כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

בלעדי • אנתרופולוג בכיר: העצמות במתחם גולובנציץ - של בעלי חיים

סאגת מתחם גולובנציץ לקראת סיום? • בעוד אנשי 'העדה החרדית' ממשיכים בביצוע הבדיקות במערות בהן נמצאו העצמות, הגיע לסיור במקום ד"ר יוסי נגר, אנתרופולוג בכיר ברשות העתיקות, שקבע לאחר בדיקה מעמיקה: "מדובר בעצמות של בעלי חיים" • בפנים: המסמך בפרסום ראשון

עצמות קדמונים. צילום אילוסטרציה
עצמות קדמונים. צילום אילוסטרציה

הסערה סביב המשך הבניה בפרויקט 'גולובנציץ' בבית שמש נמשכת: לאחר שהבוקר (ב) נחשף כי ב'עדה החרדית' עורכים חשבון נפש על התנהלותו של ארגון 'אתרא קדישא', מסמך שהגיע ל'בחדרי חרדים' - עשוי להוות נקודת מפנה בפרשה ולהביא אותה לידי סיום.

על פי המסמך, 7 העצמות שנמצאו עד כה במערות בשטח הבנייה - הן עצמות של בעלי חיים.

במתחם עצמו נציגי 'העדה החרדית', 'אתרא קדישא' ו'רשות העתיקות' ממשיכים בפתיחת המערות, מחר (ג) ככל הנראה ימשיכו בעבודתם במערה החמישית, זאת לאחר שבאחת מהמערות הופסקו העבודות בשל סיבות טכניות. מיד עם סיום העבודות, יתכנס מושב בית הדין בראשות הגאב"ד, הגרי"ט וייס כדי לתת את הכרעתו בנושא.

אך נראה כי הדרך להכרעה הסופית קצרה יותר, עד כה נמצאו בסך הכל 7 עצמות קטנות. עצם בודדת במערה אחת וכל היתר במערה נוספת. "המצב של העצמות האלו היה קשה מאד", אומר המומחה לענייני קברים שלום פריד בשיחה ל'בחדרי חרדים', "אך למרות זאת יש סבירות של כמעט 100 אחוז כי מדובר בעצמות של בעלי חיים".

עוד בנושא:
רוכשי דירות במתחם גולובנציץ במכתב לגאב"ד 'העדה': "הגיעו מים עד נפש"

פריד התכתב בימים האחרונים עם ד"ר יוסי נגר, אנתרופולוג ב'רשות העתיקות'. נגר נחשב לדמות בכירה שתפקידה להכריע בסוגיות מעין אלו. את קביעתו הוא העביר לאחר שקיבל תמונה של אותן עצמות, "התמונה שצולמה ככל הנראה בתוך מערה מראה מספר שברי עצמות בפיזור אקראי", כותב נגר."התמונה באיכות גרועה, אולם נראה שמדובר בעצמות בעלי חיים. איכות התמונה לא מאפשרת לקבוע באיזה בעל חיים מדובר", הוא מסיים.

אך בקביעה כזו לא הסתפק נגר. היום הוא הגיע בעצמו לשטח כדי לראות את העצמות במו עיניו, גם לאחר הביקור נשאר נגר בקביעתו הראשונה כי מדובר בעצמות של בעלי חיים. "אלו עצמות שבדרך כלל נשארות עמוק באדמה לאחר שבעלי חיים מתקופות ישנות צדו אוכל והשאירו את העצמות ללא הבשר שהם צדו", מסביר פריד.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי ככל שהדבר תלוי ברשות העתיקות קביעתו של נגר מספקת. כאמור, מחר יסיימו את החפירות במערה החמישית, אז תתקבל הכרעה סופית, שאולי תביא לסיומה את הסאגה הממושכת המעכבת את המשך הבנייה כבר יותר משנה.

כזכור, הבוקר נחשף ב'בחדרי חרדים' מכתב ששלחו מספר אברכים לגרי"ט וייס, גאב"ד 'העדה החרדית', ובו גוללו את השתלשלות העניינים. "המצב הוא בלתי נסבל והגיעו מים עד נפש", טענו לקראת ההכרעה הסופית בנושא.
אתרא קדישא בית שמש גולובנציץ אנתרפולוג בעלי חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד