כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

והזוכה בפרס נובל לשלום: האיחוד האירופי

בהחלטה תמוהה למדי העניקה ועדת הפרס הנורבגית את פרס נובל לשלום למדינות האיחוד האירופי • הנימוק: "הפך את אירופה מיבשת קרועה ומפורקת ליבשת של שלום"

היכל הפרלמנט האירופי בשטרסבורג, צרפת. צילום: ויקיפדיה
היכל הפרלמנט האירופי בשטרסבורג, צרפת. צילום: ויקיפדיה צילום: ויקיפדיה



האיחוד האירופי זכה היום (ו) בפרס נובל לשלום לשנת 2012.

"האיחוד פועל כבר יותר משישה עשורים למען השלום", הסביר נשיא הוועדה המחליטה על זהות הזוכה, טורבג'ורן ג'אגלנד, את הבחירה. "הוא פעל למען עקרונות של פיוס, דמוקרטיה וזכויות אדם בכל רחבי אירופה. התפקיד ששיחק ביצירת יציבות באירופה הפך אותה מיבשת קרועה ומפורקת ממלחמות, ליבשת של שלום".

ג'אגלד הוסיף: "אנו רוצים להעביר מסר לכל אירופה: עליכם לעשות כל שביכולתכם כדי לשמור על מה שהשגתם. הפרס הזה מהווה תזכורת לכולם מה עלול להיות ההפסד אם האיחוד הזה יפורק".

נשיא הפרלמנט של האיחוד האירופי, מרטין שולץ, בירך על ההחלטה. "אנחנו גאים ונרגשים מאוד לקבל את ההכרה הזו", צייץ שולץ בחשבון הטוויטר שלו. "האיחוד שלנו מונע מעקרונות של פיוס, והוא אמור לשמש כהשראה. זהו פרויקט ייחודי שהצליח להחליף מלחמה בשלום".

מעבר לתואר היוקרתי, צפוי האיחוד לזכות גם במענק כספי על סך 1.2 מיליון דולר.

עם זאת, ההחלטה תמוהה למדי והיא גרמה ללא מעט הרמות גבה, מכיון שעד היום היה נהוג להעניק את הפרס לאדם שתרם לקידום השלום ולא למדינות.

כזכור, לפני שנים אחדות הוענק הפרס לנשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה, על אף שהיה עדיין רק בראשית כהונתו.

האיחוד האירופי מונה כיום 27 מדינות בסך הכל.

מטרת הקמתו הייתה לאפשר תנועה חופשית של אנשים, סחורות, הון ושירותים ללא תשלום מכס בין המדינות החברות בו. מאז הקמתו, הוא חרט על דגלו פעילות בתחומי מדיניות חוץ והגנה, כלכלה, בריאות, תרבות, מדע ועוד.
פרס נובל לשלום איחוד אירופי זוכה ועדה אובמה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד