כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

תבוסה לבעלזא • תפונה מבית הכנסת הגדול בחיפה

בית המשפט נענה לתביעת העירייה ותפנה את חסידות בעלזא מבית כנסת הגדול בחיפה • מסתמן: העירייה תקצה את מרבית המבנה לחסידות חב"ד, המונה משפחות רבות באזור

צילום: אתר תור חיפה
צילום: אתר תור חיפה

הסאגה הממושכת סביב בית הכנסת הגדול בשכונת הדר שבחיפה מגיעה לסיומה:

לאחר שנים ארוכות בהן התנהל מאבק עיקש על השליטה במבנה שנמצא במרכז הדר כרמל, וששוויו מוערך במיליוני שקלים, אתמול (ג) פסק בית משפט השלום בעיר כי צו הפינוי אותו הוציאה עיריית חיפה - במטרה להחזיר את השליטה והאחריות הבלעדית לידיה - תקף.

בית הכנסת הגדול בעיר מונה אולמות רבים ומהווה נכס בעל ערך רב.

ההחלטה, שניתנה על ידי השופט יואב פרידמן, התקבלה אתמול לאחר יותר מ-3 שנים בהם התנהלו הדיונים סביב צו הפינוי.

תחילת הפרשיה לפני שש שנים, כאשר הרב שאר ישוב הכהן, המשמש כרב העיר, פנה לחסידות חב"ד המונה כ-300 משפחות בסביבה, בבקשה שייכנסו למבנה בכדי להחיותו ולהשיבו לפעילות מבורכת.

תקופה קצרה חלפה, והעירייה פנתה בדרישה להכניס לתוך הבניין את משרדי המועצה הדתית. לשם כך דרשה מאנשי חב"ד להתפנות ממנו, כדי שתוכל לערוך שיפוצים במקום, שלאחריהם יוכלו לחזור ולהיכנס אל המבנה.

בתום חלק מהשיפוצים, ולאחר שהמועצה הכניסה למקום את משרדיה, פלשו לתוך הבניין אנשי חסידות בעלזא - ואנשי חסידות חב"ד נותרו בחוץ. טענת החסידות הייתה כי היא מחזיקה בהסכם עם עמותת בית הכנסת. מאוחר יותר, אנשי חסידות גור פלשו גם הם לתוך אחד האולמות, ובין בעלזא לגור התנהל מאבק ארוך שהגיע לפסים אלימים, ובמקרים מסוימים נאלצה המשטרה להתערב ולהפריד בין הצדדים הניצים.

באותה תקופה, הגיש עו"ד יוסף בלוי מטעם חסידות חב"ד עתירה מנהלית נגד עיריית חיפה, בטענה כי היא היחידה המחזיקה באחריות על חלוקת הבניין בהליך הקצאות מסודר. העירייה השיבה כי אין באפשרותה לבצע חלוקה של המקום בשל הויכוח הנטוש סביבו.

בד בבד, הוציאה העירייה בבית משפט השלום צו פינוי נגד הפולשים למבנה.

בחסידות בעלזא השיבו לבקשה להוצאת הצו, וטענו כי מטעמים משפטיים אין באפשרותה של העירייה לדרוש זאת. בחב"ד לעומתם הצטרפו לבקשת העירייה להוצאת הצו כצד נוסף. בית המשפט קיבל את עמדת בעלזא. העירייה הגישה ערעור לבית המשפט המחוזי על ההחלטה, ושם זכתה בבקשה. כך שהבקשה להוצאת הצו חזרה לבית משפט השלום.

אתמול הסתיימה הפרשה, כאשר השופט פרידמן פסק בדיון שהתקיים בבית המשפט, כי הוצאת הצו היא אפשרית מבחינה משפטית, זאת למרות טענותיה של חסידות בעלזא, ובשל כך - על הפולשים לפנות את המבנה תוך 30 יום.

גורם המעורה בפרטים מסכם בשיחה עם 'בחדרי חרדים': "ההחלטה של בית המשפט הוכיחה כי מי שבעל הבית ואחראי על חלוקת הבניין הוא עיריית חיפה, אנחנו מקווים כעת שהיא תהיה מספיק חכמה כדי לחלק את הבניין באופן של הקצאת קרקעות לפי גודלה של כל חסידות באזור".
חיפה בית הכנסת צו פינוי בעלזא חבד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד