כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

מחקר: 44% מהרוגי ת"ד יכלו להינצל אילו היו מגיעים במהירות גבוהה יותר לביה"ח

המחקר בדק תאונות קטלניות שבהן נהרגו 474 בני אדם. מנכ"ל אור ירוק: "המדינה צריכה להקצות משאבים לפינוי וחילוץ נפגעים. יש להגדיל את הפריסה הארצית של תחנות ההצלה כדי לתת מענה לנפגעים גם בפריפריה"

מחקר: 44% מהרוגי ת"ד יכלו להינצל אילו היו מגיעים במהירות גבוהה יותר לביה"ח
איחוד הצלה ביתר



מספר גורמים משפיעים על תוצאות תאונות דרכים. אחד הגורמים הללו הוא אספקת שירותי רפואה. כשאדם נפגע ומקבל עזרה ראשונה ממומחה או טיפול רפואי אחר, גדלים סיכויי ההישרדות וההחלמה שלו. מחקר שוודי, העריך כי 44% מקרב ההרוגים בתאונות דרכים שנבדקו, יכלו להינצל, אילו הגיעו במהירות גבוהה יותר אל בית החולים או מרכז טראומה. המחקר בדק תאונות קטלניות שבהן נהרגו 474 בני אדם. המסקנה הייתה ש-48% מההרוגים, היו עם פציעות כאלו שלא ניתן היה לשרוד בשום תנאי. יחד עם זאת, 12% היו יכולים לשרוד אילו היו מועברים במהירות גבוהה יותר אל בית החולים ו-32% נוספים היו יכולים לשרוד אם היו מועברים מהר יותר אל מרכז טראומה מתקדם.

זמן הגעתם של כוחות ההצלה אל הפצועים, בעיקר אלו הפצועים קשה ואנוש, הוא קריטי ביותר והוא בעל השפעה מהותית על גורלו של הפצוע. פרק הזמן שעובר מרגע ההיפגעות ועד קבלת הטיפול הרפואי מוגדר כ"שעת הזהב". זהו הזמן שיקבע האם האדם הפצוע ישרוד את התאונה, מה מידת הנזק הגופני שיגרם לפצוע ומה תהיה מידת השפעת התאונה על איכות חייו.

כדי לקצר את זמן ההגעה פותחו בשנים האחרונות עזרים טכנולוגים שעוזרים לקצר את זמן ההגעה של כוחות ההצלה למקום התאונה. מערכת Ecall, פותחה במטרה לקצר את ההודעה על מקרה של תאונה למוקד ההצלה. במקרה של תאונת דרכים, פתיחת כריות האוויר תשדר באופן אוטומאטי אות מצוקה ומיקום על פי נתוני GPS למוקד החירום.

אמצעי נוסף לקיצור זמן הגעת כוחות ההצלה אל הפצוע הוא על ידי מסוק. בישראל קיים מערך של פינוי מוסק בצפון הארץ ובדרום, אשר הציל את חייהם של נפגעים רבים מתאונות דרכים.
כדי לקצר את זמן ההגעה למקום התאונה, יש לפנות את הדרך לצוותי החירום. החוק מחייב את כלי הרכב שנמצאים בדרכו של רכב חירום לזוז לצד הדרך ולפנות את נתיב הנסיעה וכמו כן יש לשמור על מרחק של 100 מטרים מאחורי רכב החירום.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "המדינה חייבת להקצות משאבים לפינוי וחילוץ נפגעים מתאונות דרכים. יש להגדיל את הפריסה הארצית של תחנות ההצלה כדי לתת מענה לנפגעים גם בפריפריה ובמקומות מרוחקים כמו הערבה ורמת הגולן. יש להגביר את מודעות הנהגים, כי זמן ההגעה לפצוע הינו קריטי וחשוב, ולכן יש חשיבות עליונה לפינוי מסלול הנסיעה של ההצלה".
אור ירוק אמבולנס תאונות הרוגים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד