י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הגר"ד שמידל: "יש מערות קבורה כמנהג ישראל"

חשבתם שהדחפורים בדרך למתחם גולובנציץ? הקרע ב'העדה' - מעמיק • יו"ר 'אתרא קדישא' במכתב: "כל הפקפוקים במערות הקבורה נשמעו מצד אינטרסנטים" • המכתב המלא

הגר"ד שמידל. צילום: ארכיון
הגר"ד שמידל. צילום: ארכיון



"ודאי שהם מערות קבורה", כך קובע הגר"ד שמידל, יו"ר ארגון 'אתרא קדישא' במכתב ארוך ומפורט ששלח לגאב"ד 'העדה', הגרי"ט וייס העוסק בסוגיית הקברים במתחם גולובנציץ' בבית שמש.

המכתב שנחשף כאן לראשונה, מביא עמו לראשונה את הטיעונים העיקירים של הארגון שרבים האשימו אותו בעיכוב המתמשך בבנייה במתחם. על פני 4 עמודים, פורש הגר"ד שמידל את טענותיו בפני הגאב"ד תוך שהוא מנסה להסביר כי המאבק הוא על חילולי קברים ואין להגדיר אותו "מיותר".

רבים יאמרו כי המכתב הוא כתשובה למכתב של ראב"ד 'העדה', הגר"מ שטרנבוך שנחשף כאן לראשונה שם קבע כי ניתן לעלות על השטח ולהתחיל בבנייה עם טרקטור כבר בימים אלו.

"כמה נקודות יסודיות בעניין חפירות הבדיקה במערות הקבורה שבבית שמש במקום הנקרא גבעת ירושלים", פותח הגר"ד את מכתבו. "האם יש תועלת בבדיקות, והאם מותר לעשותן כעת ומה נמצא עד כה.

בסעיף הראשון, כותב הרב שמידל: "ודאי שהם מערות קבורה. בזה אין שום ספק, ושום ויכוח, אצל כל היודעים בעניין. כל הפקפוקים והספקות נשמעו רק מצדם של אינטרסנטים ואולי גם מקצת אנשים שאין להם בזה שום ניסיון".

האם אלה קברי ישראל?, "אין הוכחה ברורה לכך. ומכל מקום המערות הן כמנהג ישראל בקבורה".

האם יתכן שמחפירות בדיקה יתברר שאין הם קברי ישראל?, העצמות הם במצב התפוררות. אם ימצאו צלמים או שאר כלים שאין דרך ישראל בהם יתכן שיהיה בזה הוכחה על הקבר ואפילו על שכניו, אבל בינתיים בקברים שנפתחו לא מצאו שום דבר. אם ימצאו כלים נכרים זה יגרום עיכוב גדול לבנייה אולי אפילו עיכוב של שנים".

מה מצאו בבדיקות שנעשו עד כה? "במערה הראשונה מצאו מספר עצמות אדם", כותב הגר"ד שמידל. "ומיד הפסיקו את הבדיקה, בעלי השטח ועוזריהם והארכיאולוג השכור על ידם מנעו המשך הבדיקה על אף שהגאב"ד שליט"א הורה להמשיך. מנעו כי חששו שימצאו עוד עצמות. בשאר המערות לא הגיעו בחפירותיהם עד תחתית המערה שהוא מקום העצמות".

בהמשך המכתב פורש הגר"ד שמידל את הקושי בבדיקת הקברים במתחם הבנייה, "העצמות כשהן מונחות בקברן במצב של התפוררות, קשה להבחין בהם. ולפעמים, וגם בבית שמש צבע העצמות קרוב לצבע העפר דשם. כשחופרים בקבר לבודקו קרוב לומד שעד שמבחינים בעצם כבר פגעו קצת וכל זה אפילו כשחופר הוא מומחה וירא חטא".

ראשי צילום: ראשי
ראשי 'העדה' במתחם גולובנציץ


מהי העצה הנכונה?

הגר"ד ממשיך במכתבו: "ברור שהעצה הנכונה לטובתם של המצפים לדירות הוא לעשות כמו שכבר נעשה במקומות רבים והוא לבנות מעל פני הקרקע הקיימים ובתיקון אוהל חוצץ לכהנים וזה אפשר לעשותו מיד. ברור לנו שהדבר אפשרי, כל הטענות כאילו בקרקע רכה כזו אי אפשר הדבר, כאילו זה יעלה סכומים אדירים שאי אפשר לעמוד בהם נשמעו רק מהאינטרסנטים שרצו למנוע בנייה כזו שתוותר על קומות מסחר תת-קרקעיות".

לסיום כתב: "ויש עוד הרבה מה להאריך ולהוסיף אבל מחמת טרדות ערב החג אני נאלץ להפסיק".

המכתב מעמיק את הקרע והפילוג בתוככי 'העדה החרדית' בעקבות סאגת גולובנציץ', כאשר מצד אחד ניצב הגאב"ד והדיין הרב אולמן ומן הצד השני ניצב הראב"ד ודיינים נוספים. בימים הקרובים יצטרכו ב'העדה' לקבל הכרעה שככל הנראה תגרום לפילוג באופן רשמי, אלא אם כן ברגע האחרון תמצא נוסחת פשרה, דבר שנראה רחוק מהמציאות.











הרב דוד שמידל אתרא קדישא גולובנציץ בית שמש קברים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד