט בתור חדר ילדים. קורות העץ של הגג, הממשיכות עד לקיר החיצוני, נותנות הרבה חן לחדר, וגם תחושה של גודל – ולכן בחרנו לא להסתיר אותן בתוך הארון, אלא לתת להן להגיע עד לקצה החדר.



ואיך אפשר בלי חדרי ארונות?

מי אינו מכיר את האפשרות של חדרי הארונות?

היא טובה, אבל אנא, דאגו לכך שיהיה מספיק גדול, אחרת אין טעם.

ואל תשכחו תאורה מספקת, וגם מראה, כמובן.

בדירה המוצגת בתמונה לא היה מספיק מקום לחדר ארונות סגור, ולכן מיקמנו אותו במבואה לחדר השינה, והוא בעצם פתוח למבואה. מול הארונות מיקמנו נישה ובתוכה מראה. מתקבל הרבה מקום אחסון, וגם תחושה נעימה של הפרדה בין חדר השינה של ההורים לשאר הבית.



טיפ חשוב לחדרי ארונות:

העומק הרגיל לארונות קנויים הוא כ-60 ס"מ. אלא שזה עומק טוב לתליה, ובעצם הוא עמוק מדי לבגדים מקופלים. אתם בטח מכירים את זה: כדי לנצל את כל העומק הקיים, אנחנו מניחים את הבגדים בשתי שורות, קדמית ואחורית, ויוצרים בלגן. לכן: הרבה יותר הגיוני להשתמש בארונות בעומק 60 ס"מ רק לתליה, ולדברים מקופלים – לתכנן ארונות עמוקים פחות בעומק 40 או 45 ס"מ.

אורלי ערן – אדריכלות ועיצוב פנים [email protected] טל. 0544-739584

מקומות אחסון נישות ניצול מקום עיצוב הבית אורלי ערן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד