י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

בחירות? ברק מציע: התנתקות חד-צדדית

שר הביטחון מפתיע: לבחון תוכנית התנתקות חד-צדדית לעשרות התנחלויות, ומי שלא יתפנה - יתגורר תחת שלטון פלשתיני • בימין זועמים על נתניהו: "משת"פ"

עוד התנתקות. ברק. צילום: פלאש 90
עוד התנתקות. ברק. צילום: פלאש 90



מזה תקופה ארוכה משמיע שר הביטחון אהוד ברק קולות המרמזים על כך ש'הוא ונתניהו' כבר לא מה שהיו. במשך חודשים ארוכים פעלו השניים בשיתוף פעולה הרמוני ומלא, לאחרונה דומה כי סדק נסדק בחומת הידידות הזו.

אין ספק שהידיעה כי השנה הקרובה, שנת 2013, תהא שנת בחירות (בכל מקרה, בין אם בתחילתה ובין אם בסופה) מביאה את ברק לצורך לחדד עמדות. ההבנה לפיה אין שום סיכוי לשריין אותו במסגרת 'הליכוד' מכריחה אותו למעשה לחפש לעצמו בית חלופי - בין אם במסגרת מפלגת 'העצמאות' שכרגע די מדשדשת בסקרים וכדי לרוממה הוא צריך 'לעבוד קשה' ובין אם במסגרות אחרות. יש אומרים כי 'יש עתיד' קורצת לו, אחרים מדברים על 'קדימה', אך אין כל אישור לכך במפלגות המדוברות.

במסגרת ראיון שהעניק ל'ישראל היום' ואשר יתפרסם במלואו מחר, הפתיע ברק באמירה לפיה יש לבחון תוכנית התנתקות חד-צדדית, שבמסגרתה יפונו עשרות התנחלויות מבודדות, ומי מתושביהן שלא ירצה להתפנות יוכל להמשיך להתגורר במקום תחת שלטון פלשתיני.

לפי התוכנית, בגושי ההתיישבות בגוש עציון, במעלה אדומים ובאריאל יישארו רוב המתיישבים המהווים כ-90 אחוזים מהציבור היהודי שמתגורר היום ביו"ש. כמו כן יישמרו אזורים שולטים וחיוניים לצבא (הכוונה היא, למשל, לגבעות בשומרון ששולטות על נתב"ג) ותובטח נוכחות צבאית בבקעה. ביתר שטחי יהודה ושומרון תהיה המדינה הפלשתינית. עשרות יישובים קטנים יפונו.

תוכנית הפינוי של ברק מציעה פינוי-פיצוי בכמה מסלולים: פיצוי כספי ליחידים ולמשפחות או פינוי קהילתי ליישוב או לקבוצות שלמות, כאשר הפינוי הקבוצתי ייעשה מיישוב קיים אל תוך יישוב קיים. היישובים החדשים יוכלו להיות מועתקים או לגושי ההתיישבות או לתוך תחומי הקו הירוק. אפשרות שלישית מתייחסת למי שיעדיף שלא להתפנות. להם יוצע להישאר תחת שלטון הרשות הפלשתינית ל"תקופת ניסיון" של חמש שנים.

"עדיף להגיע להסכמה עם הפלשתינים, אבל אם זה לא ילך, יש לנקוט פעולות מעשיות כדי להתחיל בהיפרדות. הגיע הזמן להסתכל לחברה הישראלית בעיניים גלויות ולומר: הצלחנו להשאיר בשטח ישראל 90-80 אחוזים מההתיישבות שהגיעה לשם במשך שנים ביוזמת הממשלה ובעידודה. זהו ההישג הגדול אם נצליח להביא אותם אל תוך גבולות הקבע של ישראל", אומר ברק בראיון.

הוא אף מוסיף ומסביר כי "זה יעזור לנו לא רק מול הפלשתינים, אלא מול מדינות האזור, מול האירופאים, ומול הממשל האמריקני - וכמובן עבורנו". הוא מודה כי זוהי "החלטה לא קלה, אבל יום הכיפורים הוא זמן טוב להביט בעובדות, ולומר: אנחנו כבר לא מדינה-ילדה. אנחנו כבר מדינה בת 64. אנחנו לא שנה-שנתיים ביהודה ושומרון, אלא כבר 45 שנים שם. הגיע הזמן לקבל החלטות שנובעות לא רק מאידיאולוגיה ומתחושת בטן, אלא מקריאה קרה של המציאות".

לדבריו, "המתיישבים הם באמת אנשים שרובם הגיעו בתחושת שליחות מטעם ממשלות ישראל לדורותיהן או באישורן. אני כשר ביטחון לא יכול להתעלם מהנוכחות העצומה שלהם בשורה הראשונה של כל יחידה מסתערת בצה"ל".

כדי למנוע כל אמירה בדבר זיגזג בדעותיו מדגיש ברק ברק מבהיר כי הוא עקבי וכי הוא משמיע את הדברים כבר 12 שנים, בהחלט לא רק על רקע אפשרות של 'בחירות בפתח'.

לגבי הפרטנר, סבור ברק כי אבו-מאזן "הוא בהחלט פרטנר. אני לא יודע אם זה יצלח. אני בעניין הזה מפוכח. אני נעדר אשליות. אני לא חושב שרק אם היינו רוצים יותר אז היה שלום. בנושא הזה, אני חושב שהממשלה צודקת. עיקר האחריות הוא על הצד הפלשתיני".

ההקפאה נמשכת

במחנה הלאומי, אליו בעצם מופנים הדברים, מיהרו לשלול בתוקף את הצעתו של ברק ואף לבקר אותה בחריפות.

"החלטתו של נתניהו לפני 3 שנים וחצי להכניס את אהוד ברק ומפלגתו לממשלה ולא לכבד את ההסכם הקואליציוני המוכן בין הליכוד והאיחוד הלאומי, הייתה החלטה אסטרטגית", אומר ח"כ יעקב כץ, יו"ר 'האיחוד הלאומי'.

לדברי ח"כ כץ-כצל'ה, "מנהיג הליכוד החליט להעדיף את משנתו הפוליטית והרעיונית של ברק על פני קואליציה שאמורה היתה להיות קואליציית ארץ ישראל".

כץ סבור כי "ההליכה עם ברק בשנים הללו, בניגוד גמור למה שהבטיח נתניהו לבוחריו היא שהביאה את נאום בר אילן, ובעקבותיו את הקפאה טוטלית רשמית של הבנייה ביו"ש והקפאה בפועל בירושלים".

"ההקפאה נמשכת עד לרגע זה, ורק עקב אירועים קשים כמו רצח משפחת פוגל והריסת שכונת האולפנה חרג מנהיג הליכוד מעמדתו ואישר בנייה מצומצמת".

"לאחר שהעם בישראל מלקק את פצעי ההתנתקות הקודמת שהעמידה ערים שלמות בדרום ובמרכז בסכנת נפשות יומיומית עד היום הזה והביאה בהן להתפוצצות עשרות אלפי טילים".

לגבי נתניהו, סבור ח"כ כץ, כי "אפשר להניח שנתניהו יתיישר עם תוכניתו של ברק ממש כפי שהתיישר נתניהו בזמנו עם תוכניתו של שרון הצביע בעד תוכנית ההתנתקות שלו מגוש קטיף".

ובנימה פוליטית מוסיף כץ: "בערב יום הכיפורים, עת החזרה בתשובה, העם בישראל מעודד מהריצה המשותפת בבחירות של האיחוד הלאומי והבית היהודי עליה הכרזנו וחתמנו אני כיו"ר האיחוד הלאומי והמועמד לראשות הבית היהודי נפתלי בנט. התנועה הזאת המשותפת והגדולה בכמות ובאיכות היא שתמנע פעלולי מדיניות מרושעים שיכולים לצערנו להתקבל בכל רגע ע"י מנהיג הליכוד, אם לא נהיה חזקים וגדולים לצידו".

"תוכניתו של ברק בחסות נתניהו גורמת לכך שקריאתנו המשותפת לאחדות המחנה הדתי לאומי זועקת לשמים! מפלגה גדולה של ארץ-ישראל תציל אותנו ממנהיגי ליכוד שפשעו כלפי ארץ ישראל ועקרו יהודים מאדמתה".
אהוד ברק ישראל היום יעקב כץ הקפאה נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד