כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מגזין תרבות מציג בשער: קריקטורה של הסתה

שער מגזין תרבות ירושלמי מציג חילונית בועטת בחרדי, שדמו ניגר • האיור גרר תגובות חריפות מצד קוראים: "קיבלתי בחילה עזה" • עורכי המגזין: "נותנים ליוצר חופש מוחלט"

איור: אלירן הרוש. (התמונה צונזרה)
איור: אלירן הרוש. (התמונה צונזרה)



פירות ההסתה התקשורתית נגד הציבור החרדי כבר הגיעו בכמה מקרים לאלימות, ואף לסכנת חיים של ממש. אך דומה כי אנשי הירחון 'אף', גדשו את הסאה.

שער המגזין שהתפרסם החודש מעורר סערה ברחבי הרשת החברתית, כמו גם בקרב קוראיו. באיור המופיע על פני שער העיתון, נראית בחורה שאינה לבושה בצניעות, כשהיא בועטת ברגלה באדם חרדי היושב באוטובוס עד זוב דם - קריקטורה מעוותת הבאה לסמל את המאבק בהדרת הנשים ובקווי המהדרין.

ה'אף' הוא מגזין שהוקם לפני יותר משנתיים. הוא יוצא-לאור מידי חודש ונחשב למגזין ירושלמי צעיר, המפרסם לרוב מידע תרבותי ויצירות אומנות של אנשים פרטיים, כאלו המעוניינים בפרסום יצירותיהם.

בכל חודש נבחר נושא למגזין. הנושא שנבחר לחודש ספטמבר הוא אמנות הלחימה 'קונג-פו'. באיור - פרי מכחולו של אלירן הרוש - מופיעה הבחורה הבועטת בחרדי.

חלק מאנשי המערכת של המגזין - לטענתם - קיבלו איומים בעקבות פרסום האיור.

אנשי המגזין: אין לנו שליטה על השער

"מגזין אף, הייתי קוראת נלהבת שלכם", כתבה נטע, אחת מהמגיבות לאיור בפייסבוק. "עד עכשיו. אני מרגישה פגועה מהשער שפרסמתם. את הביקורת על חרדים אפשר ורצוי להביע, אבל בפורום מתאים ובדרך הרבה פחות פרובוקטיבית. את הגבול שלי חציתם בקילומטר".

כותבת אחרת - מרים - הזדעזעה גם היא מהאיור: "מעניין מה היה קורה אם האישה בציור הייתה מרביצה לאדם שחור במקום לאדם לובש שחורים?! כל מי שמכיר אותי יודע מה דעתי על שוביניזם והדרת נשים בפרט. וגם את דעתי על האידיאולוגיה החרדית. אני גם יודעת שכדי שאומנות תבוא ממקום אמיתי היא צריכה לבוא מתוך חרות מחשבתית. אבל זה בעניי כבר מוגזם! ראיתי את האיור הזה וקיבלתי בחילה עזה.

"בשנה האחרונה נראה שהשנאה לכולם כולל כולם: חרדים, ערבים, דתיים, אריתראים, סודנים וכו' גואה למימדים חדשים. יותר ויותר אנחנו שומעים על מקרי אלימות על רקע שנאה. ציור של אישה מרביצה לחרדי לא מעביר מסר של חרות אלא מסר של אלימות ושנאת הזר והאחר. זה שלא חושב כמוך, זה שלא נראה כמוך, זה שלא נאור כמוך ....פשוט גועל נפש ותו לא".

כותב אחר ציין: "האמת שגם לטעמי זה אלים מידי... (רציתי לכתוב 'קצת' אבל זה יותר מקצת לטעמי...)".

המאייר עצמו הגיב: "אף אחד כאן לא מנסה להסית לאלימות, או לשנאה. נושא המגזין הוא קונג פו ורציתי להעביר באמצעותו מסר חברתי שרלוונטי לעיר שלנו".

אנשי המגזין עצמו הגיבו בפייסבוק: "חברים אתם חייבים להבין. אנחנו נותנים ליוצר של השער חופש מוחלט ואין לנו שום שליטה על התוכן של עבודתו. אנחנו אוהבים את זה מאד. כל חודש אנחנו מגלים נקודות מבט חדשות וביטויים מעניינים ולפעמים גם מכעיסים מאד. אנחנו אוהבים גם את זה. ולגבי המסר. אנחנו מציעים לכולם לנסות לקלוט יותר ממסר אחד ולצאת מהמחשבה שהשער מכתיב מסר אחד וברור. תפתחו גיליון ותראו הרבה מסרים מגוונים".
הדרת נשים הסתה חרדי אוטובוס קונג פו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 30 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד