כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החיפזון מהשטן • ומה דעת ההלכה?

אין לרוץ ברשות הרבים, וכל שכן הרוכב על סוס, ואם יזיק ישלם • על סכנותיה של נהיגה במהירות • ומה יסייע באכיפת החוק בכבישים?

צילום: יעקב נחומי
צילום: יעקב נחומי

הערבים נוהגים לומר שהחיפזון מן השטן וגם אצלנו, אין היהדות רואה בעין יפה את החיפזון, שגורר בצידו בעיות ותקלות הנובעות ממנו. הרא"ש (רבנו אשר, בכלל ק"א, ה') פסק ש"אין לרוץ ברשות הרבים, ואפילו ברגליו שיכול לעמוד כשירצה, כל שכן הרוכב על סוס שאין לו לרוץ במקום שבני אדם רוכבין, שמא לא יוכל לעמוד כשירצה ונמצא שפושע הוא ומזיק, ועליו לשלם כל מה שישומו בית דין".

מחקר חדש, פרי שיתוף פעולה של עמותת אור ירוק ומרכז רן נאור לחקר הבטיחות בדרכים בטכניון, ביקש לבחון את החיפזון במקום שבו הוא גורם לאסונות הקשים ביותר בעידן המודרני, כלומר בכבישים. במהלך חצי שנה בדק המחקר בעזרת טכנולוגיית GPS, את מהירות הנסיעה של כלי הרכב שנסעו בכבישים. במחקר נבדקו 487 קטעי דרך והוא התבסס על יותר מ- 30 מיליון תצפיות מהירות של כלי רכב שנסעו בכבישי ישראל. מהנתונים עולה, כי יותר ממחצית מהנהגים נסעו במהירות גבוהה מעל המותר, ברוב כבישי הארץ.

המהירות המופרזת מסוכנת יותר מכל עבירת תנועה אחרת. מחקר אחר, שערך האיחוד האירופי מצא כי מהירות מופרזת אחראית לשליש עד חצי מהתאונות הקטלניות. עוד עולה מהמחקרים כי הסיכוי לתאונה ולהיפגעות חמורה עולה ככל שגדלה המהירות, משתי סיבות: מרחק הבלימה גדל, ומותיר פחות זמן לנהג לעבד מידע ולפעול בהתאם, ועוצמת ההתנגשות חזקה יותר, ומחמירה בכך את הפגיעה.

לשם המחשה, העלאת המהירות מ-90 ל-100 קמ"ש, מעלה הסיכוי לתאונה ב-23%. ככל שגדלה המהירות רואה הנהג פחות: במהירות 40 קמ"ש, שדה הראיה של הנהג הוא 100 מעלות. במהירות 130 קמ"ש, מצטמצם שדה הראיה של הנהג ל-30 מעלות בלבד.

המהירות המותרת לא נקבעת שרירותית, אלא על ידי צוות מקצועי, הבוחן ומשקלל משתנים רלוונטיים: רוחב הכביש והשוליים, חדות העיקולים, קרבת אזורי מגורים, הימצאות קיר הפרדה, ופתיחות שדה הראיה.

עמותת אור ירוק שמה לה למטרה לפתח יכולות ניטור מהירויות נסיעה בקטעי דרך שונים, הנתמכים ממקורות מידע ניידים כמו טלפונים סלולאריים, מדידות GPS וכדומה.

אם הממשלה הייתה מציבה מצלמות מהירות, היו הנהגים חוששים שיתפסו ולא היו נוסעים במהירות מופרזת. לכן על המדינה להגביר את האכיפה בכבישים, כדי להרתיע נהגים מלנהוג במהירות מופרזת. במקביל, המדינה צריכה להגדיל את מצלמות המהירות בכבישים ולהרחיב את הפריסה שלהן.
חיפזון מהירות נהיגה ניטור תאונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד