י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מים בששון • נחשף מאגר מים ענק מימי בית ראשון

למרגלות הר הבית, נחשף מאגר מים ענק, חצוב בסלע גדול, מתקופת הבית הראשון • "מדובר באחד ממאגרי המים הגדולים שהתגלו עד כה ואשר שימשו את אנשי ירושלים"

המאגר. צילום: פלאש90
המאגר. צילום: פלאש90

בגן הארכיאולוגי של ירושלים, למרגלות קשת רובינסון, התגלה מאגר מים גדול החצוב בסלע, המתוארך לימי הבית הראשון.

את החפירות באתר מנהלת רשות העתיקות, במימון עמותת אלע"ד ובשיתוף רשות הטבע והגנים. המאגר יוצג היום (ה') יחד עם ממצאים נוספים מהשנה החולפת, בכנס 'מחקרי עיר דוד' ה-13, המתקיים בירושלים.

החפירה שבמהלכה נתגלה המאגר, היא חלק ממפעל החפירות שבו נחשפת במלואה תעלת הניקוז של ירושלים מימי הבית השני, בתוואי הנמשך מבריכת השילוח צפונה לאורך שלוחת עיר דוד עד מתחת לקשת רובינסון.

במהלך חפירת התעלה התברר, כי במסגרת בנייתו של מפעל הנדסי אדיר זה, נאלצו בוניו להסיר מבנים קדומים ששכנו לאורך תוואי התעלה, ו'לעבור' דרך מתקנים חצובים בסלע, ששכנו לאורכו. מתקן מיוחד במינו שנחשף בשבועות האחרונים הוא מאגר מים גדול, מטויח במספר שכבות של טיח, המתוארך ככל הנראה לימי הבית הראשון.

נפח המאגר כ-250 מ"ק, ולכן זהו אחד מאגרי המים הגדולים מימי הבית הראשון שהתגלו עד כה בירושלים, ונראה כי מדובר במאגר מים שהיה בשימוש ציבורי.

לדברי אלי שוקרון, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, "במהלך החפירה, נחשפה פרצה קטנה בסלע, שהובילה אותנו אל מאגר המים. ככל הידוע, זו הפעם הראשונה שמאגר מים ממין זה נחשף בחפירה ארכיאולוגית".

חשיפתו של מאגר המים יחד עם עוד ממצאים, מלמדים על קיומו של אזור בנוי בצפיפות, שהשתרע באזור שממערב להר הבית ושקדם להרחבת הר הבית. נראה, כי עם הרחבתו של המתחם למערב ובנייתם של מבני הציבור והרחובות שמסביב להר הבית בסוף תקופת הבית השני, פורקו המבנים מימי הבית הראשון ומראשית ימי הבית השני ששרדו באזור זה, וכל שנותר מהם היא סדרה של מתקנים חצובים בסלע, ובהם גם מאגר המים החצוב".
מאגר עיר דוד בית ראשון אלעד ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד