י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

את הבעיה הבנו - עכשיו הפיתרון • מסמך

בישיבה מיוחדת של חברי 'ועדת הדיור' ושר השיכון אריאל אטיאס, העלו חברי הוועדה את כל הפתרונות למצוקת הדיור החריפה של הציבור החרדי. אטיאס היטה אוזן, והצדדים יעבדו בשיתוף פעולה מלא

אטיאס עם חברי ועדת הדיור. צילום: לדעת. נט
אטיאס עם חברי ועדת הדיור. צילום: לדעת. נט

לאחר תקופה ארוכה בה היה שוק הנדל"ן שרוי ביובש מוחלט, מתחילים העוסקים בתחום לחוש התעוררות משמעותית.

חברי ועדת הדיור הגיעו היום (ג') לישיבה מיוחדת עם שר השיכון אריאל אטיאס. בפגישה המיוחדת השתתפו הרב פירר - נציג בעלזא בוועדה, הרב רובינשטיין - נציג 'דגל התורה', הרב אוחנינא - מחריש, ורפי הופמן - מי שהיה בעבר עובד משרד השיכון, ונמנה בשעתו על היזמים שהקימו את הפרויקט ברמת שלמה בירושלים. הופמן הגיע לישיבה בכדי להעניק חוות דעת מקצועית על היוזמות הרבות שעולות במטרה להביא לפתרון מצוקת הדיור. כמו כן השתתפו אישים שונים הפועלים לקדם את נושא הדיור החרדי.

במהלך הישיבה הועלו אפשרויות המתייחסות לעתודות קרקע בבית שמש. הנושא המרכזי היה, איך לא, מחירי הדירות בעיר. לטענת חברי 'ועדת הדיור', אין זה סביר שהמחירים בבית שמש יהיו גבוהים מהמחירים במודיעין עלית. לטענתם, המחירים הגבוהים נובעים אך ורק מהביקוש הגבוה, אותו ניתן לפתור באמצעות שחרור מאסיבי של שטחים שבבעלות מנהל מקרקעי ישראל.

נושא נוסף שהועלה בדיון היה הפיתוח הסביבתי בבית שמש. גורמים בוועדה הסבו את תשומת ליבו של השר לכך, שיש צורך לפתח את האזור כדי שיתאים מבחינת התשתיות והכבישים לגידול של אלפי משפחות, או במילים אחרות - עשרות אלפי איש.

כידוע, כביש הגישה לבית שמש מאזור המרכז וירושלים הינו מפותל, צר ודו-סיטרי, ויש צורך דחוף לפתח את דרכי הגישה הללו. בישיבה הועלה חשש כי העלויות הרבות, הכוללות את הפיתוח והתשתית, יגרמו להעלאת המחירים של הדירות.

השר אטיאס ציין, כי קיים שיחות עם שר התחבורה, ישראל כץ, על מנת למצוא פתרון לעניין, וכי ביום א' הקרוב תתקיים ישיבה בהשתתפות שרי התחבורה והשיכון וראש עיריית בית שמש, על מנת לגבש פתרון בסוגיית כביש מס' 38.

כמו כן דנו המשתתפים בפתרונות דיור במקומות נוספים. הלהיט החם ביותר העומד כעת על הפרק, היא העיר החדשה חריש.

למרות המיקום הבעייתי של העיר, ומיקומה במקום הנמצא בעיצומה של מלחמת כנופיות ערביות, הביעו הנוכחים תקווה כי המאסה החרדית שתבוא למקום, תחזיר את השלווה לאזור. בישיבה דנו במספר פתרונות שנועדו להקל על התושבים החדשים.

הנושא הבוער ביותר הוא כמובן פתרון התעסוקה בעיר החדשה. הצדדים סיכמו כי בתוכנית המתאר של העיר ישולבו מרכזי תעשייה גדולים, שייתנו פתרונות תעסוקה לתושבים החדשים.

אטיאס העלה את הניסיונות לחילופי השטחים עם משרד הביטחון, באמצעות שטחים של מינהל מקרקעי ישראל. יצוין כי בצד המזרחי של אלעד קיימות עתודות קרקע שיש ביכולתן להגדיל את אוכלוסיית אלעד ב-5000 יחידות דיור נוספות.

השר אמר עוד כי עבודות ההכנה של הוועדה, עוד בטרם כניסתו למשרד, הוטמעו בתוכניות העתידיות של משרד השיכון, כתוצאה מפעילות ועדת הדיור.

בישיבה עלה גם נושא המשכנתאות. מאז שנת 92' לא התקיים שום דיון במשרדי הממשלה בדבר הכדאיות של זוגות צעירים לקחת משכנתא ממשרד השיכון. בכוונת שר השיכון החדש להקים צוות מקצועי, בשיתוף משרד האוצר, שיבחן אפשרויות שישנו את שיטת הניקוד לזכאות, על מנת להקל על זוגות צעירים.

ועדת הדיור הציעה שמשרד האוצר יעניק משכנתא לרוכשים דירה בעלויות ריבית נמוכות. לטענתם, האוצר מוכר את הכסף בזול לבנקים, אך ההוזלה לא מגיעה לכיסי הציבור, אלא מתפיחה את חשבונתיהם של הבנקים. אם יהיה הלוואות ממשלתיות - כולם ירויחו, הסביר גורם בוועדה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד