כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

האם לוחמי גבעתי יחוייבו לגלח זקן בפקודה?

מח"ט גבעתי החליט, בניגוד להוראות הצבא: לחיילים אסור לגדל זקן • הנימוק: "אין הלכה המחייבת זקן, המראה חשוב יותר" • חייל: "זה מזכיר את הפיאות שהורידו לתימנים"

צילום אילוסטרציה: פלאש90
צילום אילוסטרציה: פלאש90

בני משפחה ורבנים התלוננו בימים האחרונים כי מח"ט גבעתי, אל"מ עופר לוי, הורה למפקדים בחטיבה כי על כל החיילים להתגלח ומעתה אסור להם לגדל זקן. כך חושף ערוץ 7.

על פי חוזר מפקדת פיקוד עליון, המופיע באתר של אגף כח אדם בצה"ל, בין הקריטריונים המאפשרים גידול זקן: "חייל המקיים אורח חיים דתי. חייל המגדל זקן מטעמים בריאותיים בצירוף אישור. חייל המתגייס לצה"ל והוא מגדל זקן- רשאי להמשיך בגידולו, והוא יצויד באישור רס"ן".

בנוסף לכך הודגש בפקודות, כי "הזקן יהיה מסודר ונקי בכל עת. חייל בשירות חובה אשר גילח את זקנו לא יהיה רשאי לגדלו בשנית".

למרות פקודות אלו, מפקד גדוד הסיור של חטיבת גבעתי (בעקבות הוראת המח"ט, כאמור) כינס בערב ראש השנה את חיילי הגדס"ר שיש להם זקנים והבהיר כי עליהם לגלח את זקנם – בין אם הגידול הוא מטעמי נוחות ובין אם הוא מטעמי דת.

המג"ד הסביר כי אין הלכה המחייבת גידול זקן וכי המראה חשוב יותר. עוד הדגיש, כי חייל שמרגיש שהזקן עוזר לו להתחזקות בשמירת תורה ומצוות, שיגלח זקנו, יחבוש כיפה ויוציא ציציות.

המח"ט הבהיר כי מי שבכל זאת ירצה לגדל זקן, ייאלץ לעבור 'ועדת סמח"ט' שתחליט האם לתת אישור יוצא דופן לחייל כזה או אחר. עם זאת הבהיר המג"ד, כי הוא עצמו ימליץ לסמח"ט שלא לתת אף אישור כזה. עוד הובהר לחיילים, כי גם מי שיבקש ועדת סמח"ט, ייאלץ להגיע לוועדה כשהוא מגולח.

"יורידו לו את הזקן?" תמה אחד מבני משפחות החיילים בשיחה עם ערוץ 7, "זה מזכיר לי את הפיאות שהורידו לתימנים שעלו לארץ ב-48 ולקחו אותם לקיבוצים. הם רוצים שהחרדים יעשו צבא אך החייל הדתי לאומי, שהולך לצבא, באים המפקדים ורוצים להרחיק אותו מהדת. נותנים לו סטירה".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "על פי פקודות צה"ל, החיילים המורשים לגדל זקן הינם אלה המנהלים אורח חיים דתי, או אלה המחזיקים בפטור רפואי. על פי הפקודה, החיילים אינם רשאים לקצץ או לפגוע באורך הזקן.

"מפקד החטיבה הנחה כי יש לאכוף את הפקודה הצה"לית הנוגעת לגידול זקן, ועל כן כלל החיילים שאינם מורשים לגדל זקן, או שאינם בתנאי הפטור הורו לגלחו, אך בניגוד לטענות המועלות בכתבה, ההנחיה איננה גורפת ואיננה מחייבת את כלל בעלי הפטור".
גילוח זקן גבעתי צבא דת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד