כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

חרדי בדרום תל-אביב: מפחיד ללכת לבית הכנסת

הוועדה לביקורת המדינה סיירה בשכונת לוינסקי בדרום תל אביב כדי לעמוד על היקף בעיית המסתננים • לראשונה ניצבו הח"כים בפני דמעותיהם של התושבים

סודנים בדרום תל אביב. צילום: פלאש90
סודנים בדרום תל אביב. צילום: פלאש90

הוועדה לביקורת המדינה בכנסת, סיירה אמש (רביעי) בשכונת לוינסקי בתל אביב, כדי לעמוד על היקף בעיית המסתננים, מעורבותם בפשיעה והשפעתם על העיר והאזור.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אמר כי "מה שאנחנו רואים כאן היום זאת קטסטרופה. הממשלה חייבת להתייחס למסתננים כאל אסון לאומי ואל שכונות עליהן השתלטו כאזור מוכה אסון. צריכים לגייס את כל הכוחות ומכל המפלגות יש הזדהות מלאה".

לדבריו, "על מנת שימצא פתרון ראוי צריכה עשייה שמורכבת מכל הזרועות הביצועיות בשילוב ידיים , ואי אפשר לצפות שרק המשטרה תפתור הכל ". אריאל הודיע כי בימים הקרובים יקים צוות עבודה מיוחד שיורכב מחברי כנסת ונציגי השכונה שיגבשו תוכנית עבודה אותה יציגו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו. אריאל הורה להנהלת הוועדה כבר לפעול לתיאום הפגישה עם רה"מ בה יוצגו המסקנות, ואף לתאם מועד לישיבה דחופה עם פתיחת מושב החורף בה יוזמן מבקר המדינה להכין דו"ח על המסתננים.

בסיור השתתפו עוד חברי הכנסת אופיר אקוניס (הליכוד), רחל אדטו (קדימה) ושכיב שנאן (העצמאות), נציגי משרד ראש הממשלה, מפקד מחוז ת"א ניצב אהרון אקסול, מפקד מרחב יפתח נצ"מ דוד גז ומנהל חטיבת התפעול בעירייה רובי זלוף.

חברי הכנסת קיבלו סקירה בתחנת המשטרה ברחוב לוינסקי מפי ניצב אקסול על מצב הפשיעה בדרום ת"א. על פי הנתונים שהוצגו ישנם כיום למעלה מ-55,000 מסתננים בדרום ת"א בלבד, כאשר במהלך שלוש השנים האחרונות עלו נתוני הפשיעה בשכונה בכ 400% בכל סוגי הפשיעה (אונס, רצח ועוד) כאשר שני-שליש מהחשודים או אלו הנתפסים בעבירות - הינם מסתננים.

כמו כן עדכן אקסול כי בחודשים האחרונים חלה עלייה בפשיעה בתוך המשפחה בין המסתננים לבין עצמם. אקסול אמר כי חייבת להיות מדיניות שנותנת מענה ראוי וקבל על כך שהמשטרה נמצאת תחת מתקפה כל העת: "לתקוף אותנו כל הזמן זה לא פתרון. בהעדר פתרונות ריאליים ומדיניות ברורה יש בעיה. המדינה מאפשרת את הכנסתם לארץ ונותנת להם את האפשרות לנהל כאן חיים, ולכן אם אנחנו נסגור אותם כאן הדבר יוביל לפיצוץ. אנחנו חייבים להיות אופטימיים אבל צריך מדיניות".

לדברי רובי זלוף, באזור קיימת יזמות בלתי חוקית, שכרות ואלימות כאשר לעירייה אין משאבים לטפל בכל התופעות וכאשר הממשלה לא מסייעת. "אי אפשר ששתי ניידות בלילה יעשו סדר. יש בעיה אמתית וצריכה מדיניות ברורה של הממשלה שתסייע לפתור את הבעיה".

"בדרום העיר ישנה מציאות קשה של לינה בגנים ציבוריים, פשיעה ושכרות, מגורים בתנאים תברואתיים ופגיעה קשה בחיי התושבים".

זלוף הוסיף כי גם כאשר העירייה מנסה להתמודד עם תופעת חלוקת הדירות הם נתקלים בבעיה בבתי המשפט כאשר עקב מחסור בתוכניות בניה מקוריות של הבתים הישנים בשכונה תביעות רבות כנגד בעלי הבתים נדחות בבית המשפט. לדבריו, בחודשים האחרונים סגרה העיריה 30 עסקים של מסתננים וכי לשכונה מתווספים מדי יום כ-15,000 טון פסולת שהעירייה מתקשה לנקות למרות שהיא מנקה את השכונה מדי יום עד השעה עשר בלילה.,

שלמה מסלאווי, יו"ר ועד הפעולה בשכונה, אמר בדיון כי כל המערכות החברתיות בשכונה קרסו, כאשר גם בתחום הדיור והתעסוקה ישנה פגיעה קשה בתושבים. "מחיר השכירות עלה בשנים האחרונות מ1500 ₪ לחודש ל 4500 ₪. תושבים מפוטרים מעבודתם כי הסודני מקבל חצי-משכורת בלי דיווח ומיסוי. הכל נופל עלינו ובסוף כשאנחנו מתלוננים אומרים עלינו שאנחנו גזענים. אין בטחון לתושבים, כולם מסתגרים בבתים. אם לא יהיה שינוי מידי הכל יתפוצץ כאן". הוא הוסיף עוד כי לקראת תקופת החגים הוא מקווה שהמשטרה תתגבר את כוחותיה בשוטרי מג"ב על מנת שהחגים יעברו בשלום.

דרור קהלני, תושב השכונה, סיפר בדמעות כי בחופש הגדול הבנות שלו היו סגורות בבית כל היום. "זה לא משנה אם מרחק ההליכה הוא 2 או 10 מטר. אני פוחד ללכת כאן ברחוב, ובשבת אנחנו פוחדים ללכת לבית הכנסת. רומסים את הכבוד שלנו. גורמים לנו עוול נורא. אם אני וסודני פותחים חנות בשכונה אותי סוגרים ואותו משאירים".

תושבת השכונה שעלתה ארצה מרוסיה לפני כשבע-עשרה שנה מספרת כי למעט משפחות בודדות של עולים חדשים ללא ילדים, כולם עזבו. "אין היום ילדים ישראלים בשכונה. אני לא מרשה אפילו לנכדים שלי להגיע לבקר אותי אחרי בית הספר. אני פוחדת הם גונבים הכל ולא מתביישים להיכנס לבתים אפילו באמצע הלילה". היא הוסיפה עוד כי לאחרונה קוראים המסתננים לתושבים השכונה הישראליים לחזור לארצות מוצאיהם באירופה וברוסיה, כי זאת לא המדינה שלהם. את דבריה מחזקת אסתי תושבת השכונה שטוענת ש"ארגוני השמאל הקיצוני מלמדים אותם את הטרמינולוגיה הפלסטינית בדבר אי זכותם של היהודים בארצם והם לא מתביישים לצעוק לתושבים בשכונה שיחזרו לאירופה. האוכלוסייה הזאת מוסלמית והם היום לא מתביישים להיות כאן ולשלול את קיומה של מדינת ישראל".

ח"כ אופיר אקוניס ציין בדיון כי "אנחנו עוסקים באחת הבעיות החברתיות הגדולות בישראל. החיים כאן בלתי נסבלים. אני מפציר בחברי הכנסת לתמוך בחוק המסתננים שיכביד בצורה ניכרת על מעסיקים שיעסיקו מסתננים, כיוון שנדרשת פעולה לאומית רחבה מאוד".

חבר הכנסת שכיב שנאן אמר כי "כאשר שומעים את הנתונים מבינים שיש מצוקה אמיתית, ואני מפציר בתושבים אל תרגישו מופקרים ואל תרימו ידיים. צריך לייצר דעת קהל חיובית למיגור התופעה, ואני אגיע אישית לכל ההפגנות שלכם".,
מסתננים דרום תל אביב כנסת אורי אוריאל ביקורת המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד