כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

כולם נגד כולם ב'עדה': הראב"ד נגד סאטמר ובריסק

המאבק על הבניה במתחם גולובנציץ בבית שמש, מאיים לפצל את 'העדה החרדית' • פרסום ראשון: מכתבו של הגר"מ שטרנבוך בעד הבניה • הגר"ד סולובייצ'יק: "פשע לפנות קברים"

הראבד, הגרא"י סולובייצ'יק, הגאב"ד. צילומים: ארכיון
הראבד, הגרא"י סולובייצ'יק, הגאב"ד. צילומים: ארכיון

המלחמה הפנימית שפרצה בחוגי 'העדה החרדית' סביב מאבק הקברים - ובראשם המאבק המתהל במתחם גולובנציץ בבית שמש - הולכת ומתרחבת, ובימים האחרונים נראה כי נוצר קרע של ממש בין החוגים המרכיבים את 'העדה החרדית'.

לטענת אנשי 'אתרא קדישא', קיימים במתחם גולובנציץ קברים, טענה אשר מהווה מבחינתם סיבה לעכב את הבנייה במקום, עד לבדיקה יסודית. אלא שיזמני הבניה והרוכשים, שקבלו על העיכוב, פנו אל ראשי בד"ץ 'העדה החרדית', והדיינים התבקשו להתערב ולמנוע מ'אתרא קדישא' את עיכוב הבניה. אלא שהגאב"ד עצר את הדיון, וההיתר לא הונפק.

אלא שבערב חג סוכות פורסם מכתב, עליו חתום ראב"ד 'העדה החרדית', הגר"מ שטרנבוך, הקובע באופן נחרץ כי ניתן לעלות עם דחפורים על השטח ולהתחיל בבנייה, ללא שום חשש לחילולי קברים. "ולמעשה אין לעכב את החפירות", נכתב. "ויש לחפור מיד ממש בטרקטור קטן בלי שיניים גדולות ולהעמיד משגיח מומחה מהבד"ץ לחפש ולעיין אם נמצא..."

בתחילת המכתב פורש הגר"מ שטרנבוך בקצה את הסיבות ההלכתיות לדבריו ולהיתר הבניה, ובין היתר גם מזכיר כשיקול משמעותי את מצוקתן של 1000 משפחות הממתינות בכליון עיניים לביתם החדש, "ובפרט שהדבר נוגע לחיותן של אלף משפחות, ולחייב רבים מהם לחזור על הפתחים מחשש בעלמא שאינו מבוסס כלל".

למרות שהמכתב טרם פורסם ברבים, הודבקו במהלך חול המועד סוכות מודעות נגדיות חריפות, בהן נכתב: "שמועות מבהילות ומחרידות מגיעות כי בית הקברות ברמת בית שמש עומד בסכנת הכחדה מיידית... חגרו כלי מלחמה ועמדו הכן לכל קריאה". בתחתית המכתב צוין: "מפאת חומר העניין, המודעה הודפסה במהלך החג".

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מכתבו של הראב"ד הוא אחת הסיבות שהובילו למתקפה החריפה נגד 'העדה החרדית' מצד ראש ישיבת בריסק, הגרא"י סולובייצ'יק. גם דודו, הגר"ד סולובייצ'יק, לא טמן ידיו בצלחת, והטרף אתמול למתקפה נגד 'העדה החרדית'. "זהו פשע לפנות קברים", אמר. "שואלים אותי למה אני לא מתייצב נגד הפינוי? האם אני צריך למחות גם שאסור לאכול דבר אחר?"

לצד אנשי פלג בריסק ב'עדה החרדית', התומכים בפעילותו של ארגון 'אתרא קדישא', התייצבו גם אנשי אחד הפלגים בחסידות סאטמר. האדמו"ר מהרי"י מסאטמר שיגר בערב החג - כמידי שנה - ברכה לגאב"ד העדה החרדית, הגרי"ט וייס, ובאופן מיוחד הדגיש את החשיבות בכך שהגאב"ד עומד בראש המערכה נגד חילול הקברים (הגאב"ד עיכב את המשך ביצוע העבודות בדיון האחרון שהתקיים בבד"ץ בנושא. י.א.), והזכיר בברכתו את ארגון 'אתרא קדישא'.

האם יגבר כוחם של אנשי בריסק וסאטמר? או שמא רוכשי הדירות ינצחו במערכה בסיועו של הראב"ד? ימים יגידו.

עוד בנושא:
לראשונה: הבד"צ ירד למיתחם גולובנציץ • בלעדי
מתחם גולובנציץ • הגרא"י סולובייצ'יק נגד 'העדה'
האם נמצאו עצמות אדם במתחם הבניה בבית שמש?
רוכשי דירות במתחם גולובנציץ במכתב לגאב"ד 'העדה': "הגיעו מים עד נפש"
בלעדי • אנתרופולוג בכיר: העצמות במתחם גולובנציץ - של בעלי חיים
דיון הבד"ץ התפוצץ, הרוכשים זועמים: "תאבי בצע ומנוולים"
סאגת גולובנציץ ב'המודיע': המודעה, ההודעה וההבהרה
בריסק נגד 'העדה': "פוחזים, רודפי שלמונים" • להאזנה









העדה החרדית אתרא קדישא הגר סאטמר גולובנציץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד