כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

מדוע הרב האשכנזי של קרית אתא לא מקבל משכורת?

הרב חיים דיסקין מונה לרב האשכנזי של קרית אתא לפני 18 חודשים, אך טרם בא על שכרו • מי אשם? משרד הפנים, משרד הדתות או העירייה? תלוי את מי שואלים

הגאון רבי חיים דיסקין. צילום ארכיון
הגאון רבי חיים דיסקין. צילום ארכיון



בעוד הדיבורים על אפליה במערכת החינוך הולכים וגוברים בכל פתיחת שנת לימודים, יש השוכחים כי לעיתים האשכנזים הם אלו המופלים לרעה.

מקרה מעניין שהתגלגל לידינו מעלה תמונת מצב מבישה לפיה רב (אשכנזי) מכהן בתפקיד מזה 18 חודשים, אך משכורת לביתו אין. המדובר בעיר קרית אתא, עיר בה משרד הדתות החליט כי יכהן בה רב ראשי אחד (ספרדי, אלא מה). העירייה (ראש עיר חילוני, יעקב פרץ) היא זו שיצאה מגדרה, גייסה משאבים ולחצה כדי שגם הרב האשכנזי יקבל תקן ומשכורת - ובכל זאת הרב עדיין ממתין ולא קיבל פרוטה, ולא באשמת העירייה.

נשמע הזוי? אכן כן.

המדובר הוא בגאון רבי חיים דיסקין, חסיד חב"ד, רב שזוכה להערכה מקומית החוצה מגזרים, עדות וחסידויות. הגר"ח דיסקין אף זוכה לתמיכתו של גאב"ד מאקווא ולאהדה גורפת בעיר ובמסדרונות העירייה.

העירייה טענה מול משרד הדתות כי בשל גודלה של האוכלוסייה הדתית והמסורתית בעיר, ראוי למנות שני רבנים. במשרד הדתות הסכימו ואישרו (בתנאי שהעירייה היא זו שתישא בעלויות, ראש העיר נענה בחיוב), והמינוי יצא לדרך, כשהוא כפוף לאישור משרדי הפנים והאוצר. כתוצאה מכך נאלץ הרב לוותר על מחצית ממשרתו כרב באחד מבתי הספר הדתיים בעיר, מה שהותיר אותו עם הכנסה חלקית בלבד, ממשרד החינוך.

יעידו עליו כל תושבי העיר כי הוא "עובד סביב השעון", מסור לתפקידו, ולכאורה לא הייתה אמורה להתעורר כל בעיה לאישור התפקיד, לא מצד משרד האוצר (העירייה משלמת) ולא מצד משרד הפנים (למה למדר רב אשכנזי אהוד ומצליח). ובכל זאת, עד כה האישור ממאן להגיע, העירייה אינה יכולה חוקית לבצע את התשלום, ומשפחת הרב משלמת את המחיר.

פנייה לבכירים במשרד הפנים לא הולידה כל תגובה. האם השתיקה הזו קשורה בקשר כזה או אחר לסכסוך בין שני הרבנים - הרב דיסקין והרב הספרדי הרב אליהו מימון? קשה להאמין, שכן, אמנם בתחילה נרשמה מתיחות בין השנים, לאחר שהרב מימון טען בתוקף כי הוא והוא בלבד רבה הראשי של העיר, וכי הרב דיסקין הוא "הרב של העירייה"... אלא שהתערבות גורמים שונים בעיר הביאה להרגעת הרוחות ולחלוקת עבודה מסודרת בין השניים.

מחכים לאישור המיוחל

חלוקת העבודה ביניהם מתבצעת כך: הרב אליהו מטפל בעיקר בתחום הנישואין, הרב דיסקין בתחומי הכשרות, העירוב והמקוואות, כשגאב"ד מאקווא סומך את ידו עליו ואף ידוע ומפורסם הוא כי הציבור החרדי בעיר (וגם ברכסים השכנה) סומך על כשרות המהדרין שלו.

האם משרד הדתות הוא שמעכב את העניין, כפי שמנסים גורמים שונים להאשים? לא, כי משרד הדתות מלכתחילה לא היה אמור לשאת בתשלום המשכורת לרב נוסף. אז נכון שקיים סכסוך בין העירייה למשרד הדתות, לאחר שהמועצה הדתית במקום כמעט ואינה מתפקדת (לאחר פיטורי הממונה הקודם על המועצה הדתית, עמרם בניזרי), והעירייה אינה מעבירה תקציבים למועצה הדתית, כאשר התשלומים השוטפים הועברו לה מתקציב סיוע חרום שהועבר ממשרד הדתות, אך לכאורה למשרד הדתות אין כל קשר לתשלום או אי תשלום עבור רב אשכנזי.

"במשרד הדתות גורמים למשרד הפנים להתמהמה", יש המאשימים. להאשמה זו אין כל הוכחה בשטח כמובן. במשרד הדתות מכחישים, במשרד הפנים לא הגיבו עד כה.

לכאורה, לאחר שהגיעו להסדר, אין כל סיבה לכך שש"ס תנסה לעכב או להתמהמה בנושא העברת המשכורות. ובכל זאת, זהו המצב. בעוד הרב מקדיש את סדר יומו לענייני הציבור (שמחות, ניחום אבלים, עזרה למשפחות ומה לא – כפי שמעידים באוזני תושבים ולא רק חרדים), הוא מוצא עצמו 'מתנדב' לכל דבר ועניין.

לכתבה במקומון MYNET אישר הרב את העובדות. "כל יום לצאת לשטח, לטפל בבעיות ולהיות אחראי למה שקורה בעיר, לבקר משפחות אבלות, אני חייב לעשות את זה. זו בעיה לא פשוטה שאתה לא מקבל משכורת כמו שאתה אמור לקבל בגין השקעה כזו. הנושא הזה תקוע. עכשיו גם יש נתק בין העירייה למשרד הדתות, נתק מוחלט, ואני גם לא יודע מי הכתובת. כל אחד אומר שהשני אחראי לכך וזו בעיה".

לדברי העירייה למקומון, "לצערנו, עד היום מתנהל הליך פרוצדורלי לקבל האישור המיוחל. העירייה מבחינתה עומדת בכל התחייבויותיה, וההוצאה בגין השכר שאמור להיות משולם לרב נרשמה בספרי העירייה והיא שמורה לו. אנו מקווים כי משרדי האוצר והפנים יאשרו את הנושא בהקדם".

ומה אמרו במשרד לשירותי דת? ובכן, "עיריית קרית אתא אמורה לשלם את מלוא שכר העסקתו של הרב דיסקין. כך הוחלט במועצת העיר וכך סוכם טרם כניסתו לתפקיד. זאת ועוד, המשרד אף התנה את מינויו כרב נוסף בתשלום שכרו על ידי הרשות המקומית. על כן, יש לפנות לעירייה לגבי הנושא".

למה מעכב משרד הפנים את האישור? ובכן, זה לא נכלל בתגובת המשרד, ולכאורה לא קשור אליהם.
קרית אתא הרב חיים דיסקין משרד הדתות משרד הפנים עירייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד