כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

סקר אור ירוק: כרבע מהציבור לא מודע לחוק האלכוהול

חוק 0% אלכוהול אוסר על נהגים צעירים לשתות אלכוהול, אפילו בכמות קטנה ולנהוג. מנכ"ל אור ירוק: "על המדינה להגביר את ההסברה, כדי שהחוק יהיה ידוע וברור לכולם"

סקר אור ירוק: כרבע מהציבור לא מודע לחוק האלכוהול

בעוד מספר ימים תחל שנה חדשה ויערכו ארוחות החג המסורתיות. כנהוג, יקדמו אזרחי ישראל את השנה החדשה בהרמת כוס יין ולאחריה יפקדו צעירים רבים את מרכזי הבילוי. סקר שערכה עמותת אור ירוק מגלה כי כרבע (23%) מהציבור אינו מודע לחוק 0% אלכוהול, אשר אוסר על נהגים צעירים לשתות אלכוהול, אפילו בכמות קטנה ולנהוג. בנוסף, מעל 12% מהציבור חושב שלנהגים צעירים, עד גיל 24, מותר לשתות כוס משקה אחת ולנהוג.
.
הסקר נערך באמצעות מכון המחקר גיאוקרטוגרפיה, ביקש לבחון את מודעות הציבור לחוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים וכמו כן לנהגים מקצועיים. מהנתונים עולה כי 15% מקרב הנשאלים לא יודעים כי חוק 0% אלכוהול אוסר גם על נהגים מקצועיים לשתות אלכוהול, אפילו בכמות קטנה ולנהוג.

חוק 0% אלכוהול חוקק בסוף שנת 2010 על ידי חבר הכנסת חמד עאמר, והוא אוסר על נהגים צעירים עד גיל 24 ונהגים מקצועיים לשתות אלכוהול, בכל כמות שהיא, ולנהוג. העונש בגין עבירה זו הוא החרמת כלי הרכב ל-30 ימים ושלילת רישיון הנהיגה ל-30 ימים. כמו כן יוזמן הנהג לבית המשפט, שם הוא צפוי לעונשים נוספים.

שמואל אבואב, מנכ"ל עמותת אור ירוק: "על המדינה להגביר את ההסברה, כדי שהחוק יהיה ידוע וברור לכולם. אם נהגים צעירים ידעו שאסור להם לשתות אלכוהול, אפילו כוס משקה אחת, ולנהוג, הם יירתעו מלעשות זאת."

כ-30% מקרב הנשאלים באזור הצפון, לא מכירים את חוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24. כ-25% מקרב הנשאלים באזור השרון, לא מכירים את חוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24. כ-23% מקרב הנשאלים באזור ירושלים, לא מכירים את חוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24. כ-22% מקרב הנשאלים באזור המרכז, לא מכירים את חוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24. כ-16% מקרב הנשאלים באזור הדרום, לא מכירים את חוק 0% אלכוהול לנהגים צעירים עד גיל 24.

השילוב בין אלכוהול ונהיגה הוא שילוב קטלני והוא כנראה התורם האחד הגדול ביותר למוות בדרכים בעולם המערבי. אלכוהול ידוע גם בשם "הסם הרטוב" והוא סם פסיכו אקטיבי. אלכוהול נספג במחזור הדם במהירות רבה כיוון שהוא לא דורש עיכול, והוא חודר במהירות למחזור הדם ומגיע למרכז העצבים במוח, שם הוא מפעיל את השפעתו על הזיכרון, תפקודים תפיסתיים, קוגנטיביים ומוטורים רבים – כולם קריטיים לנהיגה בטוחה.

האלכוהול משפיע כמעט על כל היכולות שלנו, והידרדרות בביצועים תועדה כמעט בכל מטלה שנבחנה בתחומים הקשורים בתפיסה, קשב, קבלת החלטות, זיכרון ופסיכו-מוטוריקה. את ההשפעות המזיקות ניתן להדגים כבר ברמות נמוכות מאוד של אלכוהול וככל שעולה כמות האלכוהול בדם, עולה מספר התפקודים הנפגעים ומידת הפגיעה גוברת. על המדינה להגביר את ההסברה בקרב נהגים צעירים אודות חוק 0% אלכוהול כדי ליצור מודעות ובמקביל להגביר את האכיפה בנושא אלכוהול בקרב נהגים צעירים.
אלכוהול בירה סקר אור ירוק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד