א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

נתניהו הציג תרשים פצצה באו”ם וצייר קו אדום

ראש הממשלה הציג בפני עצרת האו"ם תרשים של פצצה, וצייר את הקו האדום שיש להציב לטהרן: אורניום ברמת 90 אחוז • הזהיר: ”פצצה אירנית עד הקיץ"

נתניהו באו"ם. צילום: פלאש 90
נתניהו באו"ם. צילום: פלאש 90



ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נאם הערב (ה) מול העצרת הכללית של האו"ם בניו-יורק. במרכז נאומו התייחס לגרעין האירני, והציג בפני הנוכחים - ומצלמות הטלוויזיה -תרשים של פצצה גרעינית, והסביר כי יש להציב קו אדום לאירן, אשר ימנע ממנה להעשיר אורניום בכמות מספקת לפצצה גרעינית.

נתניהו שרטט קו אדום על גבי התרשים, במקום שבו מגיעה העשרת האורניום לרמה של 90%. בדבריו הזהיר: "עד האביב הבא או לכל היותר עד הקיץ" - תהיה לאירן פצצה.

את נאומו פתח נתניהו בפאתוס: "לפני שלושת אלפים שנה המלך דוד שלט על המדינה היהודית ובירתנו הנצחית ירושלים. אני אומר זאת לכל אלה הטוענים כי למדינה הישראלית אין שורשים באזור ושבקרוב היא תיעלם. בהיסטוריה שלנו העם היהודי הצליח לעמוד בפני כל הרודנים שניסו להשמיד אותנו. האידיאולוגיות שלהם נמחקו על-ידי ההיסטוריה, אבל עם ישראל חי".

נתניהו התייחס באופן אקטואלי ליום כיפור ואמר: "אנחנו זוכרים את הרדיפות שעברנו ואת הייסורים, ומתאבלים על ההשמדה של שישה מיליון יהודים בשואה. אבל בסיומו של יום כיפור אנחנו חוגגים את הלידה מחדש של ישראל, את הגבורה של הצעירים שלנו".

נתניהו התייחס לתרומתה של ישראל באיזורי אסון עולמיים כהאיטי, למדע הישראלי הניצב בחזית העולמית במכלול תחומים, לכל שישראל ניצבת בשורה אחת עם המדינות הטכנולוגיות והמודרניות, והבהיר: "אנחנו רוצים את שלושת הדתות שיצאו מהאזור שלנו חיות זו לצד זו בשלום ובכבוד הדדי. אבל אותם כוחות שחורים עתיקים של איסלאם קיצוני, שאותם ראיתם משתלטים על שגרירויות אמריקניות במזרח התיכון, מתנגדים לכך. הם רוצים להרוס את ישראל, אירופה וארה"ב, הכוחות האלה רוצים לכבות את נר החירות.

"הם רוצים לגרור את האנושות בחזרה לעידן של סכסוך בלתי נפסק. אני בטוח בדבר אחד - בסופו של דבר הכוחות האלה ייכשלו. לפני 70 שנה העולם ראה אידיאולוגיה קיצונית אחרת, שרצתה לכבוש את העולם, והיא עלתה בלהבות – אבל לא לפני שהיא הרגה מיליוני אנשים שהתנגדו אז לקיצוניות הזו. בסוף העולם ניצח, אבל המחיר היה כבד באופן מחריד. אסור לנו לתת לזה לקרות שוב.

"מה שעומד על כף המאזניים אינו רק עתיד המדינה שלי, אלא עתיד העולם כולו. שום דבר לא יכול לסכן את עולמנו יותר מאשר איראן גרעינית, כדי להבין איך יראה העולם עם איראן גרעינית, נסו לחשוב איך הוא יראה אם בידי אל קעידה יהיה נשק גרעיני", הסביר נתניהו.

נתניהו הוסיף והתייחס למשטר האיראני: "הממשל האיראני הוא שמוביל את השנאה, שהיא הגורם לטרור. כך היה ב-2009, בדיכוי האלים של ההפגנות בארצם שקראו לדמוקרטיה. כעת הם מסייעים ברצח המונים במקומות שונים בעולם: הם לוקחים חלק בטבח בנשים ובילדים בסוריה, בהרג מאסיבי באפגניסטן, בהפיכת לבנון למדינת טרור ובגיבוש רצועת עזה כקן מחבלים שיורים טילים על ישראל ועריה".

בהתייחסו לגרעין האירני, אמר: "אירן השלימה את השלב הראשון לאחר שנים רבות, ויש להם עכשיו 70% מהדרך. עכשיו הם בשלב השני. לאחר מכן הם יעברו לשלב הסופי ואז מדובר בחודשים אולי שבועות עד שיש להם מספיק אורניום מועשר.

"איפה צריך לצייר קו אדום?", שאל לפני ששרטט על גבי התרשים, וענה: "צריך לעצור לפני שאירן מגיעה לשלב שהיא במרחק חודשים או שבועות מלהרכיב פצצה גרעינית".

נתניהו הכריז: "קווים אדומים לא מובילים למלחמה, אלא מונעים מלחמה. חוסר היכולת בניסיון לשים קו אדום הוא שמוביל בסוף למלחמה".

ליברמן: "לא תמיד העמדה הישראלית חופפת לאמריקאית"

ראש הממשלה בנימין נתניהו ופמלייתו נחתו בניו יורק בשעות הצהריים (שעון ישראל).

לאחר מגעים מתמשכים בין אנשיו של נתניהו לבין נציגי הבית הלבן, ומאמץ משותף להנמיך את גובה הלהבות, הוסכם כי נתניהו אכן יציג 'קו אדום' בנוגע לתכנית הגרעין של איראן, אך יימנע מלסתור או להיכנס לעימות מול עמדתו של הנשיא ברק אובמה בנושא.

במהלך הטיסה הבטיח נתניהו לעיתונאים ש"הנאום לא יהיה משעמם", אך לא פירט. מקורביו העריכו כי יתמקד בדעה המשותפת לישראל ולארה"ב, כי אין לאפשר לאיראנים החזקת נשק גרעיני, ויבהיר מהם לדעתו הקוים האדומים בנושא, וכיצד יש לפעול כדי להבטיח מצב כזה.

ראש הממשלה פרסם עם נסיעתו איגרת לעיתונות, ובה נכתב: "בדברים שאשא בפני נציגי האומות בעצרת הכללית של האו"ם הם ישמעו את תשובתנו. כראש ממשלת ישראל, מדינתו של העם היהודי, אני פועל בכל דרך כדי שלאיראן לא יהיה נשק גרעיני. ההיסטוריה מוכיחה שמי שרצה למחוק אותנו מהמפה - נכשל במשימתו, בזמן שהעם היהודי גבר על כל המכשולים".

עם זאת, שר החוץ אביגדור ליברמן, שנלווה אף הוא לביקור, הדגיש כי נתניהו אינו חושש מחלוקת עם האמריקאים: "ראש הממשלה חייב לייצג באו"ם את העמדה הישראלית, בצורה הטובה והבהירה ביותר. לא תמיד היא חופפת לעמדה האמריקאית, אבל זו לא פעם ראשונה שיש מחלוקת. זה לא פוגם בין הידידות האמיצה בין ישראל לארה"ב ולמחוייבויות שלהן אחת כלפי השניה", סיכם ליברמן.

נתניהו ינאם לאחר שנשיא איראן, מחמוד אחמדיניג'אד, כבר נשא דברים בפני העצרת, כמו גם נשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה, שאמנם עסק בסכנה האיראנית ואף הבטיח כי "ארה"ב תעשה מה שצריך בשביל למנוע איראן גרעינית", אך סירב לפרט קוים אדומים ואופני פעולה.



או''ם נאום אובמה איראן נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד