כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מוכרים דירה? שימו לב • 10 טיפים שימנעו עגמת נפש

האם ניתן לסמוך על עורך הדין של הרוכש? • מתי לאפשר רישום הערת אזהרה? • אילו זיכויי מס קיימים? • וכיצד מומלץ לקבוע את אופן התשלום? • טיפים חיוניים

מוכרים דירה? שימו לב • 10 טיפים שימנעו עגמת נפש



מכירת דירה הינה הליך משפטי מורכב המצריך ידע ומיומנות, ומשכך - מחייב ליווי צמוד של עו"ד העוסק בתחום המקרקעין לאורך העסקה, על מנת שיוכל לוודא כי התשלומים יועברו כנדרש ובמועדם, וימנע בעיות העלולות לצוץ בהליך על ידי קביעת מנגנוני בקרה ופיקוח, אשר יאפשרו לכם למכור את הדירה ולקבל את תמורתה תוך תשלום מס בשיעור מועט ככל האפשר, בהתאם להוראות החוק.

במאמר זה, אנסה לרכז בתמציתיות את העצות הבולטות אותן נתתי בתשובה לשאלות שנשאלתי במהלך טיפולי בלקוחות משרדי שחפצו לרכוש דירה:

1. אין להסתמך על עו"ד של הרוכשים בלבד, היות והוא מתוקף תפקידו מבטיח את זכויותיהם של לקוחותיו, הרוכשים. עליכם לפנות לעו"ד מטעמכם על מנת שיגן על האינטרסים שלכם בעסקה.

2. באם קיימת יתרת משכנתא לתשלום, עליכם להמציא אישור עדכני מהי היתרה לסילוק.

3. עליכם לאפשר רישום הערת אזהרה לטובת הרוכשים, וזאת רק לאחר שהתשלום הראשון בגין הדירה שולם, וניתן לעו"ד שלכם ייפוי כוח מטעם הרוכשים המאפשר לו למחוק את הערת האזהרה באם יהיה בכך צורך בהמשך.

4. חשוב ביותר להקפיד על דיווח נכון וקפדני של העסקה לרשויות המתאימות (מיסוי מקרקעין ואחרות) ולדאוג למלא את הטפסים המתאימים (המכונים מש"חים).

5. יש לבדוק האם קיימת זכאות לפטור ממס שבח ומס מכירה בגין מכירת הדירה על פי הקריטריונים הקבועים בחוק, ובמידה שכן, יש להגיש בקשה לפטור בהתאם לסעיף המתאים והרלוונטי (תוך שיקול נכון בשימוש בסעיף הפטור על מנת שלא "לבזבז" פטור לחינם).

6. עליכם להקפיד ולקבוע בהסכם תנאי תשלום ברורים ומפורטים כגון: מועד שער הדולר, מועדי תשלום, הצמדות למדדים שונים וכדומה, כך שלא יישארו מושגים בלתי ברורים בהסכם המכר.

7. מומלץ להיות ספציפיים בכל הנוגע לציוד הנשאר בדירה על מנת להימנע ממחלוקות בשלב מאוחר יותר (האם המזגן נשאר בדירה, וכדומה).

8. יש לקבוע סעיפים בחוזה אשר יחשבו כסעיפים יסודיים אשר הפרתם תגרור אחריה את פיצוי הכספי מוסכם ללא הוכחת נזק, אשר לרוב נקבע בשיעור של כ 10% מערך העסקה.

9. חשוב להקפיד על עריכת פרוטוקול מסירה ביום מסירת החזקה על מנת שהרוכשים לא יוכלו לבוא במועד מאוחר יותר בטענות שונות על מצב הדירה.

10. יש להקפיד על קיומו של מנגנון הקובע כי רק לאחר העברת התשלום האחרון תימסר החזקה בדירה ויעשה רישום של זכויות הרוכשים בטאבו/בחברה המשכנת.

הנכתב במאמר אינו תחליף לייעוץ משפטי. הכותב הוא עו"ד המתמחה בפלילי, אזרחי, משפחה ומקרקעין.

נהרי דירה מכירה כללים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד