י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

נִדְרָנָא לֹא נִדְרֵי • הסוף להדרת נשים במדרכות מאה שערים? • פרסום ראשון

האם גם השנה נחזה בהפרדה בין המינים במדרכות מאה שערים? • לאיזה הסכם הגיעו 'תולדות אהרן' עם המשטרה והעירייה? • באילו שעות תוצב גדר ברחוב? • מי תורשה להיכנס לאירועים השונים? • וכיצד סייעה הדחתו של ניצב ניסו שחם? • יקי אדמקר חושף: מאחורי הקלעים של מאה שערים

עימות בשנה שעברה במאה שערים. צילום ארכיון
עימות בשנה שעברה במאה שערים. צילום ארכיון



פרסום ראשון: לאחר הסערה שחוללו ארגוני שמאל שונים בשנה שעברה, עקב הפרדת המינים במדרכות מאה שערים בימי חול המועד סוכות, נכנעה חסידות 'תולדות אהרון' - המשתייכת לזרם 'העדה החרדית' - בעיקר בשל החלטת בג"ץ. ב'תולדות' הבינו בלית ברירה כי הם יאלצו לעבוד בשיתוף פעולה מלא עם המשטרה ועיריית ירושלים, והבלתי יאמן אכן קרה.

במהלך השבועות האחרונים הגיעו בכירים במשטרה לפגישות חשאיות עם נציגי החסידות בשכונת מאה שערים בירושלים, כדי לעקוב אחר השטח מקרוב. עוד קודם לכן התקיימו פגישות בין נציגי המשטרה, העירייה והחסידות, במטרה להגיע להסכמה שתעמוד לטובת החסידות - אך גם במבחן החוק.

על פי פרטי ההסכם, הנחשף לראשונה כאן ב'בחדרי חרדים', עולה, כי בקטע המדרכה שבין בית המדרש של החסידות ועד רחוב שבטי ישראל - שאורכו 50 מטר - תוצב בכל ערב מימי חול המועד בשעה 19:00 גדר הפרדה, עליה תולבש רשת מחוררת. מידי לילה בסיום האירועים בשעה 1:00 - תוסר הגדר.

הדגש העיקרי הוא שהגדרות שיוצבו ברחוב נועדו - לפחות באופן רשמי - רק בכדי למנוע בעיות בטיחותיות, כפי שמחייב החוק. כדי לחזק את העובדה הזו, נאסר להציב שלטים של 'גברים' או 'נשים' על הגדרות.

הכביש ברחוב עצמו יישאר פתוח לתנועה, כך על פי בקשת נציגי החסידות.

שמחת בית השואבה. צילום: פיני רוזןצילום: שמחת בית השואבה. צילום: פיני רוזן
שמחת בית השואבה. צילום: פיני רוזן


הכניסה לנשים - רק עם כרטיס מיוחד

השינוי החיובי שחל במשא ומתן שהתנהל בין המשטרה והחסידות קרה כאשר ניצב יוסי פריינטי, ששימש עד עתה כמפקד מחוז הדרום, מונה במקומו של ניצב ניסו שחם כמפקד מחוז ירושלים. נציגיו של פריינטי נכנסו לעובי הקורה בכדי לנסות לקדם את המשא ומתן, יחד עם מפקד המרחב, אלי כזרי, ומעורבים נוספים.

עיריית ירושלים הנפיקה היום (ה) את הרישיון הסופי שיעניק את האפשרות לאנשי החסידות להציב את הגדרות. גם בעירייה דאגו כי כל סעיף וסעיף במסמך יעמוד במבחן החוק, זאת כדי למנוע פרובוקציות מצידם של ארגוני השמאל, שבשנה שעברה עתרו לבג"ץ נגד ההפרדה. מי שפעל מאחורי הקלעים ואף נפגש לפני יום כיפור עם נציג תחנת לב הבירה ונציגי החסידות הוא יוסי דייטש, סגן ראש עיריית ירושלים וממלא מקומו של ראש העיר.

על ידי הגעה להסכמה משותפת, כך מקווים במשטרה, בחסידות ובעירייה - כי אנשי השמאל שעוררו בשנה שעברה סערה נגד ההפרדה וגרפו הון פוליטי על גבם של החרדים ינוחו הפעם.

עם זאת יצוין, כי בחסידות כלל לא מתגאים בהסכם, שכן שיתוף הפעולה עם המשטרה והעירייה נוצר רק לאחר שהבינו שם כי מדובר בדבר המתחייב בשל החוק, לפיכך הם סירבו להגיב בצורה רשמית. גם המעורבים בהשגת ההסכם מטעם העירייה סירבו להגיב.

בתוך כך, בשכונת מאה שערים מנסים גם השנה למדר את הגעתן של נשים מחוץ לשכונה לשמחות בתי השואבה בחסידויות ובקהילות השונות. בשיחה עם 'בחדרי חרדים' מבהירים עסקנים כי הכניסה לעזרות הנשים בכל הקהילות תותר רק לנשות הקהילה - באמצעות כרטיס שיוחלק מבעוד מועד.

מאה שערים שמחת בית שואבה הפרדה יוסי פריינטי תולדות אהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד