י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

משרד התמ"ת: המחיר הבסיסי של הלחם אולי יקר מידי

לקראת גל התייקרויות הצפוי לאחר החגים - המפקח על המחירים במשרד התמ"ת, דוד שטיינמץ אומר: "יכול להיות שהמחיר הבסיסי של הלחם לא נכון וצריך להוריד אותו"

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון

ביוזמת יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה-הכהן, קיימה היום הוועדה דיון מיוחד שעסק במדיניות פיקוח המחירים של מוצרי מזון וגל ההתייקרויות הצפוי במשק אחרי החגים.

היו"ר שאמה-הכהן אמר כי הוועדה כינסה את הדיון בעקבות בקשות של חברי הכנסת, כדי לקבל סקירה על המדיניות הכללית של הפיקוח על המחירים בכלל ועל פיקוח מחיר הלחם בפרט. "דוח המבקר מעיד שיש לבצע מחשבה מחדש של המדיניות ומצביע על שורה של כשלים", אמר היו"ר.

המפקח על המחירים במשרד התמ"ת, דוד שטיינמץ, אמר כי המאפיות דרשו לייקר את הלחם ב-9% בגלל תוצאות הרווחיות, אולם הוא מצא שהן מוכרות את הלחם לרשתות השיווק במחיר נמוך מהמחיר המירבי שהתיר המפקח.

"גם אם נעלה את מחיר המכירה ב-9% לא נגיע למחיר המרבי", אמר. הוא הסביר כי העלייה במחירי התשומות הובילה בסופו של דבר להחלטה לייקר את מחיר הלחם ב-6.53% והעריך כי סבסוד ההעלאה היה עולה למדינה כ-25 מיליון שקל בשנה. שטיינמץ הוסיף כי "יכול להיות שהמחיר הבסיסי לא נכון וצריך להוריד אותו" וציין כי המשרד החל בהליך של בדיקת הנושא.

מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, טען כי הציבור אינו שותף בוועדות המחירים וקולו לא נשמע.

דברים דומים אמר גם כלכלן המועצה לצרכנות שלומי דגן. מנכ"ל מאיר בייגל, גלעד זילברברג, טען כי ענף המזון נמצא לפני אחד המשברים הגדולים ביותר שעם ישראל הולך לדעת. "הריכוזיות גברה והשוק לא יכול להתקיים יותר", אמר. לדבריו, הרווחיות נשחקה ואי אפשר להעלות מחירים בגלל המחאה החברתית. הוא הביע תמיכה בהעלאת המחירים של יוניליוור והיצרנים הגדולים ואמר כי עד שהם לא יעלו מחירים הוא לא יוכל לעשות זאת. "אנחנו חוד החנית של התחרות אבל אנחנו נמות ראשונים כי אין לנו גב פיננסי", אמר.

ח"כ עמיר פרץ הציע לקבוע נורמות של 3 רמות מוצרים, מוצרי יסוד, מוצרים חיוניים ומוצרי מותרות ולהחיל עליהם מע"מ דיפרנציאלי הוא הציע מע"מ של 55 על מוצרי יסוד, 8% על מוצרים חיוניים ו-18% על מוצרי מותרות. לדבריו, האוצר לא ירוויח פחות כי הצריכה תגדל. בתגובה לכך אמר היו"ר שאמה-הכהן כי "אני מרגיש שהמע"מ הדיפרנציאלי מתקרב מאוד". ח"כ אברהם מיכאלי הוסיף כי צריך להמשיך לעקוב אחר שיטת הפיקוח ואולי אף לשנות את הכללים ולשמוע את הציבור. ח"כ יוליה שמאלוב ברקוביץ האשימה את הציבור שלא הפסיק לקנות וקראה להחרים את מוצרי יוניליוור. "כשבצרפת ניסו להעלות את מחיר הלחם היו הפגנות המוניות", אמרה.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, אמר כי התשומות עלו כמו גם המסים ושכר המינימום ובעלי העסקים לא יכולים להעלות מחירים. סמנכ"לית המכירות של יוניליוור, ענת גבריאל, טענה כי בהשוואה לעולם יוניליוור בישראל נמצאת בתחתית טבלת הרווחיות. לדבריה, התייקרות מוצרי החברה תעלה לצרכנים רק 15 שקלים בשנה.
ועדת הכלכלה לחם יסוד כנסת כרמל שאמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד