כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

גפני לברק: "תשלחו שוטרים לפוניבז'"

הנושא: גיוס חרדים. המקום: ועדת חוץ וביטחון. האווירה: סוערת • אייכלר: "לבג"ץ אין זכות לבטל חוק. יהפוך את ישראל לסוריה" • גפני: "בממשלה הבאה כנראה לא נהיה"

גפני בכנסת צילום ארכיון: פלאש 90
גפני בכנסת צילום ארכיון: פלאש 90

ועדת חוץ וביטחון בראשותו של ח"כ רוני בר און מקדימה, התכנסה הבוקר (ב) בנוכחות שר הביטחון אהוד ברק, יו"ר קדימה שאול מופז, חברי הכנסת משה גפני, אורי מקלב וישראל אייכלר מיהדות התורה ונסים זאב מש"ס.

הישיבה עסקה בנושא החם ביותר העומד על הפרק: גיוסם של בני הישיבות ומצבם החוקי.

שר הביטחון הבהיר, כי החל מהרגע בו הוכרז על ביטול חוק טל - ה-1 לאוגוסט - חל חוק שירות ביטחון משנת 86, דהיינו גיוס חובה לכולם. ברק הבהיר עם זאת, כי משרד הביטחון יכול להמתין שנה עד הביצוע בפועל של הגיוס.

ח"כ בר און ציין, כי מדובר לפחות ב-8 חודשי עיכוב שיידרשו בשל הבחירות - עד שתורכב הממשלה. ח"כ יוחנן פלסנר, שנכח בישיבה, העיר כי שר החינוך גדעון סער שינה בחודש האחרון את הקריטריונים לתיקצוב בחורי הישיבות, כך שניתן לתקצב אותם בלי קשר לנושא הגיוס.

ח"כ ישראל אייכלר טען כי בג"ץ חרג מסמכותו כאשר ביטל את חוק טל, וכי אין זה בסמכותו לבטל חוקים. "מצב כזה בו בית המשפט מתערב במעשיה של הרשות המחוקקת עשוי להביא את מדינת ישראל למצבה של סוריה", אמר אייכלר.

בשלב זה לא התאפק שר הביטחון וענה לאייכלר, כי טענתו היא פופוליזם המתאים למצלמות, ולתכנית 'פופוליטיקה' (בה היה אייכלר חבר של קבע בפאנל התכנית - ש.ר.).

סגנית היועץ המשפטי לממשלה שנכחה בישיבה טענה שיש כאן שאלה של ואקום. לדבריה, מדובר כאן ב"עצבים החשופים של האוכלוסיה בישראל, ומילת המפתח היא הבנת המורכבות".

עוד בנושא:
תוכנית לגיוס חרדים: 15 אלף בחורי ישיבות יוזמנו לבדיקות

ח"כ משה גפני תקף את הנוכחים בחריפות, כשהוא מתמקד בברק ובאנשי 'קדימה': "אני מתבייש לשמוע את מה שאתם אומרים, כי כל השנים ידעו כולם שיש ערך יהודי ללימוד התורה". גפני הוסיף והודיע כי הוא "מזמין כל אחד מהנוכחים לראות את עולם הישיבות, לראות שבפוניבז' לומדים לא רק ב-12 בצהריים אלא גם ב-12 בלילה.

"אתם חיים בפלנטה אחרת או עושים את זה בגלל הבחירות, תשלחו לשם שוטרים אם זה יוסיף מנדטים לקדימה ולעצמאות. נכפתה עלי מערכת בחירות, אנחנו מפלגה קטנה, אני עובד כמו חמור אבל בלאו הכי מצביעים לש"ס. כנראה בממשלה הבאה לא נהיה - כי אנחנו פעם בקואליציה פעם באופוזיציה", הנחית גפני, והמשיך: "הצבא נוהג בצורה מבישה, פנה אלי בחור ישיבה, וקיבלתי הרבה פניות בסגנון הזה, שחיילות מראיינות אותם בניגוד לאמונתם".

בנקודה זו התערב שוב אהוד ברק והבטיח שאכן הצבא יתאמץ למנוע דברים כאלה.

שר שלום ג'רבי, הממונה על השירות האזרחי, אמר: "מאז ה-1 באוגוסט יש פניות רבות מחרדים שרוצים להתנדב, אך חוקית כרגע אנחנו מנועים מלקבל אותם". ג'רבי ציין, כי לדעתו תספיק החלטת ממשלה בנושא הזה, ולא חייבים חוק.

הסגנית ליועץ המשפטי הבטיחה לבדוק אפשרות כזו.
ביטחון ברק גפני גיוס בני ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד