ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

שעון החורף מתקרב - והרוחות דווקא מתלהטות

ביום ראשון עוברת מדינת ישראל לשעון חורף, והמתנגדים חוזרים למתקפה • "השר ישי מקשיב לרחשי הציבור, ובסופו של דבר עושה מה שהציבור שלו רוצה"

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



בעוד שלושה ימים, ביום ראשון, ה-23 לחודש, בשעה 2 לפנות בוקר, יוזז השעון ומדינת ישראל תעבור שוב לשעון חורף. ושוב יחול צום יום הכיפורים בשעון חורף, מה שמביא עלינו כעס גדול מקרב מי שמצדדים בהמשכו של שעון הקיץ עוד ימים ארוכים.

על שולחנה של הכנסת הונחו כמה וכמה חוקים שמטרתם אחת: הארכה של שעון הקיץ כמקובל במדינות שונות בעולם. בעקבות הלחץ, גם התקשורתי, הכריז שר הפנים, אלי ישי, על הקמתה של וועדה, בראשות הפרופ' דב קהת, שתדון בנושא ותגיש לו את מסקנותיה. על פי המלצותיה הוחלט, ואף אושר בישיבת ממשלה מיוחדת, להאריך את שעון הקיץ לתקופה של 193 ימים, מסוף מרץ עד לתחילת אוקטובר, וזאת בניגוד למקובל כיום: 182 ימים בלבד. על פי המסקנות החדשות היה אמור שעון החורף להיכנס לתוקפו בכל שנה ביום שישי, בשבוע האחרון של חודש מרץ, בשעה 2:00 ולהסתיים ביום ראשון, בשבוע שלאחר ה-1 באוקטובר, בשעה 2:00.

המשמעות לגבי יום כיפור: בשנים מסוימות הוא יחול בשעון חורף, בשנים אחרות בשעון קיץ (בערך שנה כך, שנה כך...).

כזכור, 'קצר' אז השר ישי ביקורת מכל הצדדים: מהקצה האחד היו שאמרו כי "זה טוב, אבל בהחלט לא מספיק", ומהצד החרדי על כך שהחישוב החדש לא התאים את עצמו לתפילת הנץ. ואכן, מה שהנחה את השר היה הרצון שלא לעורר מלחמה מיותרת בין דתיים לחילונים ולהביא שעון חדש איתו יוכלו איכשהו כולם להסתדר.

ישי, מצידו, הבהיר כי הוא מחויב למסקנות הוועדה הציבורית, תהיינה אשר תהיינה, וכי מדובר בהצעת פשרה הוגנת המתאימה לכל הצדדים ואשר דומה מאד למקובל בעולם.

עם אישור המסקנות בידי הממשלה, הוסמכה ועדת שרים לענייני חקיקה לדון בהצעה ולהגישה לכנסת. כך עברה ההצעה אל וועדת הפנים, אז בראשות ח"כ דוד אזולאי, כיום בראשות ח"כ אמנון כהן, שניהם מש"ס כמובן.

עד כאן הכול טוב וגם יפה. אלא שבדיקה בתאריך הזזת השעון השנה מגלה כי ה-1 לחודש אוקטובר טרם הגיע וכי השעון מוזז השנה בניגוד להמלצות הוועדה. הכיצד? ובכן, מתברר כי הבירוקרטיה שולטת גם בנושא הזה וכי וועדת הפנים עדיין לא הצליחה לגבש הסכמות בנושא ולקדם את ההחלטות לכדי הליך של חקיקה מסודרת.

איך קרה כדבר הזה? ההערכות הן, כפי שמנסח אותן בכיר בוועדה, כי "השר ישי לא ממש לחץ על ח"כ כהן לזרז את ההליך, לא נערכו דיונים אינטנסיביים כפי שנערכים כשמישהו רוצה לקדם משהו". אז אולי אי קידום החוק "לא עמד לשר ישי בראש מעייניו", אבל "זה הצליח לו, מנקודת המבט החרדית".

התגובות לא איחרו כמובן להגיע.

עבד על כולם

בטורה שב"גלובס", כותבת הבוקר ליאת רון את הדברים הבאים:

"אין לי הרבה הזדמנויות להתפעל משר הפנים, אלי ישי, בדרך כלל קרה לי ההפך, אבל במה שקשור לשעון החורף, אין לי אלא להוריד מעל ראשי את השטריימל הוירטואלי שלי ולהעיפו אל על תוך קריאת "שאפו" ונחירת בוז עמוקה לעבר חברי הכנסת ששוב נרדמו בשמירה.

"שעון הקיץ מצליח להוציא מהשר ישי את הפוליטיקאי המשופשף, המתוחכם, זה שמקשיב לרחשי הציבור, ובסופו של דבר עושה מה שהציבור רוצה, כלומר מה שהציבור שלו רוצה, כלומר החרדים
כך היה במשך שנותיו הרבות כשר הפנים, למעט בשנה שעברה. אולי תחת השפעת המחאה החברתית, התעוררה תנועה שדרשה להרחיב את משך הזמן שבו מופעל שעון הקיץ ואף הצליחה להחתים עשרות אלפי אנשים על עצומה שנשלחה לבית המחוקקים. בעקבותיה הוגשו גם כמה הצעות חוק פרטיות של ח"כ רונית תירוש, ניצן הורביץ, דליה איציק וזבולון אורלב, שניסו לנסח א מסגרות הזמן למעבר בין שני השעונים

"ישי, בחכמתו, שמר על איפוק ממלכתי והקים מיד ועדה. ועדה זה תמיד טוב. זה מרגיע את התסיסה ובמקרים הטובים גם הורג אותה, עיין ערך ועדת טרכטנברג ופלסנר. הן קמו, כרגיל, בקול תרועה מחרישת אוזניים, והתאדו להן לתוך השום דבר.

"כך בדיוק קרה לוועדה של ישי שהמליצה, כמצופה, להאריך את משך שעון הקיץ ולקבוע מועדים קבועים להחלפתו מדי שנה, במקום הבינגו הקבוע שהאזרחים משתתפים בו בעל כורחם. אז המליצה. לא קרה כלום

"אני לא מאשימה את ישי. ממש לא. הוא את עבודתו עשה במקצוענות מרשימה. מי שאשם הם חברי הכנסת שנתנו להצעת החוק הממשלתי להירקב במשך שנה בוועדת הפנים, ולא טרחו לבדוק מדוע לא מצביעים עליה, שהרי הוועדה הזאת ממש ידועה בהצבעות בזק כשהשר או אמנון כהן, היו"ר שלה רוצים. למשל בעניין חוק החרם".

האם נכתבו דבריה בלשון אירוניה? סביר שאכן כן.

בכלי תקשורת אחרים הופיעה הידיעה בנושא תחת הכותרת "אלי ישי עבד על כולם". מחמאה, או אולי מתקפה, תלוי את מי שואלים.

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) תקף אף הוא את השר ישי בנושא. כזכור, לח"כ הורוביץ חוק משל עצמו בנושא ורצונו להאריך את החוק כחודש מעבר למה שהמליצה הוועדה, לסוף אוקטובר. "למרות כל הוועדות וההבטחות, האיוולת נמשכת: החוק לא שונה, ושוב שעון הקיץ מסתיים חודש וחצי מוקדם מדי", אמר.
שעון קיץ אלי ישי ניצן הורוביץ דוד אזולאי אמנון כהן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד