כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

ישי: נעצור תקציבים לגזענים • ללום: "רק הצהרות"

שר הפנים הנחה את מנכ"ל משרדו לעצור מיד תקציבים לרשויות המתקצבות מוסדות המפלים ספרדיות • ללום: רק מזיקים לאינטרס הספרדי • לפיד: לסגור את בתי הספר

תלמידות. צילום: פלאש 90
תלמידות. צילום: פלאש 90



כמו בכל שנה, עם פתיחת שנת הלימודים נפתח הקרב הגדול סביב נושא האפליה במוסדות החינוך.

הבוקר (ד') הנחה יו"ר ש"ס שר הפנים אלי ישי את מנכ"ל משרדו לעצור מיידית העברת תקציבים לרשויות המקומיות המתקצבות מוסדות הנוהגים באופן גזעני ומפלות לרעה תלמידים.

לדברי השר ישי, ההוראה ניתנה על ידו "עקב המצב הבלתי נסבל שבה הגזענות מרימה ראש וישנן מאות בנות שעדיין לא התחילו את שנת הלימודים בגלל חטאן שלא נולדו בצבע הנכון".

אפליה, מבחינתו, כוללת את כולם: אשכנזים, ספרדים, אתיופים, או כל עדה אחרת.

"לא יתכן שכספי המדינה ישמשו לספסור בתלמידי ישראל", אומר השר ישי, ומבטיח להיאבק על כך "בכל הכלים העומדים לרשותנו".

יו"ר עמותת "נוער כהלכה", עו"ד יואב ללום, מסרב להתרשם מהצעד.

לדבריו, "הגיע הזמן שבש״ס קודם יעשו ואחר כך יוציאו הודעות לעיתונות. ההצהרות של ש"ס בנושא רק מזיקות לאינטרס הספרדי בפרט כאשר הניסיון מראה פעם אחר פעם שההצהרות נשארות בגדר הצהרות בלבד".

ללום בטוח: "הצהרותיו של יו״ר ש״ס אינן אפילו בבחינת אקמול לחולה סרטן ודי לחכימא ברמיזא. לצערי קשה להתנתק מן התחושה שמאחרי ההצהרות עומד החשש של שס לשלומם של מנהלי הסמינרים החוששים מפעילות עמותת ״נוער-כהלכה״ בראשותי, ומעתירת הסמינרים שעדיין מתנהלת בבג״ץ, ומנסה לחלצם מעולו של הבג״צ באמצעות מצג שווא של הצהרות על עשייה חסרה, מאוחרת ולא מספקת, לציבור הספרדי נמאס מהצהרות חלולות".

לפיד: "צריך לסגור מיד את בתי הספר"

גם ח"כ חיים אמסלם, יו"ר תנועת 'עם שלם', מתקשה להאמין להצהרות, שלדעתו נועדו "לצרכי תקשורת בלבד".

ח"כ אמסלם: "נושא האפליה במוסדות החרדים מוכר וידוע כבר זמן רב. ובכל זאת גם בשנת הלימודים הזו, קיימות התופעות החמורות והמבישות הללו במוסדות המתוקצבים על ידי המדינה. לא נעשה די כדי למגר את התופעה. יש לעצור כליל את תקציבי המוסדות המפלים ולהעביר מתפקידו כל איש ציבור, מנהל מוסד, מחנך ורב, שנותנים יד לאפליה או מאיימים על מי שיתלונן.

"ההצהרות של אלי ישי על עצירת תקציבים, נועדו לצורכי תקשורת בלבד. איפה הוא היה עד היום? הוא לא יעשה דבר, כי ילדיו וילדי שאר חברי הכנסת לומדים באותם מוסדות מפלים. כבר הוכח כי לא ניתן לסמוך על מפלגת ש"ס, שלמרות כוחה הפוליטי הרב, אינה נוקפת אצבע ותורמת להנצחת האפליה של בוחריה. זו אחריות המוטלת על המדינה ולא על אף אחד אחר".

השבוע פורסם כי השר ישי העביר את אחד מבניו לת"ת ספרדי, אך עדיין רוב ילדיו לומדים במוסדות אשכנזיים.


האם אכן יבצע השר ישי את האיום?

צריך לזכור שמסכת הלחצים שתופעל עליו תהיה לא פשוטה. אחרי הכול מדובר גם (ואולי בעיקר) בראשי ערים חרדיים, שכל אחד מהם לא יהסס להפעיל את קשריו שלו. בסביבתו של השר מבהירים, כי עדיין אין בידם רשימה מגובשת של ערים 'נגועות'. יהיה מעניין לקבל אותה לכשתגובש וגם לעקוב אחר יישום הסנקציות בפועל.

יאיר לפיד פרסם הבוקר בדף הפייסבוק שלו: "צריך לסגור מיד את בתי הספר בהם נהוגה אפליה". הוא גם פרסם מפה של אפליה.

"הנה מפת החרפה: 182 נערות בירושלים לא התקבלו ללימודים במוסדות חרדיים מפני שהן ספרדיות; 40 נערות ספרדיות לא התקבלו במודיעין עילית; 32 נערות ספרדיות לא התקבלו באלעד; 95 נערות ספרדיות לא התקבלו בבני ברק. אין מקום להיסוס. צריך לסגור מיד את בתי הספר בהם נהוגה אפליה, לחסום את תקציביהם, ולהעמיד לדין את המנהלים. בגזענות צריך להלחם, ולא רק בדיבורים", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו.

האם יעצור השר ישי תקציבים מהערים ירושלים, מודיעין עילית, אלעד ובני ברק? ימים יגידו. אנשיו מתעקשים כי אכן כך יקרה. כאשר זה יתרחש - אנחנו נצדיע, הבטחנו.
אפליה מוסדות חינוך אלי ישי יואב ללום ש''ס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד