כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

הקולנוענית החרדית הדהימה את פטיבל ונציה

רמה בורשטיין עשתה היסטוריה בונציה: הישראלית הראשונה שסרט שלה מוצג בתחרות הרשמית של אחד משלושת הפסטיבלים הגדולים והחשובים בעולם • צעדה עם בעלה החרדי על השטיח האדום • "יצאתי למסע הזה עם גיבוי תורני" • הביקורת הבינלאומית מרעיפה שבחים

שחקני הסרט. צילום: יח"צ
שחקני הסרט. צילום: יח"צ

הקולנוענית החרדית רמה בורשטיין עשתה אתמול בונציה היסטוריה כפולה: היא הבמאית הישראלית הראשונה שסרט שלה מוצג בתחרות הרשמית של אחד משלושת הפסטיבלים הגדולים והחשובים בעולם, והיא יוצרת הקולנוע החרדית הראשונה שמציגה את סרטה מחוץ למגזר החרדי.

'למלא את החלל', סרטה המרגש והעוצמתי, הוקרן אתמול בארמון הפסטיבל בלירו של ונציה וזכה לתשואות רמות וממושכות, כאשר הקהל עמד והריע לה במשך יותר מ-10 דקות ברציפות.

התקשורת הבינלאומית המסקרת את הפסטיבל הסתקרנה גם מהסיפור האישי של בורשטיין, קולנוענית שחזרה בתשובה מיד לאחר שסיימה את לימודי הקולנוע שלה, והפכה לחרדית. "הרגשתי שהסיפור שלי מעניין אנשים ומסקרן אותם", אמרה בורשטיין לכתב 'ידיעות אחרונות', "מאוד נעים לי להיות כאן, חוץ מהעובדה שאי אפשר להשיג אוכל כשר בלירו, לא היתה לי שום בעיה. מזל שבעלי הביא לי אוכל מהגטו היהודי".

בורשטיין, שצעדה יחד עם בעלה החרדי על השטיח האדום, סיפרה שקיבלה הדרכה תורנית כדי לעשות את הסרט. "הייתי צריכה לצאת למסע הזה עם גיבוי תורני. מישהו הדריך אותי". היא מתגוררת עם בעלה וילדיה בתל אביב, מרחק רחובות ספורים מאתר הצילומים. היא בוגרת המחזור השני של בית הספר הירושלמי לקולנוע סם שפיגל.

'למלא את החלל' הוא הסרט הראשון שרמה כתבה ומביימת בעבור הזרם המרכזי של קהל הקולנוע בישראל. בתחילת הסרט, שמופק בתמיכת קרן הקולנוע הישראלי, רשת וקרן אביחי, הולכת שירה מנדלמן עם אמה רבקה (עירית שלג) לסופרמרקט השכונתי כדי "להשקיף" על פנחס, בחור שרוצים לשדך לה. שירה נדהמת: לא רק שפנחס הוא כזה עילוי, הוא גם כל כך יפה בעיניה, עם המשקפיים העבים והזקנקן שזה עתה החל לעטר את פניו.

אבל אז הכל משתבש. אסתר (רננה רז) אחותה הגדולה, מתה תוך כדי לידת בנה, ומשאירה אחריה את יוחאי בעלה ואת הרך הנולד. כעבור זמן, שירה מגששת אצל אמה בנוגע לשידוך שלה, אבל זו שקועה בצערה. רק לאחר שיוחאי האלמן מקבל הצעת שידוך שתאלץ אותו לעבור להתגורר עם בנו בבלגיה - האם מתעוררת לפעולה. היא נחרדת מהרעיון שתיאלץ לוותר על הנכד שלה ומחליטה לשדך ליוחאי את בתה הצעירה.

'ידיעות אחרונות' מצטט היום את מפיק הסרט, אסף אמיר: "אנחנו גאים להיות שותפיה של רמה בורשטיין ביצירת סרט הביכורים שלה שמאפשר לקהל ראייה אחרת ומקורית של העולם החרדי. זוהי יצירה מקורית שהפקתה היתה מרתקת בזכות סט מעורב של חרדים ושל חילונים שעבדו יחד בסובלנות בכבוד הדדי ובהקשבה".

הביקורת הבינלאומית מרעיפה שבחים על 'למלא את החלל'. ידיעות אחרונות מדווח, כי ב'סקרין' נכתב: "הסרט עשוי לעילא ולעילא בטיפול מסור ומביע חיבה וכבוד לדמויות שבו, הוא ימשוך קהלים גדולים לא רק בגלל ההיבט האתנוגרפי המעניין שלו, אלא בעיקר בזכות הדרמה המרגשת והאינטנסיביות שהוא מציג".

גם 'הוליווד ריפורטר' חלק שבחים: "זהו לא רק סרט ביכורים מקסים ושלם, 'למלא אתה חלל' הוא אחת הכניסות האקזוטיות ביותר לתחרות של פסטיבל ונציה ופותח חלון אל העולם האורתודוקסי בתל אביב".
רמה בורשטיין למלא את החלל פסיטבל ונציה סרט ביקורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 58 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד