כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024

יום כיפור לפושטי הרגל: כך פותחים דף חדש

בעבר אדם שלא יכול היה להחזיר את הלוואותיו היה מושלך לכלא ונרקב שם • מהימים הנוראים למדנו, שייתכן הליך אחר: פשוט רגל, פתח דף חדש והתחל ממההתחלה • טור משפטי

צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי
צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי



"האם אתה מוטרד על ידי נושים? האם מטען החובות שלך גדול מנשוא?

אין בעיה: רק תצהיר על פשיטת רגל ותשתחרר מן הנטל לתמיד. טלפן למשרד עורכי דין המטפל באנשים עמוסי חובות על סוף פשיטת רגל. אלו יתחילו את התהליך המשפטי ויאפשרו לך להתחיל פרק חדש ומרגש בחייך..."

פרסומות מעין אלו פופולאריות מאוד בישראל , אנו תקווה שמצבך הכספי האישי אינו גורם לך להיות מאד מעוניין בתוכנה של פרסומת מסוג זה – ויהי רצון שבורא העולם יברך את כל בניו בשנה של שפע ושגשוג; שנה שבו לא נהיה תלויים באחרים, כנאמר בברכת המזון: "ונא אל תצריכנו ה' אלוקינו, לא לידי מתנת בשר ודם ולא לידי הלוואתם, כי אם לידך המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה" – אך הלקח הרוחני שאנו יכולים ללקט מרעיון פשיטת הרגל רלוונטי לכולנו; במיוחד בימים מיוחדים אלה של תשובה.

בזמנים עברו, אדם שלא יכול היה להחזיר את הלוואותיו היה מושלך לכלא ונרקב שם.

לאלו שהגיעו לשבת מאחורי סורג ובריח לא הייתה הזדמנות להרוויח שום כספים כדי להחזיר את חובותיהם. הסיכוי של המסכן לחופש היה תלוי באפשרות הקלושה שחבר או קרוב משפחה יספק את הכסף לתשלום חובותיו.

בחברה הנאורה והמודרנית, בתי כלא מעין אלו כבר הועברו לדפי ההיסטוריה ונחשבים שרידים לתקופה חשוכה, שתודה לא-ל חלפה והלכה לה. כיום אנו מכירים בעובדה שיש לתת לאדם את היכולת להתחיל מחדש, מפני שלרבים זה פשוט בלתי אפשרי לשקם את החתיכות השבורות של מה שהיה פעם ספר חשבונות שלא נוהל כראוי, כאשר נטל החובות רובץ עליהם.

במקום כלא

במובן הרוחני, למעשה כולנו עמוסים בחובות כבדים. עשינו שגיאות רבות, כשאנו מושכים משיכת יתר עד לנקודה שבה אנו חסרי יכולת פירעון. בימים הנוראים, ימי הדין, יוכל השופט להרשיע אותנו ולשלוח אותנו לכלא עד שחבר או קרוב יעשה כמה מצוות בשמנו ויביא הצלה ונחמה לנפשותינו הכאובות.

אולם השם הנדיב מאפשר לנו – בעצם הוא מעודד אותנו – להצהיר על פשיטת רגל. ההליכים המשפטיים, שיתחילו בערב יום כיפור ויימשכו 25 שעות, יתקיימו בבית הכנסת המקומי שלך.

אין צורך להישבע, השופט יודע טוב מאד אם אנו מדברים דברי אמת ואם אנו רציניים... כשהמלאך מיכאל משמש כסנגור שלנו, אנו נפנה אל השם ונציג בפניו את המקרה העצוב שלנו.

השופט ייענה לבקשת פשיטת הרגל שלנו, בתנאי שאנו נפגין שאנו מבינים את טעויות העבר, ונגיש לבית המשפט הצעה ברת קיימא לבנייה מחדש של חיינו בעתיד.

הבה לא נחמיץ את הדיון בבית המשפט. אחרי יום כיפור זה די קשה – אך תמיד אפשרי – לכנס את בית המשפט לישיבה מיוחדת...

יהי רצון שהקב"ה הכל-יכול ישמע את תפילותינו ויעניק לכל עם ישראל התחלה חדשה – התחלה של שנה טובה ומתוקה; שנה של אושר וגאולה על ידי משיח צדקנו.
עוד נהרי פשיטת רגל בית משפט בית כנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד