כ' תשרי התשפ"ה
22.10.2024

יתד נאמן: 'טוב' מתנתקים מ'הגדולים' • 'טוב': השמצות

שוב מתקפה של 'יתד נאמן' נגד 'טוב': מאמר תוקפני של עורך העיתון נגד התנועה • הסיבה: כתבה ב'הארץ' על סמינר מבית 'טוב' בו לומדים לבגרויות • חנוך ורדיגר: די לצביעות

מה ההשמצה הפעם? קוראים  'יתד נאמן'. צילום ארכיון
מה ההשמצה הפעם? קוראים 'יתד נאמן'. צילום ארכיון



חילופי הגברי במערכת 'יתד נאמן' הורידו לתקופה מסוימת את מפלס האיבה כלפי מי שמכונים בפי אנשי העיתון 'החרדים החדשים', אלא שכעת מסתבר שלא לאורך זמן. ביום שישי פתח 'יתד נאמן' במתקפה חריפה כלפי החרדים המודרנים בכלל ואנשי תנועת 'טוב' בפרט.

הרקע למתקפה נעוץ, ככל הנראה, בכתבה שפורסמה במהלך השבוע בעיתון 'הארץ', בה דווח על סמינר חדשני בשם 'דרכי שרה' בירושלים, בו לומדות כבר כ-60 תלמידות חרדיות, גם לבגרויות. ב'הארץ' הוסבר כי אחד הדברים שתרם יותר מכל לצמיחת תנועת 'טוב' בתקופה האחרונה - הוא המהפך ב'יתד נאמן' וסילוקו של נתי גרוסמן מתפקיד עורך העיתון.

ב'יתד נאמן' החדש לא אהבו את הדימוי, שהציג אותם כפשרנים, ועורך העיתון יצחק רוט נשלח לתקוף את תנועת 'טוב'. וכך כתב רוט: "מי ששוגה לחשוב כי בדורנו כל מי שיש לו כיפה שחורה בראשו וציצית בבגדו מובטח הוא וזרעו אחריו להמשיך ולדבוק בכוח הקיום הנצחי היהודי, גם בלי לדבוק בדרך אותה מתווים גדולי הדור, אות הוא שאין הוא לומד מההיסטוריה.

"אותם חכמים בעיני עצמם, המבקשים להתנתק מגדולי ישראל וליצור זרם 'חרדי' חדש, אינם אלא אווילים, בורים בהיסטוריה היהודית. הם מכנים עצמם בתואר 'טוב' אבל שוכחים כי ה'טוב' הזה יכול להיות לפעמים גם מלאך המוות רח"ל. מי שמקים מוסד חינוכי שאינו כפוף לגדולי הדור, אלא מתווה דרך חדשה כביכול, סופו של הגולם לקום על יוצרו, כי הרי אותם אלו המתחנכים/ות במוסדות אלו, ויודעים שאין רוח חכמים נוחה מהם, כיצד ניתן אפילו לצפות מהם, כי בעתיד ימשיכו בדרך המסורה, אם יסוד היסודות של היהדות - הכפיפות לגדולי התורה - נעקר מהם כבר בראשית הדרך?"

רוט מסיים את מאמרו ברמיזה ברורה לכתבה ב'הארץ': "מי שמתגאה בפני כתב עיתון אנטי יהודי, כי הוא סוף סוף השתחרר מה'דיכוי' רב השנים של גדולי התורה, ועתה 'אנחנו מתחילים לנשום' רחמנא ליצלן מהאי דעתא, עוד יזיל דמעות רבות על כך".

חנוך ורדיגר. צילום ארכיוןצילום: חנוך ורדיגר. צילום ארכיון
חנוך ורדיגר. צילום ארכיון


אנשי 'טוב': די לצביעות, יש לימודי חול בכל מקום

אלא שב'טוב' מסרבים להתרגש.

"לא ראיתי עדיין את המאמר, אצלי מחלקים 'יתד נאמן' בחינם רק בימי שלישי ולא בשישי", פותח חנוך ורדיגר, יו"ר התנועה, את השיחה עם 'בחדרי חרדים'. "אני תמה רק על דבר אחד - עד כמה ניתן להיות צבועים? ליברמן, שרנסקי, רוב וקוק לא מלמדים לימודי חול? קרלין ובעלז לא לומדים חול?

"מדובר על בנות שצריכות ללמוד שנתיים בסמינר, לצאת עם כלום ביד. אחרי ששילמו 40 אלף שקל (!) שכר לימוד והן יוצאות עם כלום, צריכות שנה נוספת להשלים בגרויות, ואז יכולות לעבוד בשכר מינימום משרה מלאה במטריקס... אז אם ככה הם חושבים שזה המסלול הנכון לבת, בבקשה שלא ידברו איתי על אידיאולוגיה. כל הסיפור של הסמינר הזה זה בסך הכל פרקטיקה - שבת תצא עם בגרות, בשביל להקל עליה לשאת בעול הפרנסה".

עו"ד יחזקאל רוזנבלום, מראשי 'טוב' מגיב: "אין דרכנו להתייחס להשמצות מכל סוג שהוא. קל וחומר לא להשמצות זולות, וקל וחומר בן בנו של קל וחומר שלא להשמצות זולות מבית מדרשו של חינמון. די לצביעות, כל הסמינרים ללא יוצא מן הכלל מלמדים לימודי חול. להוציא ירושלים ובני ברק כולם מלמדים לבחינות הבגרות, בפתח תקווה ובנתניה וברחובות ובכל מקום אחר.

"השאלה המרכזית העומדת על הפרק הינה האם להמשיך לאמלל הורים ששולחים את בנותיהם ללמוד בעלויות של עשרות אלפי שקלים בשנה עבור לימודים שידוע מראש שאין להם שימוש, ושאם תרצינה לסייע בפרנסת המשפחה תצטרכנה להשקיע עוד כסף ושנים יקרות, כדי להגיע לנקודה שממנה יוכלו בכלל להתחיל ללמוד מקצוע - זו השאלה.

"בסמינר 'דרכי שרה' הבנות לומדות ברמה הגבוהה ביותר של לימודי קודש, יראת שמים ומידות טובות, וכן, גם לימודים מקצועיים ברמה גבוהה ביותר, על מנת שתוכשרנה לאתגרים העומדים בפניהן ושיעמדו בפניהן עם נישואיהן".
טוב יתד נאמן ורדיגר התקפה סמינר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 57 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}