כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

משפחתו של מונטיפיורי: רוצים להעבירו לקבורה בישראל

קרובים של השתדלן היהודי, שנפטר לפני 127 שנה, דורשים לקוברו ליד טחנת הרוח בירושלים: "רצה להיקבר בארץ-ישראל" • ראש העיר רמסגייט מתנגד: "כאן המקום שבחר להיקבר"

משה מונטיפיורי זצ"ל
משה מונטיפיורי זצ"ל

ויכוח גדול על מקום מנוחתו האחרון של השר משה מונטיפיורי זצ"ל ואשתו הליידי יהודית ע"ה פרץ בין ראש עיריית רמסגייט שבאנגליה לבין קרובים רחוקים של הנדבן היהודי, שנפטר בשנת 1885, לפני יום ההולדת ה-101 שלו.

הנדבן והשתדלן משה מונטיפיורי, שהקדיש את חייו לסיוע ליהודים בארצות שונות, נקבר לצד רעייתו במאוזוליאום ברמסגייט, לפני 127 שנים. אבל עכשיו, כמה מבני משפחת מונטיפיורי טוענים שזה היה השתדלן היהודי רצה להיקבר בארץ-ישראל.

אולם, ראש העיר, העומד גם בראש הארגון למורשת מונטיפיורי, מכחיש כי זה היה רצונו. "אנחנו מוחים בחריפות נגד כל הצעה הנוגעת להעברתם סר משה מונטיפיורי וליידי יהודית ממקום מנוחתם האחרון ברמסגייט - המקום שבחרו להיקבר", אמר. "משה מנטיפיורי ביקר לעתים קרובות בארץ ישראל, אבל מעולם לא ניסה לחיות שם וגם לא הצהיר שהוא רצה להיקבר שם. אם הוא היה רוצה להיקבר במה שהייתה אז פלסטינה, זה כנראה היה כבר מסודר".

לעומתו, קרובי משפחתו של מנטיפיורי, שלא השאיר אחריו צאצאים, רוצים לקבור אותו ליד טחנת הרוח בירושלים, שבנתה על ידי מונטיפיורי כדי לסיים את השליטה הערבית על קמח ועל מנת לספק עבודה ליהודים מחוץ לעיר העתיקה.

"משה מונטיפיורי אהב את ירושלים, גר בירושלים, ואפילו עשה זאת למוטו של המשפחה שלנו", אומר סיימון סבג מונטיפיורי. "הוא היה ציוני לפני שהמילה הומצאה. הוא האמין ברעיון הקדוש של שיבת היהודים לארץ הקודש. הוא הגיע שבע פעמים לארץ-הקודש, ואני חושב שהוא צריך לחזור בפעם שמינית ואחרונה".
מונטיפיורי משה רמסגייט טחנת רוח ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד