י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

השופטת ארבל: עתיד עולם התורה יוכרע בעוד חודשיים

שופטת הבג"ץ דחתה את הדיון בעתירות נגד עולם התורה בחודשיים נוספים • מגישי העתירה זועמים על הקריטריונים החדשים: "ההקצבות לישיבות לא חוקיות"

צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי
צילום אילוסטרציה: מנחם הלוי



מכה נוספת לארגונים הפועלים נגד עולם הישיבות: בשל אילוצים טכניים, ידון בג"ץ בעתירתם כנגד מעמדם של בני התורה רק בעוד כחודשיים, במהלך חודש נובמבר (תאריך מדויק טרם נקבע) ולא כפי שתוכנן מלכתחילה להתקיים היום (ב). כך החליטה השופטת עדנה ארבל.

כזכור, עם פקיעתו של חוק טל, מיהרו בעמותת חדו"ש לפנות לשר האוצר, יובל שטייניץ, לשר החינוך, גדעון סער, וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה ויינשטיין, בבקשה לשלול מהישיבות את תקציבן העומד על סך של 400 מיליון שקלים בשנה (תקצוב של כמעט 60 אלף אברכים בשנה).

בהמשך אף עתרו באמצעות עו"ד גלעד ברנע לבג"ץ, יחד עם תנועת 'ישראל חופשית' וח"כ לשעבר רוני בריזון, בבקשה לעצור כבר החל מחודש אוגוסט את הקצבאות ל-54 אלף תלמידי הישיבות והכוללים, שאיבדו - לדבריהם - את מעמדם החוקי.

לדברי עוה"ד ברנע, למרות שחלפה כמעט מחצית השנה, לא עשתה הכנסת דבר להעברת חוק חלופי לחוק טל, כזה שיעמוד בתנאי השוויון אותם קבע בג"ץ.

במקביל עתרה לבג"ץ גם התנועה לאיכות השלטון, שביקשה להוציא צווים המחייבים את שר הביטחון, צה"ל, ראש הממשלה וממשלת ישראל, לאכוף את חוק שירות הביטחון על כלל אזרחי המדינה, נוכח פקיעת תוקפו של חוק טל. כאמור, העתירות יידונו יחד בעוד כחודשיים.

הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומיצילום: הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי
הגראי"ל שטיינמן. צילום: יעקב נחומי


בזכות ימי הלימוד הרצופים?

בארגון חידו"ש מביעים גם זעם רב על הקריטריונים החדשים אותם פרסם לפני מספר ימים משרד החינוך, ואשר יאפשרו את העברת התקצוב השוטף לתלמידי הישיבות, למרות ביטול חוק טל. לטענת העמותה ניתנה הקצבה מינימאלית בלבד של זמן להגשת התנגדויות, וזאת בכדי לאפשר להעביר מיידית את תקציב ספטמבר לישיבות.

הקריטריונים החדשים מאפשרים קבלת הקצבות גם למי שקיבלו דחיית שירות בעבר. לדברי חידו"ש, "חוקיותה של הצעת הקריטריונים החדשה מוטלת בספק גדול כיוון שהיא מתירה להעביר כספים למי שאמור להתגייס ולא ללמוד בישיבה".

לדברי פרקליטם של העותרים עו"ד ברנע, "המהלך של הממשלה מוכיח את צדקת טענת העותרים שמדובר בהקצבת כספים בלתי חוקית. ברנע ציין שלמיטב הבנתו גם השינוי בקריטריונים אינו חוקי ומדובר במחטף שיש להצר על כך ששר החינוך והיועץ המשפטי שותפים לו".

אמש (א) התבטא הגראי"ל שטיינמן ודיבר על כך שיש לקיים שוב ימי לימוד רצופים ללא הפסקה. "בפעם הקודמת כשהיה חיזוק הקב"ה ריחם, הגזירה התבטלה ו'קדימה' התרסקה", אמר, כשהוא מתייחס לתקופה בה ועדת פלסנר הייתה פעילה, ועל פי הוראתו ערכו ימי לימוד רצופים בישיבתו, ישיבת 'אורחות תורה'. כהמשך להתרסקות קדימה מגיעה היום הודעת השופטת על דחיית ההחלטה, כאשר ברור לכל כי כל דחייה במצב הנתון היא רק לטובה, ויעידו על כך תגובותיהם הנזעמות של מגישי העתירות.
חוק טל עדנה ארבל עוד גלעד ברנע חידוש התנועה לאיכות השלטון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד