י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

מד"א: חובש 'איחוד' דיווח על מוות, אנחנו הצלנו • איחוד: יח"צנות

פרק חדש במלחמה בין ארגוני ההצלה • מד"א מתלונן: מתנדב 'איחוד הצלה' החליט לוותר על פעולות החייאה • אלי שלזינגר מגולל, שלב אחר שלב, את הפרשה המסעירה

אמבולנס מד"א. צילום: יעקב נחומי
אמבולנס מד"א. צילום: יעקב נחומי



האם התחרות בין אירגוני ההצלה היריבים כמעט ועלתה בחייו של תושב בני-ברק?

הבוקר, סמוך לשעה 7:30, התקבל דיווח במוקד מד"א על התאבדות וחשש לחיי אדם ברחוב ז'בוטינסקי בבני-ברק.

חובש 'איחוד הצלה' שהגיע למקום מצא אדם תלוי על חבל שנקשר לסורג בסלון הבית. אשתו שהגיעה בבוקר מסרה לחובש ולכוחות המשטרה שהגיעו לזירה, כי בשעה 3:00 לערך היה הקשר האחרון בינהם, ולכאורה הוא כבר מת. החובש דיווח ברשת הקשר, כי מדובר במוות ואין צורך בחובשים נוספים.

חובש נוסף מארגון 'איחוד הצלה' הגיע למקום, יחד עם אמבולנס מד"א, ושניהם יחד עלו לדירה בה נמצא התלוי.

מה קרה מכאן והלאה? על כך הדעות חלוקות.

לדברי דובר מד"א, זכי הלר, נהג האמבולנס של הארגון החליט להתחיל החייאה, שבסופה החולה פונה אל בית החולים עם דופק. לדברי מקור אחר, מי שהחליט להתחיל בהחייאה היה דווקא חובש איחוד הצלה, שהגיע יחד עם האמבולנס.

לדברי מד"א, כשהגיע למקום נהג אמבולנס מד"א יהודה חכמון, המתנדב ביחידת 'הצלה מהירה' של זק"א, מסר לו השוטר כי "אין לו בשביל מה לעלות לדירה. אולם חכמון עלה לדירה, הוריד את האדם מחבל התלייה, והחל לבצע בו פעולות החייאה ממושכות, עד להגעת הנט"ן. ואכן כעבור כמה דקות, פעולות ההחייאה הצליחו, הדופק והנשימה חזרו, והוא פונה לבית החולים חי ונושם".

איחוד הצלה: מסע יחצ"נות של מד"א

אולם מפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה תמונה מעט שונה.

חובש 'איחוד הצלה' שהגיע בסמיכות עם אמבולנס מד"א, עלה לכתובת יחד עם נהג האמבולנס, שם הבחינו באדם תלוי על חבל בסלון ביתו. נהג האמבולנס, המשמש כחובש מד"א, התלבט לרגע, ורק לאחר שחובש 'איחוד הצלה', שהגיע יחד עמו אמר לו כי גופו של התלוי עדיין חם - הורידו שניהם יחד את התלוי מהחבל, והחלו לבצע פעולות החייאה.

בשלב זה חיבר חובש מד"א מכשיר דפיברילטור, שהורה להמשיך בהחייאה, אך לא לתת שוק. לאחר 7 דקות הגיעה ניידת טיפול נמרץ של מד"א. הפראמדיק חיבר מכשיר מוניטור שהציג אסיסטולה (מערכת החשמל של הלב אינה מייצרת ואו מעבירה אותות חשמליים, ללא דופק וללא נשימה), ורק לאחר מתן תרופות חזר הדופק, והחולה פונה במצב קשה לבית החולים בילינסון בפתח-תקווה.

נהג האמבולנס, יהודה חכמון, אמר בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "כשהגעתי למקום אמרו לי שלושה כוננים מארגון אחר שמדובר במוות וודאי, אך אני, שזו החייאה ראשונה שלי כנהג אמבולנס, החלטתי להתחיל החייאה".

• האם לא התלבטת אם להתחיל החייאה, ורק לאחר שחובש 'איחוד הצלה', שהגיע יחד איתך, אמר לך שגופו של האיש חם, רק אז החלטת להתחיל החייאה?

"לא, אני לא זוכר שהוא אמר את זה. בכל מקרה הייתי מתחיל החייאה, אפילו רק בשביל פרוטוקול".

זכי הלר, דובר מד"א, מסר כי החובש מ'איחוד הצלה' שדיווח על מוות וודאי, נזרק בעבר מתפקיד חובש במד"א בעקבות בעיות מקצועיות.

מארגון 'איחוד הצלה' נמסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "ארגון 'איחוד הצלה' מטפל מדי שנה בעשרות אלפי מקרים של הצלת חיים ועל פי הנחיות של אגף הרפואה וטובי המומחים ברפואת החירום. אנו נמשיך לעשות זאת עוד שנים רבות.

"החובש הגיע הבוקר לקריאה על אדם שנמצא תלוי ועדכן כי האיש ככל הנראה ללא רוח חיים. מיד לאחר מכן, תוך זמן קצר, עם הגעת כוננים נוספים ממד"א ומ'איחוד הצלה' למקום, בוצעו פעולות החייאה מוצלחות.

"מדובר במסע יחצ"נות ובעוד ניסיון שווא של מד"א להנציח את המונופול שלהם על חשבון הצלת חיי אדם. זאת בעקבות הלחץ בו שרוי מד"א בשל מסקנות ועדה שהקים משרד הבריאות, הצפויות להתפרסם בקרוב. המקרה המדובר ייבדק על-ידי ועדה מקצועית. באגף רפואה ב'איחוד הצלה' שבראשות פרופ' אבי ריבקינד הוחלט להשעות את המתנדב מפעילות, עד לסיום ועדת הבדיקה".

באיחוד הצלה מזכירים, כי לפני שלוש שנים רופא מד"א קבע מוות של אדם בן 84 ברמת גן, אך לאחר מכן בוצעה בו החייאה מוצלחת.

במד"א אומרים, כי הם פתחו בתחקיר המקרה בו חובשי איחוד הצלה לא פעלו במקצועיות ולא החלו בפעולות החייאה כנדרש, ובסיומו של התחקיר הוא יועבר כתלונה למשרד הבריאות.

במד"א אומרים גם נהג האמבולנס, יהודה חכמון, קיבל איומים שיפסיק להשמיץ את הארגון המתחרה. דיווח על כך הועבר לקצין הבטיחות של מד"א.
מגן דוד אדום איחוד הצלה החייאה קביעת מוות יהודה חכמון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד