א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

פתרון לחינוך המיוחד • ועכשיו: מלחמת קרדיט

הקץ לסאגה המבישה של ילדי החינוך המיוחד: ילמדו בקרוב בכיתות ראויות • מה קרה מאחורי הקלעים? • באוצר סירבו לפתוח את הארנק, אבל שר החינוך המשיך 'לנדנד'

הפגנת ילדי החינוך המיוחד. צילום ארכיון
הפגנת ילדי החינוך המיוחד. צילום ארכיון



מה שיפה בפוליטיקה החרדית הוא, שעל כל הישג פוליטי אתה שובר את הראש למי עליך לומר את מילות התודה.

מי אינו זוכר את ילדי החמד של החינוך המיוחד, שהפגינו עם פתיחת שנת הלימודים מול משרד החינוך בירושלים, בדרישה למצוא להם פתרון הולם. דווקא משום שהלקויות שלהם נחשבות לקלות, לא נמצא תקציב כדי לשלבם בכיתות מיוחדות, למרות שעברו אישור של ועדות השמה, וכך, בעוד ילדי החינוך המיוחד בעלי הלקויות הקשות היו מסודרים, להם, ילדי הלקויות הקלות, הורו להשתלב בכיתות רגילות. המנהלים מצידם סירבו לשלב את הילדים, בטענה שאינם מתאימים לכיתות רגילות, וההורים מצאו עצמם בייביסטרים לילדים, ש'השתגעו' בבית.

פעמים רבות מצא עצמו סגן שר החינוך, מנחם אליעזר מוזס, מתראיין בנושא, כשהוא הופך אוטומטית לאחראי. פעם אף בישר בשידור-חי כי נמצא פתרון, בהמשך התברר כי זה לא כל-כך פשוט וכי תקוותו שנבעה מלב חם ("הילדים, צריך לדאוג לילדים", הייתה המנטרה שבפיו במהלך הימים האחרונים כשהוא מסתובב במשרד כסהרורי – כך על פי עדות ישירה של אחד מאנשי המשרד) - הייתה עדיין רחוקה מלהתממש.

לאחר ימים ארוכים, במהלכם כל הניירת שעל שולחנות אנשי משרדו מלאה רק בנושא אחד ויחיד - ילד החינוך המיוחד; אחרי התרוצצויות אין-סוף מצידם; וגם הירתמות שר החינוך, גדעון סער, שנרתם למלאכה במרץ רב, הבוקר הסתמן להם שהנה נמצא הפתרון.

אך עדיין הם נמנעו מלרוץ איתו לתקשורת. שכן, עד שלא נמצא פתרון לאחרון הילדים שברשימה מיותר לדבר. ידיעה שהבליחה החוצה, הבהירה להם שאם ישמרו על שתיקה וימתינו לפתרונות מלאים, הם עתידים למצוא את עצמם מחוץ לחגיגה התקשורתית. הידיעה דיווחה כי הנה נמצא הפתרון בעזרת חברי הכנסת משה גפני ואורי מקלב. שיהיה ברור, שני חברי הכנסת הללו פועלים רבות, אינם נחים דקה (גם אם הכנסת תהיה ריקה מחברי כנסת, סביר להניח שהצמד יהיה שם ויסתובב בין המשפצים ובין הצבעים), ועובדים בשיתוף פעולה מלא עם סגן שר החינוך כמו גם עם שאר המשרדים ועם שאר צרכי עמך המרובים. יחד עם זאת, לנטרל סער ואת מוזס מההישג - כמוהו כירייה היישר ללב.

אין חדש תחת השמש

מה באמת עומד מאחורי הקלעים של ההישג הגדול, שכפי שהדברים מסתמנים כרגע עומד לשים קץ לסאגה המבישה של ילדי החינוך המיוחד, ולהריץ אותם במהלך הימים הקרובים היישר אל כיתות לימוד מתאימות?

למעשה, בעיית החסר בכיתות מיוחדות אינה אופיינית דווקא למגזר החרדי. היא קיימת בכל המגזרים, במוכר שאינו רשמי, כמו גם בחינוך הרשמי. למה ההורים 'שם' לא הפגינו? לכו תדעו.

בשיחה עם גורם בכיר בחינוך המיוחד ברשמי נאמר, כי הסיבה לכך פשוטה: המפקחות בחינוך הרשמי הרבה יותר קשוחות, כאשר אין אפשרות לשלב ילד בכיתה מיוחדת הן משכנעות עד כופות על ההורים לשלב אותו בכל כיתה שתוכל לשלבו. כך הן עושות גם מול המנהלים.

ומה קורה אצלנו, במגזר החרדי? האמת, יותר טוב שלא תשאלו. באופן רשמי הטענה המושמעת היא שהמנהלים 'לא רוצים' לקבל ילדים מיוחדים בכיתות רגילות. באופן לא רשמי הגיע הזמן לבדוק למה יש (לא כולם, כמובן, כמו בכל דבר) מנהלים ה'ששים' לקבל תקציבים לכיתות מקדמות בהן מספר מועט של תלמידים, ומי בדיוק גוזר פה קופון. במשרד סגן השר מסרבים לפתוח פה בנושא, אך התחושה שלי היא שיום אחד יגלו גם כאן אי אלו דברים מעניינים.

למען האמת, היסטורית אין חדש תחת השמש ומצוקת ילדי החינוך המיוחד היא עתיקת יומין. במשרד החינוך יש שזוכרים לספר כי כבר לפני 10 שנים היה חסר של 5 מיליון שקל לייעוד הנ"ל, ומה שהיה הוא שיהיה.

"המספרים על חסר של 9 מיליון שקל אינם הגיוניים, חייבים לבדוק למה המספר אצלנו הוא כל-כך גבוה מבחינת שיבוץ ילדים לכיתות מיוחדות", אמר לי אחד מהגורמים היותר מבינים בתחום במשרד החינוך. "אולי היד קלה מדי על ההדק", הוסיף השערה משל עצמו. ואולי גם בשל העובדה שהורים כיום פחות מתביישים משילוב ילדם בכיתות מיוחדות.

כאשר פנו מלשכת סגן השר מוזס אל "הבנק של החרדים", קרי ח"כ משה גפני, הוא הבהיר להם חד משמעית: אין אפשרות להביא כסף חיצוני. גם ככה האוצר היה נדיב השנה כלפי משרד החינוך. יישום מסקנות ועדת טרכטנברג בנושאי צהרונים וחינוך חינם עלה לאוצר כסף רב. הסיכוי שהם יוסיפו למשרד מתנות נוספות היה אפסי.

כאמור, מצוקת החסר בתקנים לחינוך המיוחד אינה חדשה. בשנה שעברה, לדוגמה, חסרו 3700 שעות. כאשר נכנסה המנכ"לית החדשה דלית שטאובר לתפקידה היה נושא זה הנושא הראשון אותו שמה על שולחנה לטיפול, ומיידית היא אישרה תוספת תקציבית של 15 מיליון שקל מכספים פנימיים של משרד החינוך, לחינוך מיוחד במוכר שאינו רשמי. הדבר יצר פערים בינו לבין החינוך הרשמי.

למפרע התברר שהיא עשתה טעות מבחינת ניהול תקציבי משרד החינוך. במפגש היערכות האגף שנערך בבית וגן נכחו מנהלים וראשי האגף, אחד מהם ביקש את רשות הדיבור ודיבר על החסר הקיים. שר החינוך, גדעון סער, השיב לו שבשנה שעברה נעשתה טעות, טעות שלא תחזור. כלומר, מבחינתו הדבר היה בגדר טעות וכל כסף חדש שייכנס למשרד עבור חינוך מיוחד יחולק השנה בין כלל המגזרים. עד כאן הוגן למדי. נוסיף ונדגיש כי הטעות הזו של שטאובר נובעת ממקום טוב בהחלט. הסיפורים אודות טיפולה במשברים שונים במערכת החינוך זורמים אלינו כל העת. מדובר במנכ"לית בעלת שיעור קומה מיוחד במינו, ובהזדמנות, כשאקבל לכך אישור, אעלה על הכתב מבחר מאותם סיפורים. מדובר באישה הנכונה במקום הנכון.

אין הקומץ משביע

נחזור לכספים הנדרשים. למרות העובדה שבאוצר סירבו לפתוח את הארנק, השר סער לא התייאש והמשיך 'לנדנד'. בסופו של דבר הסכימו להעביר לידיו כחמישה מיליון שקלים (חדשים, לא כספים קיימים של המשרד), אלא שהם יחולקו בין כולם. התודה והברכה לכל העושים במלאכה: מוזס, גפני ומקלב.

בלשכתו של מוזס הפנימו וממשיכים להפנים כי אין הקומץ משביע את הארי, וכי אין בתקציב החדש כדי פתרון לכלל הילדים. במשך שבועות ארוכים הם עושים לילות כימים כדי לעבור על הרשימות ולנסות לפתור 'אחד אחד' ולשבץ כל ילד, כך שהסכום שיגיע למטרה יצליח לתרום את חלקו לפתרון כולל.

טלפונים לראשי רשויות, למנהלי אגפים בעיריות השונות, למנהלי מוסדות וגם כשצריך להורים עצמם. "אם לא נעבור על הרשימות ולא ננסה למצוא פתרונות יחידניים לכל בעיה, אין מצב שהכסף יספיק", הם מבהירים. נכון לעכשיו כמעט כל הילדים שובצו, במהלך הימים הקרובים הם מקווים שניתן יהיה לברך על המוגמר ולהתחיל לישון בלילות.

אגב, אישור לכך שבמשרד הסגן צודקים וכי עדיין אין 'למחוא כפיים', ניתן למצוא בתגובת ההורים. לדבריהם, עדיין אין פתרון מקיף. הם מזכירים: "כבר לפני שבוע הודיעו פוליטיקאים חרדים שזה סודר, ההורים בדקו גם הבוקר במשרד החינוך ושם נאמר להם שעדיין עובדים על פתרון ושום דבר לא נסגר".

בקיצור, עדיין נותרה מלאכת סגירת הקצוות והשלמת המלאכה, בתקווה שהיא תושלם במהלך הימים הקרובים לשביעות רצונם של כל הצדדים.

כל שנותר הוא לגזור את הקופונים. התודות לשר החינוך שישב לאנשי האוצר 'על הוריד'; לסגנו המסור מוזס על שלא ישן לילות; לאנשי משרדו שעבדו כמעט 24 שעות ביממה; לגפני ומקלב שנרתמו אף הם וניסו ופעלו; תודה לאוצר שניאות להוסיף כסף ולהכיר בגידול הטבעי הקיים ולצרכים הגדלים והולכים בנושא החינוך המיוחד; ותודה מיוחדת לכל אותם עיתונאים שיבחרו להם מתוך הרשימה הנ"ל להודות למי שיבחרו.
חינוך מיוחד מנחם אליעזר מוזס גדעון סער משה גפני אורי מקלב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד