ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

דוקטור ספין! • מה באמת קורה בגזרת ישי-דרעי?

מערכת הבחירות נפתחה - וספינים נזרקים לכל עבר • הניצים הנאבקים על ראשות ש"ס מככבים • ולמה לחיצת ידיים בין ישי לדרעי היא רק חלק מההצגה? • שרי רוט בטור מיוחד

ישי ודרעי לוחצים יד, היום. צילום: שוקי לרר
ישי ודרעי לוחצים יד, היום. צילום: שוקי לרר



רגע לפני שמערכת הבחירות מסתערת על כולנו, כדאי שנכיר מושג שילווה אותנו לאורך כל הדרך עד לקלפי: הספין התקשורתי.

עם הכרזת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבוע שעבר על הקדמת הבחירות חשנו בטעמו הראשוני של אותו ספין, כאשר ערוץ 2 פתח את מערכת הבחירות הש"סית בהכרזה לפיה (חשיפה, כמובן) אריה דרעי הוא מנהיגה הבא של התנועה.

עיתונאים שאינם בקיאים בנעשה בתוך חדרי הקבלן 45 פנימה, מיהרו לבלוע את הלוקש החם והטרי ולדווח עליו. מי שקצת מכיר - גיחך.

נעים להכיר, הספין התקשורתי. מדובר בתכנית יזומה, המתוכננת בידי אנשיו של מועמד, ומטרותיה יכולות להיות שונות ומגוונות. משיכת תשומת לב תקשורתית למועמד 'שלהם', לעוות את המציאות כך שתהיה נוחה יותר למועמדם, לנסות ולהשפיע באמצעות מידע שקרי על קובעי דעת הקהל ו/או על הבוחר, ועוד ועוד.

מספר ימים חלפו והתברר לכולם כי היה זה אך ספין. עד כה לא הודיע הגר"ע יוסף כל הודעה דרמטית באשר להחלטה להמיר את יו"ר התנועה הנוכחי אלי ישי באריה דרעי, כך שהכותרת כי הוחלט להציב את האחרון בראש התנועה היא לא יותר מאשר משאלת לב.

מי האיש שהדליף לעיתונאית הערוץ את הספין (חבל שלא טרחה לברר, כפי שעושים עיתונאים רבים שאינם מתמצאים בנעשה בבית הרב)? לכאורה, לאנשי דרעי יכול להיות עניין בכך (הם מכחישים, כמובן, שידם בדבר). אך לא רק: כל מי שמעוניין לקדם הצעת פשרה כזו או אחרת יכול לרצות בפרסומים מסוג זה, כאלו שיערערו את ביטחונו העצמי של אלי ישי, למשל, ויביאו אותו 'מקופל' לשולחן המשא ומתן.

הספין לא פעל את פעולתו, כי מהר מאוד התברר כי בשקר ודמיון יסודו. יחד עם זה, בהמשך פוזרו לחלל האוויר ספינים נוספים. בחלקם יש שמץ של אמת, באחרים גם את זה לא. "במוצ"ש יכריז הרב הכרזה דרמטית באשר לזהות המועמד לראשות התנועה", "הרב שלום כהן נפגש עם אלי ישי וביקש ממנו להסכים לכך שדרעי יעמוד בראש", "בברית לנכדם של הרב משה ויהודית יוסף יכריע הרב בשאלת 'מי בראש'", "ניסים זאב רוצה בחזרתו של אריה דרעי לראשות התנועה וכל מי שדיבר איתו בארבע עיניים במהלך ארבע השנים האחרונות יודע זאת" (כותבת שורות אלו דיברה איתו (והרבה) בארבע עיניים ומשום מה התרשמה אחרת לגמרי. ניסים זאב רוצה בחזרתו של דרעי לתנועה, לא בחזרתו לראשה), ועוד ארוכה השרשרת...

ישי ודרעי, היוםצילום: ישי ודרעי, היום
ישי ודרעי, היום


משחק כדור

הספין מאסטר, או בשמו העברי 'המסחרר התקשורתי', נעזר ביוצרי ספינים מקצועיים - יועצים פוליטיים, אנשי יחסי-ציבור, פרסומאים, שתדלנים, חוקרי דעת קהל ועוד. לעיתים, יוצרי הספינים מבקשים להסיח את הדעת מ'הסיפור האמיתי', ומבכרים לשחרר סיפור עסיסי אחר על פניו.

נניח: בבית הרב מתעורר ויכוח פנימי באשר להחלטות הבאות. כדי להסיח את הדעת, מפריחים ספין לפיו יעביר הרב את ההכרעה בנושא למועצת חכמי התורה.

הסברו המילולי של מושג הספין קשור למשחק בכדור בסיס, במהלכו מנסה השחקן ההודף לתת "ספין" לכדור, כדי להטעות את החובט בהערכת מסלול הכדור. ספין, פירושו באנגלית סיבוב. שימו לב, עיתונאים, הקשיבו למה שמספרים לכם, אך אל תתנו להפעיל עליכם 'סיבוב'. קרי, לסובב אתכם. כך גם אתם, הקוראים.

המושג ספין הוטמע בידי אנשי תעשיית יחסי הציבור בארה"ב כבר בתחילת שנות ה-90. הוא קושר למחזור התקשורתי, לפיו עיתונים שנסגרים בלילה הם שקובעים את סדר היום התקשורתי בבוקרו של יום, כאשר כותרות הבוקר מזינות את כותרות מהדורות הערב, עובר לכותרות המהדורות המרכזיות של הלילה שמשפיעות על כותרות עיתוני יום המחרת, וחוזר חלילה. בין השיטות הנפוצות ליצירת ספין מצויה גם השיטה של בניית תדמית הקורבן והמסכן, דבר שיוצר כלפיו אמפטיה (אך זה גם מסוכן, כי בהחלט יכול להפכו ל'לוזר' הסדרתי...).

"ספין דוקטור", כך קוראים בארה"ב למחוללי הספינים התקשורתיים. הם מסוכנים לקהל העיתונאים באשר לא פעם הם בוחרים 'קורבן', עיתונאי יחסית תמים ו/או עיתונאי חסר מקורות של ממש בתחום הנידון, ומשתמשים בו כבכדור משחק למטרותיהם. התוצאה: אובדן אמינות העיתונאי עצמו או כלי התקשורת בו הוא עובד.

אחד הספינים הזכורים ביותר בהיסטוריה הפוליטית של מדינת ישראל קשור לאירוע המוחי של ראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון. היה זה כשלוש שעות אחר אשפוזו, מה שיצר חשש בקרב האזרחים באשר להמשך דרכו כראש ממשלה. יועציו יעצו לו ליזום הופעה כלשהי, שתוכיח כי מצבו הבריאותי מעולה.

שרון, ששמע לעצה, התקשר לכמה מהכתבים המדיניים, כשהוא מרצה בפניהם את המילים הבאות: "הלו, אני בסדר. כנראה שהייתי צריך לסדר לעצמי חופשה קצרה. ממשיכים קדימה!"

המטרה: בכותרות עיתוני המחר, במקום כותרת גדולה ואדומה אודות האירוע המוחי בו לקה, יופיע ציטוט המשפט: "הלו, אני בסדר". במקרה ההוא המציאות הייתה אכזרית יותר ועד להופעת הכותרות הנ"ל, כבר נפל שרון למשכב ממנו לא קם עד עצם היום הזה.

במהלך מערכת הבחירות שהתקיימה זמן קצר לאחר מכן, בשנת 2006, העדיף יו"ר 'קדימה' דאז, אהוד אולמרט, להפריח ספין משל עצמו ולמצב את סדר היום התקשורתי סביב תוכנית הזויה בשם... תוכנית ההתכנסות. המועמד שכנגד, יו"ר מפלגת העבודה דאז, עמיר פרץ, העדיף למשוך את התקשורת לעבר סדר יום שדן בנושא... העוני.

לשניהם לא באמת הייתה תוכנית מוכנה לפתרון הבעיות בהן דנו.

כל מועמד חייב סחורה. ברק, נתניהו ולבני צילום: כל מועמד חייב סחורה. ברק, נתניהו ולבני
כל מועמד חייב סחורה. ברק, נתניהו ולבני


ברק לא מלוכד

ועוד דוגמה, ממערכת הבחירות הנוכחית.

אין זה סוד כי יו"ר מפלגת 'העצמאות' ניסה לחתור לשריון בתוך 'הליכוד', בה הפך כמעט לחלק אינטגראלי. הוא ציפה כי מערכת היחסים המעולה שלו עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תעמוד לזכותו וחלם שביבי הוא כל-יכול במרכז הליכוד.

חודשים חלפו, ולשניים התברר כי הדבר אינו כה פשוט. לפתע התחלנו לשמוע כי יש סכסוך בין שני האישים. האמנם? האם רגע לפני פתיחת מערכת בחירות מוצאים לעצמם השניים זמן למריבות? ברק התראיין והבהיר את עמדתו, לפיה אין להתערב בענייניה של ארה"ב ובמערכת הבחירות שלה (ביקורת מרומזת, אפילו גלויה, על תמיכתו של נתניהו במיט רומני), נתניהו מצידו הזמין את ברק לשיחת הבהרה מתוקשרת, בה דרש להבין עם מי, כמה ולמה נפגש במהלך ביקורו בארה"ב, וכך הלאה.

ההיגיון הספינולוגי אומר כי מדובר ב'סיבוב'. אם אכן חייב ברק לרוץ לבחירות, הוא צריך לבוא לבוחר עם סחורה כלשהי. יחסים טובים ויישור קו עם ראש ממשלה ימני רק יזיקו לסיכוייו לעבור את אחוז החסימה.

מה שיפה בספין הוא שלעולם לא נוכל להוכיח כי היה סיבוב בלבד ורחוק מלהיות אמת. תמיד יוכלו האישים הנידונים לגלגל עיניים צדקניות ולומר לכם ולנו 'זה אמיתי'. החכמה היא לדעת 'להריח' את הספין גם מבלי שמתקבל עליו אישור רשמי כלשהו מצד זה או אחר.

במערכת הבחירות הנוכחית נהיה, מן הסתם, עדים לספינים רבים ומגוונים. הוצאה מהנפטלין של קלטת ישנה בה אומר רב כלשהו למועמד כלשהו משהו המביע תמיכה אישית בו ובהתנהלותו; פרשה ישנה שמישהו החביא עד כה והחליט כי עכשיו הזמן לשחררה לאוויר העולם התקשורתי; ואפילו פשקווילים בהם מפרסם מועמד משפטים... נגד עצמו, רק כדי שהקהל יהיה סבור כי המועמד המתחרה עשה זאת (אוי, ביזיון, הם לא מתביישים?).

לחיצת ידיים

רבותי, עשו טובה לעצמכם. כל עוד לא יכריז הגר"ע יוסף אחרת, בראשות תנועת ש"ס עומד אלי ישי. כל עוד לא התכנסה מועצת חכמי התורה (צפויה להתכנס במהלך השבוע) ולא החליטה להעמיד את דרעי בראשות ש"ס (החלטה שיכולה להתקבל רק אחרי שהרב יצטרף לדעתם, מה שלא סביר להניח שיקרה), המצב בש"ס הוא כבימים ימימה - וישי עומד בראשה.

ניסיונות פשרה וגישור יש גם יש. כולם מנסים את כוחם בהפרחת רעיונות, כולם מבינים שחייבים לרוץ במאוחד לבחירות, ושחייבים שזאב וכבש יגורו איכשהו יחד ובאותה תנועה.

שאלת מיליון הדולר היא איך עושים זאת; איך מייצרים נוסחה שתהיה מקובלת על ישי, מחד, ועל אריה, מאידך.

ישי, כפי שהדברים נראים, ממש אינו מתכוון להניח את ראשו על הגיליוטינה. הוא ילחם עד טיפת הדם האחרונה. גם דרעי לא מתכוון להתקפל במחיר של סוף עונה.

בין לבין יצופו ויעלו שאר השיקולים: אם דרעי לא יהיה בפנים, ש"ס תרד במספר המנדטים, על אחת כמה וכמה אם יקים מפלגה מתחרה. ועם כל הכבוד להכרזותיו על כך שהוא פונה ויפנה לקהל יעד חילוני, בוזגלו ומסעודה מראש העין יצביעו לו, כי הם זוכרים את הימים ההם. מה מעניין אותם מי הם שאר הנציגים ואיזה קמפיין בחירות העלה.

יעלו ויבואו גם השיקולים של כבוד, מחד, אך של סקרים המצביעים על אי בטחון באשר להצלחת המפלגה לעבור את אחוז החסימה, מאידך. וישנו החשש מפני זעמו של הרב, גם במקרה שלא יקלל במפורש.

ובתוך כל המערבולת הזו, המסובכת גם כך, תיאלצו לבלוע הרבה מאוד 'לוקשים', או בשפתם המקצועית 'ספינים'. במהלך הימים הבאים תשבעו מהם עד כדי להתפקע. אם לא תלמדו את עצמכם לסנן היטב את המידע המועבר אליכם, מהר מאוד תהפכו לקורבנות של דוקטורי הספין המלומדים.

אז אם אינכם רוצים להפוך להיות כדור משחק בידי המקצוענים, כדאי שתעטו על אוזניכם מסננת מיוחדת.

הנה תרגיל באמצעותו תוכלו לבחון את עצמכם: בברית לנכד הגר"ע יוסף נצפו אלי ישי ואריה דרעי כשהם עומדים זה לצד זה ואף לחצו ידיים. המשמעות: יש פשרה ברקע/אריה השלים עם הנהגתו של ישי/ישי בג'נטלמניות של מי שניצח את אריה לחץ את ידיו.

מהי התשובה הנכונה? אף לא אחת מהן. מצלמות התקשורת ברקע, אירוע חגיגי בבית הרב, ולחיצת הידיים היא חלק מההצגה.
הגרע יוסף אלי ישי אריה דרעי ספינים שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד