י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

תשובה מתוך שמחה • על דרכה של החסידות

הנטייה הטבעית היא לקשר את חודש אלול ועשיית תשובה עם אווירה קודרת, בכי, סיגופים ותעניות, ונפש מיוסרת • החסידות לימדה שתשובה יכולה להיעשות גם מתוך שמחה

תשובה מתוך שמחה • על דרכה של החסידות



ביום רביעי בשבוע הבא יחול היום הגדול ח"י באלול, יום הולדתם של שני המאורות הגדולים של תורת החסידות: הבעל-שם-טוב, מייסד החסידות הכללית (נולד בשנת תנ"ח), ורבי שניאור-זלמן מלאדי, בעל התניא והשולחן-ערוך ומייסד חסידות חב"ד (נולד בשנת תק"ה).

גדולי החסידות כינו את היום הזה ח"י באלול, משום שהוא מחיה את חודש אלול. החיוּת המיוחדת שהביאה החסידות מפיחה רוח-חיים גם בחודש אלול עצמו, ומאפשרת לנו לתקן את דרכינו ולהתקרב לאבינו שבשמים מתוך שמחה ואהבה.

אב ומלך

חודש אלול הוא חודש התשובה. הנטייה הטבעית היא לקשר תשובה עם אווירה קודרת, רצינית עד אימה; בכי, סיגופים ותעניות, נפש ממורמרת ומיוסרת. אולם החסידות לימדה שגם התשובה יכולה להיעשות מתוך שמחה, ואף להיות מלוּוה בריקוד נלהב, ואין סתירה בין הדברים.

חיי היהדות בנויים על איזון נכון בין יראה ואהבה. אהבה שאין עמה יראה עלולה לגרום זלזול בקיום המדוייק של התורה והמצוות; אך יראה שאין עמה אהבה נוטלת מהאדם את החדווה ומשרה קדרות.

ההתייחסות שלנו כלפי הקב"ה מורכבת משילוב הגישות. אנחנו אומרים: "אבינו מלכנו". 'אבינו' – מסמל קרבה, כמו אב רחום ואוהב; 'מלכנו' – מייצג יראה, כמו היראה שהעם חש כלפי המלך. כך אנחנו פונים אל הקב"ה בשתי התחושות האלה – אב רחום מזה ומלך גדול ונורא מזה.

ובכל-זאת, האהבה היא הגוברת. היא הכוח המניע העיקרי בחיי היהודי. גם בחינוך אמרו חז"ל שהתמהיל הנכון של שתי הגישות הוא "שמאל דוחה וימין מקרבת". אמנם צריך שיהיה גם 'שמאל דוחה', אבל את הדחייה וההרתעה אנחנו עושים ביד שמאל, ביד החלשה יותר; ואילו את הקירוב והאהבה אנחנו מבטאים בעוצמה הגדולה יותר, ביד החזקה, יד ימין.

ליישם את דרך הבעש"ט

זו הדרך שגילו הבעש"ט ותלמידיו. הם הרעיפו טל של תחייה על העם העייף, הדווי והמקוטב. באהבת-ישראל אמיתית חיממו את נפשותיהם של המוני בית-ישראל. באור העמוק של החסידות חשפו פן חדש בחיי התורה והמצוות. הם לימדו איך אפשר להתקרב אל הקב"ה על-ידי קיום מצווה בחמימות ובתום-לב; איך אפשר להתעלות למדרגה עליונה על-ידי מידות טובות ותפילה זכה.

דרכו של הבעש"ט יש בה מזור גם לתחלואי דורנו. ככל שנלמד ליישם את דרך הבעש"ט – באהבת-ישראל, בלימוד זכות על יהודים – תגבר האחדות בתוך העם ויתקרבו עוד המונים לאור התורה ומצוותיה.

ח"י באלול הוא יום זכאי, שבו נתחזק בהליכה בדרך הבעש"ט, ונתפלל לקב"ה שכבר תקויים הבטחתו של המלך המשיח לבעש"ט כי יבוא 'לכשיפוצו מעיינותיך חוצה'. המעיינות כבר נפוצו בכל קצווי תבל, ולא נותר אלא שתבוא הגאולה האמיתית והשלמה במהרה בימינו.

המאמר מפרסם ב'שיחת שבוע'

מנחם ברוד תשובה בעל שם טוב תניא חסידות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד