כ"א תמוז התשפ"ד
27.07.2024

המבחן התורני הגדול בעולם: 15 אלף נבחנים ב'דרשו'

במעמד גדולי ישראל התקיים המבחן הראשון על שלושים דפי גמרא של ה'דף היומי' בעשרות מוקדים • הגרי"ג אדלשטיין: "יש להתענג מהתועלת של המבחנים" • צפו

המבחן התורני הגדול בעולם: 15 אלף נבחנים ב'דרשו'



המעמד ההיסטורי של סיום הש"ס האחרון ביד אליהו, שנערך על ידי ארגון 'דרשו', עשה את שלו. למעלה מ-15 אלף נבחנים זרמו ביום שישי האחרון למוקדי הבחינה של הארגון וערכו את המבחן הראשון במחזור ה-13 של הדף היומי.

מירושלים ובני ברק, אלעד, מודיעין עילית ואשדוד ועד לקהילות מרוחקות בונצואלה, ארגנטינה, בלארוס ואוקראינה. בכל נקודת יישוב על פני כדור הארץ, בה מתנהלת קהילה של יהודים חרדים, נפתח מוקד של 'דרשו', בו נבחנו לומדי הדף היומי על שלושים הדפים הראשונים של הש"ס.

את ההצלחה האדירה של מבחני 'דרשו' ניתן לסכם במילותיו של הרב שלמה רוזנשטיין, מראשי 'דרשו': "כעת מתברר ונראה לעין כל שתכלית חגיגות שמחת התורה שקיים 'דרשו' הוא המראה שאנו רואים כאן ובעוד עשרות מוקדי בחינות ברחבי הארץ והעולם, רבבות אלפי ישראל מתחזקים בלימוד התורה. היש לך חיזוק גדול מזה, היש לך לימוד זכות גדולה מזו על כלל ישראל עשרה ימים לפני ראש השנה?"



בארגון, הפועל כבר כחמש עשרה שנים, התקיימו עד כה אלפי מבחנים. חלקם חודשיים, חלקם שבועיים, חלקם חצי שנתיים. כל מסלול והחומר הנלמד במסגרתו, כל מסלול ומועדי הבחינה שלו. דומה שהצד השווה שבכולם הוא שכל אלו היו רק מעין קדימון ופתיחה לקראת מה שהארגון מתכנן לעתיד. במבחן האחרון השתתפו רבבה וחצי מלומדי הדף היומי והיד עוד נטויה.

"למען האמת ציפינו לקצת יותר מעשרת אלפים נבחנים", אומרים ב'דרשו'. "במשרדים שלנו נרשמו כרבבה וציפינו שיהיו כאלו שיבואו להיבחן בלי להירשם מראש. אבל המציאות הצליחה להפתיע אותנו כהוגן. חמשת אלפים נבחנים הגיעו בלי להירשם והצטרפו לעשרת האלפים שכן נרשמו. זה בהחלט הישג היסטורי, והמבחן שנערך ביום שישי ערש"ק פרשת כי תבוא, יירשם באותיות של זהב בדברי ימי הארגון הגדול בהיסטוריה להפצת ועידוד לימוד התורה".

נשיא 'דרשו' הרב דוד הופשטטר, הגיע במיוחד לישראל מביתו שבטורונטו, לרגל המבחן הראשון על הדף היומי. הוא ביקר במוקדים הגדולים שבירושלים ובבני ברק, שם נשא דברים כהקדמה לדברי הברכה והחיזוק שהשמיעו לאחר מכן גדולי ישראל. "זו התרגשות מיוחדת לראות קיבוץ גדול כל כך של תלמידי חכמים, המשתתפים במבחן הראשון על הש"ס" הוא אמר.

"החזרה לפני המבחן הינה הכרחית כדי לזכור את החומר הנלמד בחודש האחרון ותורמת לרכישת הנלמד וצריבתו בזיכרונם של הלומדים. מצינו גם בדף היומי של מחר (שבת) בברכות דף ל"ח אומרת הגמרא שחייא בר אבא היה חוזר על תלמודו כל שלושים יום, והתוס' מסביר שאין הכוונה לחזרה על כל מה שלמד בכל ימי חייו, אלא לחזרה על מה שלמד בשלושים הימים האחרונים. שלושים יום הוא היה לומד ויום אחד חוזר על הכל. מכאן אנו למדים שהחזרה החודשית הינה חשובה והכרחית כדי לזכור את הנלמד".

ראש ישיבת פוניבז', הגרי"ג אדלשטיין, אמר לנבחנים במוקד הבחינה בבני ברק, כי למרות שבתחילת הדרך המבחנים החודשיים קשים ומכבידים, הרי שבהמשך הלומדים בוודאי יתרגלו אליהם ויתחילו להבין ולהתענג על התועלת הרבה שהם מעניקים להם. הוא ציטט את מאמר חז"ל "כל ההתחלות קשות", והוסיף: "אני בטוח שגם לרבי דוד הופשטטר היה קשה בהתחלה להקים ולנהל את ארגון 'דרשו', הוא נטל על עצמו עול כבד מאוד. עול של לימוד התורה, הרבצת התורה והפצת התורה. אבל היום הוא שואב נחת ומתענג על כל התפתחות נוספת בארגון. כשהוא יושב כאן עמנו ורואה את הפירות של הפעילות, הוא ללא ספק שואב נחת מלוא חופניים".

האדמו"ר מויז'ניץ נכח גם הוא במוקד הבחינה בבני ברק. האדמו"ר פתח בפסוק שעליו קרוי הארגון: "דרשו ה' ועוזו", וקישר אותו עם מאמר חז"ל ש"אין עוז אלא תורה". "הרוצה לדרוש את ה' יעשה זאת על ידי התורה הקדושה", אמר האדמו"ר. "ארגון 'דרשו' גורם לאלפים רבים לדרוש את ה' על ידי לימוד התורה.

"אבי מורי זיע"א היה נוהג תמיד לומר על מאמר חז"ל 'למד לשונך לומר איני יודע', מה הפירוש 'איני יודע'? אדם צריך לזכור תמיד את הדברים שהוא לא יודע. הוא לא יודע עדיין את הש"ס, ירושלמי, ספרי ההלכה. יש כל כך הרבה מה ללמוד, שאי אפשר למצוא זמן להתבטל בהבלים ובשטויות. מי שנמצא בכזו דרגה שהוא כל הזמן זוכר את מה שהוא לא יודע, יכול להקדיש את כל הזמן שלו ללימוד התורה ולהתגבר על כל ההפרעות. הנבחנים ב'דרשו' זכו להגיע למדרגה הזאת. יש להם מבחן חודשי שמזכיר להם שהם צריכים לדעת כדי להתקדם הלאה".

מבחן בכל ארץ ובכל עיר

באולם הענק התחלפו הנבחנים בקצב מהיר. במשך כל הזמן בו נערך המבחן מילאו אותו שמונה מאות נבחנים בו זמנית, כאשר הבחינה נמשכה שעתיים וחצי, והזמן הנדרש לנבחן כדי לענות על כל השאלות נע בין 30 ל-45 דקות. רבים נוספים ישבו על המדרגות או התייצבו על עומדם. כשהם מתחילים לענות על השאלות עד שיתפנה מקום ישיבה עבורם.

באשדוד הועבר מוקד הבחינה מבית המדרש מאקווא לבית המדרש הסמוך של חסידי גור, לאחר שנראה היה כי המקום במאקווא לא יספיק לכל הנבחנים, אך בסופו של דבר נאלץ האחראי במקום הרב אברהם שוורצמן לפתוח את שני המוקדים בו זמנית, וגם כך המקום לא הספיק לכשבע מאות הנבחנים שערכו את המבחן באשדוד לבדה.

בירושלים זכו הנבחנים לשמוע דברי חיזוק מגאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס. הגאב"ד התרגש מאוד לראות את קהל האלפים שבאו להיבחן, ואמר כי זהו לימוד זכות גדול על עם ישראל לקראת ראש השנה והימים הנוראים. הגאב"ד חיזק את ידי הלומדים ושיבח מאוד את פעילותו של הארגון שזכה להפיץ ולעודד את לימוד התורה באופן שאין לו תקדים.

אחריו נשא דברים ראש ישיבת פורת יוסף הגאון רבי משה צדקה, שהזכיר את הכתוב בספרים הקדושים שעשרת הימים האחרונים של השנה מסוגלים לתקן את כל הפגמים של השנה, כשהוא מציין שהמבחן נערך עשרה ימים לפני ראש השנה: "מה לנו תיקון גדול יותר מאשר לימוד התורה ברוב עם, ובדיבוק חברים?" שאל הגר"מ צדקה.

במודיעין עילית נפתחו שני מוקדי בחינה, האחד בקריית ספר והשני בברכפלד. בכל אחד מהמוקדים נכחו למעלה מחמש מאות נבחנים. במוקד שבקרית ספר זכו הנבנים לביקורו של הגאון רבי שלמה זלמן אולמן, ראש אבות בתי הדין במודיעין עילית ודיין בבית דינו של הגר"ש וואזנר. הגרש"ז אולמן חיזק את ידי הנבחנים "התורה אומרת בפרשת השבוע 'ברוך אשר יקים וגו'', מה שאנחנו רואים כאן ב'דרשו' זו הקמה אמיתית של דברי התורה הזאת. אלפים בכל רחבי העולם נבחנים יחדיו על אותם הדפים. זוהי הקמת התורה בצורה שאין לה אח ורע", אמר הגרש"ז, וסיים בדברי ברכה נרגשים למאות הנבחנים שגדשו את האולם.






















































































דרשו מעמד בחינה גדולי ישראל דברי תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד