י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מחקר חדש: קולה בכמות מוגזמת עשויה לפגוע בשרירים

בעבר פורסמו מחקרים שונים על השפעות מזיקות של קולה, בהן השמנה ופגיעה בשיניים, אבל המחקר החדש קובע: שתייה בכמויות גדולות עשויה לגרום לפגיעה בשרירים ולהוביל לחולשה ואף לשיתוק

צילום: מנח זרקא
צילום: מנח זרקא


האם משקה הקולה מסוכן? מחקר שהתפרסם בכתב העת המדעי International Journal of Clinical Practice קובע: שתייה של קוקה קולה או משקאות דומים בכמויות גדולות עשויה לגרום לפגיעה בשרירים ולהוביל לחולשה ואף לשיתוק. לפי המחקר, עליו מדווח עיתון 'הארץ', רכיבים המצויים במשקאות אלה עלולים לגרום לירידה חדה ברמת האשלגן בדם (היפוקלמיה), ולהזיק לפעילות השרירים.

"בנוסף לחולשת שרירים ולהתכווצויות, ירידה ברמת האשלגן מגדילה את הסיכון להפרעות קצב ועלולה אף לגרום למוות פתאומי, בעיקר אצל אנשים הסובלים כבר ממחלות לב", כתב ד"ר קליפורד פאקר מהמרכז הרפואי של אוהיו, שפירסם מאמר נוסף בנושא השפעת הקולה על רמת האשלגן. בהתחשב בכך, פאקר ממליץ לרופאים לשאול את המטופלים על הרגלי צריכת המשקאות הקלים שלהם כאשר הם נתקלים בתופעות בריאותיות בלתי מוסברות שעשויות להיות קשורות לרמת האשלגן בדם.

בעבר פורסמו מחקרים שונים על השפעות מזיקות של קולה, בהן השמנה, פגיעה בשיניים ועוד.

לפי סקר של משרד הבריאות, צריכת המשקאות הקלים בישראל נעה בין חצי כוס לכוס אחת ליום. עם זאת, הסקר לא ציין באיזה משקאות מדובר.

מחבר המאמר טוען כי שתיית כמויות גדולות של קולה עשויה לגרום נזק לאנשים רבים. לטענת המחבר, הד"ר מוזס אליסף מבית החולים של יאנינה ביוון: "מתרבות ההוכחות לכך ששתיית קולה בכמויות גדולות עשויה לגרום לירידה ברמת האשלגן".

החוקרים השונים מציינים שלא ניתן עדיין לקבוע איזה מרכיב במשקה הוא הגורם לירידה ברמת האשלגן. לדברי אליסף, הגורם עשוי להיות קפאין, גלוקוז או פרוקטוז, אך יש להניח שהאחראי המרכזי הוא הקפאין. עם זאת, לדבריו גם קולה נטולת קפאין עשויה לגרום לנזק, מכיוון שהפרוקטוזה המצוי במשקה גורם לעתים לשלשול.

מקוקה קולה ישראל נמסר בתגובה לעיתון 'הארץ': "כל מוצרינו בטוחים לחלוטין ואפשר ליהנות מצריכתם".

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד