ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

ספר תורה מהלך • ה'ממשיך' של בית מנדלזון מקוממיות

עוד בחיי אביו הגאב"ד, ניצב רבי משה לימינו בשאלות מורכבות • מאז הפטירה הפתאומית נכנס לנעליו, נערץ על כולם, ומתכנן להפוך את המושב לעיר חרדית • הממשיכים: פרק ט

ספר תורה מהלך • ה'ממשיך' של בית מנדלזון מקוממיות



פטירתו הפתאומית של גאב"ד קוממיות, הגאון רבי מנחם מנדל מנדלזון זצ"ל, בכ"ו חשוון בשנה שחלפה, הותירה חלל עמוק בקרב תושבי המושב החרדי בדרום, שראו בו אב נאמן.

בשעת ההלוויה, הוכתר אחיו, המשפיע הגאון רבי ישראל יצחק מנדלזון, יו"ר 'תורה ויהדות לעם', לכהן כגאב"ד קוממיות באופן זמני.

אך עם תום השבעה, לאחר העליה לקבר בהר המנוחות, התקיימה בהיכל בית המדרש הגדול בקוממיות עצרת מספד מרכזית, שם נשמעו דברי מספד מפי 'הרב החדש' שהכריז כי הוא מכתיר לרב המושב את אחיינו, הגאון רבי משה - בן המנוח, כאשר הוא מרעיף עליו שבחים רבים, והעיד עליו כי הרב החדש ידיו רב לו בכל מקצועות התורה.

הגאון רבי משה מנדלזון, בן 47, נולד לאביו הגרמ"מ זצ"ל ולאמו הרבנית בילה חיה ע"ה - בתה של הרבנית מבעלזא תליט"א, אשת המהר"א זצ"ל.

כבר משחר ילדותו ניכרה בו חריפותו. רבותיו בתלמוד תורה ובהמשך בישיבה קטנה וגדולה של גור היו משתעשעים עמו בדברי תורה. כשחיפשו מקור בש"ס ובפוסקים, הנער משה מנדלזון היה הכתובת.

רבי משה נשא לאשה את רעייתו הדסה - בת הגאון רבי בן ציון הלוי וואזנר, רב קהילת 'שבט הלוי' במונסי ובבית שמש, ובנו של הגר"ש הלוי וואזנר בעל ה'שבט הלוי'.

התמדתו וידיעותיו בתורה הקנו לו את שמו הטוב לתהילה בקרב שוחרי התורה והחסידות, אשר רואים בו ספר תורה מהלך.

בתקופות החגים ובדיני תורה סבוכים, היה נוהג האב, גאב"ד קוממיות זצ"ל, לקרוא לבנו כדי שיעמוד לימינו לסיוע ולעזר בנושאי הרבנות, ההלכה והכשרות.

שיעורים ומקוואות

כיום הוא נערץ על כל התושבים - מאברכים ועד בעלי בתים.

רבי משה מוסר את כל השיעורים הרבים שהנהיג אביו זצ"ל, בטוב טעם ודעת, בהיותו פה מפיק מרגליות, ורבים הם הצמאים ומבקשים את תורתו.

הוא יצא בשנה החולפת פעמיים לארה"ב, לטובת המקווה במושב, אשר בימים אלו עובר שיפוץ נרחב מהמסד ועד הטפחות.

בשנה הקרובה אמור רבי משה להגיע להתגורר במושב באופן קבוע, אך בינתיים הוא שובת בשבתות בקוממיות אחת לשבועיים, ובימות החול מגיע שלוש פעמים בשבוע, כדי לפסוק בשאלות הרבות המונחות על שולחנו.

בניו של הגאב"ד זצ"ל הם הרבנים הגאונים: רבי אהרן חתן גאב"ד מאקווא, רבי משה, רבי אברהם מרדכי, רבי אביגדור שהתגורר בקוממיות כהוראת ה'פני מנחם' מגור ליד אביו, ובשבוע האחרון עבר לאשדוד, ורבי ישראל.

חתניו: האדמו"ר מגארליץ, הרה"צ רבי יעקב ישראל למברגר גאב"ד מאקווא בני-ברק, רבי ברוך לובינסקי ר"מ בישיבת רחמסטריווקא, רבי ישראל איבנבוים ר"מ ישיבת 'מאור ישראל', ורבי שלום יוסף זילברברג מבית-שמש.

יודעי דבר עמם שוחחנו טוענים, כי הרב בכשרונותיו הברוכים והנדירים, יהפוך בעתיד הקרוב את מושב קוממיות ל'עיר' קוממיות, על כל המשתמע מכך - עם מאות דירות לציבור חרדי שיעמוד בקריטריונים של המושב החסידי הוותיק.

עוד בנושא:
שיעור קומה • ה'ממשיך' בבית מדרשו של הגרי"ש אלישיב
הבן ששב להנהיג האימפריה • ה'ממשיך' לבית ויז'ניץ
במטבח ליד כסא הסבא • הממשיכה לבית קנייבסקי
בנעלי האב הנרצח • האדמו"ר רבי פנחס אבוחצירא
"לעשות נחת רוח לאבא" • ה'ממשיך' לבית נדבורנא
נסיך ממלכת התורה • ה'ממשיך' של ישיבת מיר
בדרך העולה 'בית אל' • ה'ממשיך' למקובל הגר"נ פרץ
ממשיך להפיץ אור • הגאון רבי שמחה שיינברג
הממשיכים רבי מנחם מנדל מנדלזון קוממיות מתמיד שיעורים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד