א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

62 אחוז מהחרדים: אנחנו ציונים

'מדד אמון הציבור': מרבית הישראלים אינם חשים אמון בתקשורת • רוב הישראלים מבכרים את המרכיב היהודי בהגדרת זהותה של המדינה, מאשר המרכיב ה'דמוקרטי'

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי

לרוב הציבור בישראל אין אימון בתקשורת, כך עולה מסקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה.

מנתוני המדגם הנוכחי, שכלל 1,025 מרואיינים בשפות העברית, ערבית ורוסית, עולה כי כלי התקשורת והמפלגות נמצאות בתחתית מדרג האמון (46.3% ו-34.1% בהתאמה).

צה"ל, לעומת זאת, זוכה למידת האמון הגבוהה ביותר בקרב הציבור היהודי (85.2%). במקום השני בדירוג נמצא נשיא המדינה, שמעון פרס, שזוכה ל-78.6% מאמון הציבור;

כך גם, 59% מהישראלים חשים חוסר שביעות מטיפול הממשלה בבעיות, זאת לעומת 71.5% אשתקד.

עם זאת, מסתמנת עלייה באמון הציבור במוסדות השונים. מדובר בהתאוששות המחזירה את רמת האמון הנוכחית לרמות שנדגמו בתחילת שנות ה-2000.

כך למשל, רמת האמון בבית המשפט העליון היא 73.4% - עלייה של כמעט 5% לעומת התוצאות בשנה שעברה.

נתון נוסף שנבדק בסקר מראה כי רמת האמון במוסדות המדינה בקרב אזרחים שהשתתפו במחאת קיץ 2011 נמוכה מזו של אזרחים שלא השתתפו בה.

עוד עולה כי המחאה הצליחה להגביר את העניין הציבורי בנושאים כלכליים וחברתיים, אך נכשלה בשינוי סדר העדיפויות הממשלתי.

בהתאם לכך, 38.1% מהציבור מעריכים את המצב הכללי במדינה כטוב, לעומת 21.4% אשתקד.

בנוסף, כ-62% מהישראלים חשים כי כיום אין מפלגה המייצגת את השקפותיהם. מבחינת הגדרת זהותה של המדינה – ההגדרה השכיחה בקרב 41.9% מהמרואיינים היא "יהודית ודמוקרטית"; ואולם, אחוז המרואיינים המבכרים את המרכיב היהודי בזהות המדינה עומד על 34.3%, לעומת 21.8% המבכרים את המרכיב הדמוקרטי.

מבחינת תחושת השייכות למדינת ישראל, המצב כצפוי שונה בין האזרחים היהודים לבין האזרחים הערבים.

72.9% מהמשיבים היהודים העידו כי הם חשים שייכות למדינה לעומת 27.7% בלבד מהמשיבים הערבים. יצוין, כי משיבי הסקר שהשתתפו במחאה אשתקד חשים שייכות גבוהה יותר מאשר אלה שלא לקחו חלק בהפגנות.

מבדיקת רמת הציונות בקרב היהודים הגרים בישראל עולה, כי כשליש מהשמאלנים (34.4%) מגדירים עצמם לא כל-כך ציונים או לא ציונים בכלל. לעומת זאת, במגזר החרדי שלכאורה בסיס אמונתו איננו ציוני, 62% מגדירים עצמם ציונים מאוד או די ציונים. הקבוצה הכי ציונית היא החרדים הלאומיים, אחריהם על פי הסדר הדתיים, המסורתיים והחילונים.
עיתונות דמוקרטיה אימון סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד