י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

חי: הכנסת מתפזרת • נתניהו: "תנו לי להמשיך להנהיג"

הכנסת מצביעה על פיזורה • ריבלין: "הבחירות - כורח המציאות" • פרס: "שיהיו בחירות, לא התנצחות" • מופז: "אין לי כוונה להביא את החרדים לבתי הכלא" • שידור ישיר

צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90









מושב החורף האחרון של הכנסת ה-18 נפתח היום (ב) בצל הכרזתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקדמת הבחירות - ובסופו של יום הוא מסתיים, כאשר הכנסת מצביעה על פיזור והליכה לבחירות.

יו"ר הכנסת, ראובן (רובי) ריבלין, פתח את המושב וציין את הישגו האישי: הוא יו"ר הכנסת הרביעי בלבד הפותח מושב חמישי ברציפות של אותה כנסת, ואף פחות מכך - של אותה ממשלה.

"עם זאת", הדגיש ריבלין מיד, "התכנסנו כאן כדי להתפזר. בשעות הקרובות יינעל המושב שזה עתה נפתח. אזרחים רבים במדינת ישראל שואלים עצמם היום: מדוע? מהי ההצדקה לפיזורה של הכנסת כעת? מהו הצורך ביציאה מוקדמת לבחירות? חלקם אף טוענים שהבחירות הללו מיותרות. במעמד הזה ראוי לשאול, מדוע רבים מאזרחי ישראל מרגישים כך היום? למה ישנה תחושה בצבור הישראלי שכל יציאה לבחירות היא בזבוז של כספי צבור? היא נשף מסכות פוליטי?

"אני סבור שהתשובה לכך נעוצה בסיבות שבגינן יצאנו לבחירות בעשור וחצי האחרונים. צריך להודות על האמת - הציבור הישראלי כבר התרגל להגיע לקלפי מכורח נסיבות פוליטיות, מכורח תעלולים פוליטיים, יותר מידי פעמים הגענו לקלפי מהסיבות הלא נכונות".

אלא שהפעם סבור ריבלין כי הבחירות מוצדקות: "הבחירות האלה, המתקיימות לאחר שכנסת זו השלימה ארבעה מושבים, הן תוצאה בלתי נמנעת של ויכוח דמוקרטי בריא וחיוני. הכנסת הזאת יוצאת לבחירות משום שלא הצליחה להכריע בשאלות קרדינליות, הנוגעות בראש ובראשונה לויכוח על סדר היום החברתי-כלכלי במדינת ישראל. בסיטואציה כזאת, שבה לממשלה אין שותפים לדרך להעברת תקציב, מי שנדרש להכריע בשאלות העקרוניות - הוא הציבור בישראל, והוא עושה זאת באמצעות ההצבעה בקלפי".

עוד בנושא:
גפני זועם: "תשלחו שוטרים לפוניבז' בשביל מנדטים"

צילום: פלאש 90צילום: צילום: פלאש 90
צילום: פלאש 90

פרס: "מערכת בחירות - לא התנצחות לשמה"

נשיא המדינה שמעון פרס פתח את דבריו בנושא האיראני, תוך שהוא שב ומדגיש את עוצמת הסכנה הנשקפת מגרעין בידין של אחמדיניג'אד.

"אם הקואליציה שקמה בכדי למנוע זאת תיכנע, היא לא תדע ניצחון. וכל האופציות - כולל האופציה הצבאית - חייבות להיות על השולחן, כדי שאיראן תבין רצינותן. האופציה הצבאית איננה האופציה המועדפת, אבל בעיני העולם ובעיני ישראל היא רצינית".

בהמשך שיבח הנשיא את התמיכה האמריקנית בישראל: "העזרה הביטחונית שהעניקה לנו ארצות הברית לאורך השנים, וזו שהיא מעניקה לנו גם בשעה זו, מראים שמעשיה אינם נופלים מהבטחותיה".

לאחר סיום הסקירה האקטואלית, התייחס הנשיא גם לנושא הבחירות: "מערכת הבחירות נועדה לסמן יעדים לעתיד, ומן הדין שהיא תתנהל בכובד ראש, באוזן כרויה ובלשון מאופקת. כשהעיניים נטויות לקרוב ולרחוק כאחת.

"מערכת בחירות צריכה להיות בגדר סיעור מוחות ולא התנצחות לשמה. אתם מסיימים ארבע שנות כהונה, ידעתם סערות - והבאתם גם הישגים חשובים. ידעתם בשעות קשות להתעלות מעל שיקולים מפלגתיים, ועל כך מגיעה לכם תודת האומה", סיים הנשיא.

נתניהו. צילום: פלאש 90צילום: נתניהו. צילום: פלאש 90
נתניהו. צילום: פלאש 90

נתניהו: "התמודדנו עם האתגרים הגדולים ביותר"

"אני מבקש לקיים את הבחירות ביום שלישי, י"א בשבט, 22 בינואר 2013", הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בפתח נאומו במליאה. "בעוד פחות ממאה ימים יכריע עם ישראל מי ינהיג אותו, מי ינהיג אותו אל מול האתגרים הביטחוניים הגדולים ביותר שידענו מאז קום המדינה. מול המשבר הכלכלי הקשה ביותר שידע העולם ב-80 השנים האחרונות.

"בשנים שזכיתי לכהן כראש ממשלת ישראל, שמרתי על ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה. אני מבקש שתתנו לי את הזכות להמשיך להנהיג את ישראל. אני מאמין שראוי שראש ממשלה שמבקש לקבל מנדט מחודש מהציבור ייתן דין וחשבון על עשייתו ועל עשיית ממשלתו בתחומים העיקריים של חיינו", הכריז נתניהו, תוך שהוא מנצל את הבמה לתעמולת בחירות, והחל לסקור את המצב טרם ממשלתו ופעילות הממשלה בשנים האחרונות. "החזרנו את הביטחון לאזרחים. נקטנו במדיניות תקיפה. שיקמנו את ההרתעה. עשינו זאת בשיקול דעת ואחריות".

ראש הממשלה הזכיר כי לפני ארבע שנים ההתחמשות הגרעינית של איראן כמעט ולא היתה על סדר היום הבינלאומי. "כל מי שמזלזל באיום שמהווה איראן גרעינית על מדינת ישראל לא ראוי להנהיג את מדינת ישראל אפילו יום אחד. לכן, העלנו את הסכנה האירנית למרכז סדר היום העולמי. יש לנו יכולות לפעול מול אירן וגרורותיה, יכולות שלא היו לנו בעבר", הצהיר נתניהו.

בהתייחסו לתחום המדיני אמר נתניהו: "הנכונות שלנו לעשות צעדים כדי להגיע לשלום עם שכננו לא נענו עד היום, אבל יש דבר אחד שלא עשינו. לא עשינו מלחמות מיותרות. לא עשינו מלחמות בכלל, בשבע השנים שאני מכהן כראש ממשלה, בשתי הקדנציות, לא הייתה מלחמה והייתה ירידה משמעותית במפלס הטרור, כי שידרנו עוצמה - וזה המפתח לשלום".

נתניהו לא שכח לאזכר גם את השבתו של גלעד שליט, לאחר שנות שבי ארוכות בידי החמאס.

על התחום הכלכלי אמר: "לפני ארבע שנים שיעור האבטלה בישראל היה כמו זה של אירופה, בערך 9%, אבל בעוד שהם המשיכו במגמה השלילית, אצלנו שינינו את המגמה והאבטלה ירדה מתחת ל7%".

נתניהו המשיך בתעמולת הבחירות ואמר: "אני רוצה להגיד מילה לאלה שדוגלים בצמצום הפערים. יש נתון שיש כאלה שמעדיפים להסתיר כי זה לא תואם את התעמולה שלהם. הנה העובדות של הלמ"ס. הפער בחינוך, בפעם הראשונה מזה שנים, הצטמצם ברציפות בשנתיים האחרונות, כי הוספנו מיליארד שקל לקצבאות הזקנה והוצאנו רבים מקו העוני. נתנו הטבות מס להורים. נתנו שנת לימודים חינם באוניברסיטאות לחיילים משוחררים. העלנו שכר לשוטרים, למורים, לכבאים ולעובדים הסוציאלים".

מופז. צילום ארכיון: פלאש 90צילום: מופז. צילום ארכיון: פלאש 90
מופז. צילום ארכיון: פלאש 90

מופז: "תפסיק להפחיד את אזרחי ישראל"

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שאול מופז, התמקד במתקפה אישית חריפה על נתניהו: "כל אזרח צריך לשאול את עצמו האם נהיה לו יותר טוב במהלך השנים הללו, וכל אחד יודע את התשובה. אתה ראש הממשלה הכי ציני שהיה כאן, מה עשית כדי להקל על יוקר המחיה? כדי לטפל בסוגיה הקשה של גיוס לכל?

"הידידה הכי טובה ובין היחידות שיש לנו זו ארה"ב - איזה צורך היה להתערב בבחירות הפנימיות בארה"ב, ואחר כך לשלוח את שר הביטחון לתקן את זה. מדוע לא התנהלת באופן אחראי כלכלית במשך השנים הללו? מי יצר את הכורח ללכת לבחירות בגלל הבעיה התקציבית?"

ומופז המשיך: "ראש הממשלה הזה חי מפחד ומונע מפחד עד כדי כך שהפסיק לתפקד. ראש הממשלה הפקיר כל זירה משמעותית שמשפיעה על החוסן הלאומי. אחרי 4 שנות שלטון ישראל פחות דמוקרטית מאי פעם, אומרים את זה כולם. יש לך שלטון שפוגע בכלכלה חופשית, ביוזמה עסקית, בצעירים, גמלאים, שכבות חלשות, עיתונות חופשית, שלטון שמשרת את עצמו ולא את עמו. אם תמשול הממשלה הזו 4 שנים נוספות - תהפוך המדינה היהודית למדינה דו לאומית".

"לשם מה אתה צריך להודיע לכל העולם על התקיפה האיראן, מתי נתקוף ואיך, למה כל העולם צריך לדעת את זה? תעשה הכנות. אתה מוביל את ישראל להיות כמו דרום אפריקה של המאה הקודמת, ישבו בכסא שלך מנהיגים שהיה בהם החזון והתעוזה לבנות את ישראל, לחזק אותה ולהוביל אותה בים סוער, ללא שיטות של הפחדה, ישבו מנהיגים שלא הפחידו את העם".

מופז התייחס גם לזמן המועט ששהה בממשלה ולתחלופה לחוק טל שהציע ושהתנפצה, "אין לי כוונה להביא לדין את החרדים ולהביא אותם לבתי הכלא, וגם לא לגייס את כולם בגיל 18. הבאנו הצעה מאוד הגיונית והסכמנו להתפשר, אבל כשאומרים שזה יהיה בגיל 26 - נשואים עם ילדים - כולם מבינים שלא אפשרי לשרת בגיל הזה".
כנסת שידור פיזור הצבעה חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד