כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

נתניהו לימין ישי ושטייניץ • "אין מקום להדחתם"

בתגובת המדינה לעתירת משפחות נפגעי הכרמל, הודיעה הפרקליטות כי עמדת ראש הממשלה שאין לפטר את שרי הפנים והאוצר • "גם המבקר נמנע במכוון מהטלת אחריות אישית"

אלי ישי ויובל שטייניץ
אלי ישי ויובל שטייניץ

בעקבות העתירה אותה הגישו זאב אבן-חן וחיים קליין, אביה וחותנה של צוערת השב"ס שנהרגה באסון הכרמל, טופז אבן חן-קליין, הגישה הבוקר (ב) המדינה את תשובתה לבג"ץ.

בעתירתם טענו השניים: "משנקבעה אחריות חייבים להיות אחראים - אין סמכות ללא אחריות, ואין אחריות ללא אחראים". עוד הוסיפו, "נשיאה באחריות חיונית לא רק למען המשפחות ששכלו את יקיריהן באסון הכרמל, אלא למען הציבור כולו".

בעתירתם דרשו העותרים את פיטורי השרים, להם קבע המבקר, מיכה לינדנשטראוס "אחריות מיוחדת", וכן נדרש השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ, להסיק מסקנות אישיות כלפי מפקדי המשטרה, שירות בתי הסוהר ומכבי האש.

בתגובתה טוענת המדינה, בשם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי אין מקום להסקת מסקנות כלפי שר הפנים, אלי ישי, ושר האוצר, יובל שטייניץ, בעקבות דו"ח מבקר המדינה, וכי העברת מערך הכבאות מאחריות משרד הפנים לאחריות המשרד לביטחון פנים הייתה דרך ההתמודדות הנדרשת לטיפול בממצאי הדו"ח.

"עמדת ראש הממשלה היא כי אין כל מקום להדחתם של שרי הפנים והאוצר, ראש הממשלה סבור כי הממצאים בדו"ח מבקר המדינה אינם מחייבים את פיטוריהם של שר האוצר או הפנים, ואף אינם מצדיקים הסקת מסקנות כלשהן נגדם", נכתב בתשובת המדינה, שהוסיפה כי "אין חולק על גודל האסון ועל הצורך בהפקת לקחים, אך דין העתירה להידחות".

לדברי פרקליטות המדינה, אין בדו"ח דרישה חד משמעית להסקת מסקנות אישיות, וזאת בשונה מדו"חות אחרים בהם כן עשה זאת ובאופן מפורש.

אמנם קבע המבקר כי קיימת אחריות מיוחדת אך אין משמעותה אחריות אישית. "המבקר נמנע בכוונת מכוון מלקבוע כי על השרים מוטלת אחריות אישית, והעדיף לבחור במונח אחר 'אחריות מיוחדת'", טוענת המדינה, ומדגישה כי המבקר ציין כי הדחת שרים היא במקרה הנוכחי היא סוגיה פוליטית בה הוא נמנע מלהביע את עמדתו.

לגבי המסקנות האישיות לשורה של נושאי תפקידים, טענה המדינה כי גם במקרה זה לא עולה מן הדו"ח כי יש לפטרם. בנוגע למפקדי מערך הכבאות, אין לשר לביטחון פנים סמכות להדיחם מתפקידם, לגבי המשטרה והשב"ס - חלק מהקצינים פרשו, וביחס למאלו שנשארו אין כל עילה להסקת מסקנות אישיות.
אסון הכרמל בנימין נתניהו אלי ישי יובל שטייניץ יצחק אהרונוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד