ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

דרמה בשחקים • מזל"ט של החיזבאללה יורט בדרום • צפו

כלי טיס בלתי מאוייש חדר לישראל מכיוון הים התיכון ויורט מעל הר חברון • דובר צה"ל: "סדר הפעולות היה נכון ומקצועי בכל שלב" • פרשנים: "המטוס שוגר על ידי החיזבאללה"

רגע היירוט של המזלט. צילום: דו"צ
רגע היירוט של המזלט. צילום: דו"צ צילום: צילום מסך



כלי טיס בלתי מאויש חדר הבוקר (שבת), לשטח ישראל והופל מעל הר חברון.

צפו בסרטון היירוט באתר דובר צה"ל


חיל האוויר זיהה ויירט הבוקר כלי טיס זעיר חשוד, שחג באזור הדרום. בעקבות היירוט, נשמע פיצוץ עז באזור. שרידי המטוס נפלו בשטח פתוח באזור דרום הר חברון, לא רחוק מהיישוב שמעה.

כוחות גדולים של צה"ל - בהם מטוסי קרב, היחידה לסילוק פצצות של חיל ההנדסה וכן היחידה לחילוץ בהיטס של חיל האוויר - סרקו את השטח, ואספו את שרידי המטוס כדי לזהותם.

על פי הערכות הצבא, כלי הטיס לא המריא משטח רצועת עזה. הוא שהה בשטח ישראל פחות מחצי שעה ולא נשא עמו חומרי נפץ.

יחידת הבקרה האווירית של חיל האוויר זיהתה אותו עוד כשהתקרב לחופה של רצועת עזה.

המטוס חדר לשטח ישראל מהים התיכון, באזור רצועת עזה, והחל לנוע מזרחה. הכלי זוהה מיד עם תנועתו משטח הרצועה, והוזנקו אליו מספר מטוסי קרב "סופה" (F-16) מבסיס רמון שבנגב.

דובר צה"ל, תת-אלוף יואב מרדכי, מסר כי לאורך כל טיסתו, היה המטוס תחת ליווי ובקרה מוחלטת של מטוסי הקרב, והיה ניתן להפילו בכל שלב, "אך משיקולים מבצעיים ומשיקולים של הגנה על יישובים, הוחלט ליירטו באזור יער יתיר שבדרום הר חברון. סדר הפעולות היה נכון ומקצועי בכל שלב, בגילוי, בזיהוי וביירוט".

שר הביטחון, אהוד ברק, בירך את הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ ואת מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, על הביצוע היעיל במהלכו סוכל ויורט המל"ט ואמר: "אנו רואים בחומרה רבה את הניסיון לפגוע במרחב האווירי של ישראל ונשקול את תגובתינו בהמשך".

ראש הממשלה בנימין נתניהו משבח את פעילות צה"ל על יירוט כלי הטיס והוסיף: "נמשיך להגן על גבולותינו בים, ביבשה, ובאוויר למען ביטחונם של אזרחי ישראל".

החיזבאללה שלח

במערכת הביטחון מעריכים, כי החיזבאללה עומד מאחורי המזל"ט שיורט, והוא התחיל במעופו בלבנון.

באחרונה קיבל הארגון כלי טיס בלתי מאוישים מידי צבא סוריה, שיוצרו באירן וברוסיה.

גורם ביטחוני המתמחה בכלי טיס בלתי מאוישים אמר היום לוואלה, כי הוא מתקשה להאמין שהמזל"ט נשלט בזמן-אמת על ידי הכוח ששיגר אותו. "יותר סביר שהוא טס במסלול קבוע מראש, כדי לשלוט בו 'אונליין' הוא נדרש לטוס בגובה רב, או לחלופין להשתמש בתקשורת לווינית. כפי שהתברר, הכלי טס בגובה נמוך – מה שאפשר למטוסי הקרב לעקוב אחריו. ליווי אונליין היא אופציה מורכבת כשמדובר בארגון טרור".

לדברי הגורם, "אי אפשר לפסול על הסף שמדובר בארגון חיזבאללה שאחראי לשילוח המזל"ט. טיסה מלבנון לחופי רצועת עזה אורכת בערך שעה, תלוי באיזו מהירות הוא טס".

באשר למטרת הטיסה אמר הגורם, כי ייתכן שמשלחי המזל"ט התכוונו לאסוף מודיעין, או לחלופין מדובר היה במשימה שנועדה להשפיע ברובד התודעתי.

"חיזבאללה כבר מזמן איים לפגוע במטרות מעבר חיפה, וזו הדגמה טובה לכאורה ליכולות שלו, אם הוא שילח את המזל"ט".
כלי טיס יירוט חיל אוויר סופה דרום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד