י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

הדיל עם הד"ל שלא היה • מיוחד

היורה אליה נזרקים שמות המועמדים לרבנות ירושלים עברה את שלב הרתיחה - והספינים חוגגים. נאמן ביתו של הגרי"ש אלישיב לאתר 'בחדרי חרדים': "אנחנו הולכים יחד עם ש"ס. אין שום שינוי"

בחירות לרבנות. צילום ארכיון: אליהו הלוי
בחירות לרבנות. צילום ארכיון: אליהו הלוי

"רבי שמואל סלנט מתהפך בקברו", כך אומר אחד מנאמני ביתו של הגרי"ש אלישיב, בשיחה עם אתר 'בחדרי חרדים'. ואם תשאלו מה ראה אותו איש לזעזע את מנוחתו של האי גברא רבא, רבה של ירושלים במשך 44 שנה, הרי שתשובתו של הלה בפיו: "במירוץ לרבנות ירושלים נדמה שכל החסמים הוסרו. הכל כשר במאבק. וחוץ מזה", הוא שואל בכאב, "ממתי שמענו שלרבנות יש מירוץ? האם זה לא הציבור שצריך לבחור את רבו? האם ככה אמורים להיראות בחירות לרבנות לעיר כמו ירושלים?".

אם נתעלם לרגע מהנימה הנאיבית של האיש בסוף דבריו, הרי שנדמה שהפעם הוגדשה הסאה. מידי מספר שעות מופרחות לחלל האוויר ספקולציות ותרחישים שונים. יד הכל בוחשת במינוי שמתעכב כבר למעלה משש שנים, וכל מי שיש לו יד מיותרת, הרי שהוא ממהר לנצל אותה על מנת לבחוש בקדירת הרבנות הרוחשת. לעיתים נדמה, שהקדירה כל-כך גדולה, עד שאין גבול לידיים שיכולות לבחוש בנושא הלעוס עד לזרא.

נאמן ביתו של הגרי"ש אלישיב התקשר אלינו, לטענתו, על מנת למחות מחאה נמרצת. השימוש המוגזם שנעשה בצמד המילים - מחאה נמרצת, הקהתה את חשיבותם, אך בכל זאת חידדנו את אוזנינו לשמוע על מה קמה המהומה.

בסוף השבוע האחרון, פורסמה בכלי התקשורת החרדים ידיעה על דיל המתרקם בין סיעת ש"ס, ראש העיר ניר ברקת והסיעות הד"ליות. לפי הפרסומים, יעשו הצדדים יד אחת על מנת לבחור את הרב יוסף כרמל (מהזרם הדתי-לאומי) כרבה האשכנזי של ירושלים {במאמר המוסגר: בציבור הדתי לאומי אין הסכמה על זהות המועמד. רבים תומכים ברב יעקב שפירא ראש ישיבת 'מרכז הרב' לתפקיד, אך כלל לא בטוח שהוא רוצה בתפקיד}, ולרבה הספרדי של ירושלים, יבחרו ברב יצחק יוסף.

לטענת נאמן ביתו של הגרי"ש הדברים הם שקר וכזב, בלשון המעטה. "לא היה ולא יהיה שום דיל נגד דעתו של הגרי"ש אלישיב. חברי ש"ס אמרו לנו מספר פעמים, גם ביום האחרון, כי כל מהלך ייעשה בשיתוף פעולה מלא".

יתירה מכך הוא מספר, כששאלו את אלי ישי האם נרקח דיל עם הד"ל שבו יקבל הרב כרמל את רבנות העיר, שאל אלי ישי: "איזה כרמל מדובר מ'דגל התורה'? הוא הרי אשכנזי?". מהשאלה ניתן להבין, אומר בן שיחנו, שלישי אין כל מושג על ה'דיל' המתגבש.

וכאן מגיע הזמן לחשבון מתמטי, והוא מסביר: הרי אם הציבור החרדי הולך כגוש אחד לרבנות ירושלים, יש לו רוב ברור. והוא מסביר את החלוקה: יש 48 חברי גוף בוחר. 6 - נציגי שר הדתות (100% חרדים); 18 נציגי עירייה (מתוכם 6 נציגים חרדים); ו-24 נציגי בתי הכנסת בירושלים (לפחות 16 חרדים). לפי חישוב זה, ישנם 28 חברי הגוף הבוחר חרדים, המחויבים להחלטות הגרי"ש אלישיב והגר"ע יוסף.

"לפי זה, למה שש"ס תסגור עם הציבור הדתי-הלאומי?", הוא שואל. "יתירה מכך, גם בתוך חברי העירייה שאינם חרדים, מי אמר שהם מחויבים להחלטות ברקת. האם נציגי מרצ ילכו בוודאות אם החלטות ראש העיר? האם אין להם מילה?"

הוא תולה את הפרסומים במקורביו החרדים של ראש העיר. הוא לא מסתיר את זעמו, ואומר: אויבי איש - אנשי ביתו. כיצד ייתכן שאנשים משלנו מחבלים בסיכויי רב עיר חרדי?

וכאן אנחנו שואלים את שאלת מליון הדולר: במי יתמוך הגרי"ש אלישיב לרבנות העיר? האם ריבוי המועמדים לא מחליש את הסיכויים?

הוא נזהר בלשונו, ואומר: לא יימלט, שמספר רבנים יקבלו את ברכת הדרך מהגרי"ש אלישיב. המצב כעת שיש מספר מועמדים ראויים - וצריך להחליט. מי שייכנס לבית הגרי"ש יקבל ברכה. כשיגיע השעה להחליט - הוא יפסוק.

ועד אז - נשמע עוד על הרבה פגישות, ברכות, וכמובן - ספינים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד