י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

השופט קבע: מותר לקבצן לחזור לכותל המערבי

משטרת ירושלים ביקשה להרחיק את גבאי הצדקה הירושלמי הרב אברהם ליפשיץ מהכותל המערבי • בדקה ה-90: מכתב שכתב הגראי"ה קוק זצ"ל לפני 80 שנה, הציל אותו

הכותל המערבי. צילום: אילוסטרציה: קובי הר צבי
הכותל המערבי. צילום: אילוסטרציה: קובי הר צבי

בית המשפט המחוזי בירושלים דן השבוע (ג') בסיפורו של אברהם ליפשיץ, בן 77, אב ל-8 ילדים, 73 נכדים ו-88 נינים, שישב בפתח הכניסה לכותל המערבי, בירך מתפללים ובתמורה קיבל מהם כספים אותם חילק לצדקה.

לפני כעשרה ימים פנתה משטרת ישראל, כחלק מהמאבק שלה בתופעת הקבצנים בכותל המערבי, לליפשיץ וביקשה ממנו לחתום על התחייבות, לפיה לא יגיע לכותל למשך 15 יום, היות ופעילותו מהווה מטרד.

ליפשיץ הפר את התחייבות הזו ונעצר ביום שאחרי.

בבוקר, הוא הובא בפני תמר בן אשר צבן, שופטת בית המשפט השלום ,שקבעה כי ליפשיץ יורחק מהכותל למשך 60 יום, יפקיד 500 שקלים, יחתום על התחייבות עצמית בסך 2,000 שקל ותיחתם ערבות צד ג' בסכום דומה.

המשטרה טענה, כי יש להרחיקו מהכותל לאחר שמייחסות לו עבירות של הפרת הוראה חוקית, וקיבוץ נדבות בניגוד לתקנות המקומות הקדושים של היהודים. השופטת גם קיבלה את בקשת המשטרה, היות וטענה כי בתוך 5 ימים, במהלכם חלו שבת וחג חזר ועבר את העבירה שלוש פעמים.

עורך דינו שמעון קוקוש טען, כי מרשו כלל לא ביצע כל עבירה. "הוא לא פשט יד ולא קיבץ נדבות", אמר. "ההוראה של המשטרה האוסרת עליו להיכנס לכותל הינה הוראה בלתי חוקית. מתן צדקה הוא נוהג יהודי מקובל, ואילו מרשי אינו מקבץ נדבות, אלא מקבל כספי צדקה מבלי שביקש זאת כלל".

רב פקד יובל זיזי, שייצג את המדינה בדיון, אמר כי המקרה שהובא בפני בית המשפט "אינו מקרה יחיד". וכי כל החלטה שתתקבל בעניינו של ליפשיץ "יכולה להשפיע על יתר מקבצי הנדבות בכותל ויש לתת למשטרה את הסמכות והכוח כדי לממש את הוראות החוק".

בבית המשפט המחוזי הגיש עו"ד קוקוש ערעור על התנאים המגבילים נגד ליפשיץ. בדיון ציטט השופט משה דרורי קטע מתוך הספר 'יומן הכותל המערבי' של הרב יצחק אביגדור בורנשטיין, שם מובא מכתבם של הרבנים הראשיים לפני 80 שנה, ובראשם הגרא"י הכהן קוק זצ"ל, שנשלח למושל מחוז ירושלים המבדילים בין "מתן צדקה לפני תפילה הנחשב אצלנו חלק מן התפילה והכשרה אליה", לבין "פשיטת יד וקיבוץ נדבות" שלגביה הם מציעים כי יאפשרו ל-10 עניים לשבת ברחבת הכותל באופן שלא יטרידו את המתפללים.

בסוף דבריו קבע השופט, כי הערעור של ליפשיץ התקבל והוא מבטל את כל המגבלות שהוטלו עליו והאחרון יוכל להיכנס לכותל המערבי ולקבל חזרה את הסכומים שהפקיד. "למותר לציין כי עליו לדעת שאין בהחלטתי משום קביעה סופית לכאן ולכאן. אם יחליט להמשיך במעשיו בכותל, ידע כי הוא חשוף להגשת כתב אישום ואז יתנהל ההליך כפי שאמרתי..."( אם יורשע - יוענש. אם יזוכה - מכאן שפעל כדין. י.א.).
כותל המערבי קבצן ברכה משטרת ישראל צדקה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד