ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

אתם שאלתם - ה'וועד לשמירת הצביון' משיב

ה'קול קורא' למעניקי 'כשרות למהדרין' להעניק הכשר רק לבתי מלון השומרים על תקנות ה'וועד לשמירת צביון העם היהודי', עורר דיון סוער. הצגנו לחברי ועדת הרבנים את השאלות - הם השיבו • מיוחד

חדר במלון. צילום: אילוסטרציה
חדר במלון. צילום: אילוסטרציה

ביום שישי האחרון התפרסם בשלושת היומונים החרדיים - 'המודיע', 'יתד נאמן' ו'המבשר' - 'קול קורא', עליו חתמו הגרי"ש אלישיב, הגר"ש ואזנר והגראי"ל שטיינמן, הפונה אל הרבנים מעניקי תעודות ה'כשרות למהדרין', להעניק כשרות כזו אך ורק למלונות ומקומות נופש השומרים על תקנות רבני ה'וועד לשמירת צביון העם היהודי'.

בקריאתם כתבו: "היות ונתינת 'כשרות למהדרין' שעל ידכם לבתי מלון ולמקומות נופש המיועדים לציבור החרדי, משמשת כהכשר שהמקום מיועד לציבור החרדי, בו בזמן שאין הדבר כך והמכשלות הנמצאים שם הם חמורים ביותר.

"על כן אנו מבקשים מכם לתת 'כשרות למהדרין' אך ורק למקומות שאושרו ע"י רבני ה'וועד לשמירת צביון העם היהודי' שמונו על ידינו לטפל בנושא חשוב זה".

בפורום 'בחדרי חרדים' התפתח דיון סביב הנושא. רבים צידדו בעמדה שוועדת הרבנים מיותרת. במהלך הדיון תקפו משתתפי הדיון גורם המקורב לוועדת הרבנים. אותו גורם פנה אל מערכת 'בחדרי חרדים' והתלונן על הדברים שנכתבו אודות הוועדה ואודותיו. המערכת הציעה כי תציג לחברי הוועדה את השאלות שעלו מתוך הדיון - וחברי הוועדה ישיבו.

הנה התוצאות:

• מי הם הרבנים, חברי הוועדה?

"עיין בפרוספקט".

• מי יוזם הוועדה?

"גדולי ישראל שחתמו על הכרוז".

• מה תפקידו של הרב י.ר.?

"מזכיר הוועדה".

• בתי המלון בתצורתם הנוכחית, ותחת 'כשרות מהדרין', קיימים במשך שנים רבות. מה עורר את הרבנים להתכנס כוועדה ולהלחם בתופעה?

"א. אפשרויות האינטרנט, כפי שהם כיום - לא היו בעבר. ב. הצעקה הלכה וגדלה והצטברה ג. ייתכן שהעוסקים בנושא הרגישו שעתה זה זמן מתאים".

• מדוע יצאו הרבנים במכתב (התקפה) שכזה כנגד בתי המלון, ואולי אף כנגד הרבנים מעניקי ההכשר, מבלי שלפני כן נעשה מהלך מכוון שיוביל להפעלת בתי המלון, לפי רוח מרנן ורבנן. בכלל, האם מהלך שכזה לא היה ראוי להוביל בשקט ובניחותא, באופן כזה שהטלטלה לא תורגש ולא תגרום לאנטי?

"נפגשנו מספר פגישות עם מספר נותני כשרות לדון בנושא, וכאשר הדיונים עלו על שרטון הוחלט לצאת בקריאה שיצאה".

• האם נלקח בחשבון שמשפחות הרגילות לפוש בבתי מלון, אם מטעמים של נופש ואם מטעמים של בריאות, עלולות למצוא לעצמן חלופות שהן גרועות באמת?

"בהחלט שכן. דובר על כך אצל גדולי ישראל שחתמו ושלא חתמו, אולם המסקנה היתה שאם הציבור ידיר רגליו ממקומות אלה, ובעלי המלונות ירגישו זאת בכיסם - המצב ישתנה".

• לאחרונה רווחת בציבור תחושה, כי ניתן להוביל מהלכים אצל גדולי ישראל, מבלי שתינתן להם את ההזדמנות לשמוע דעות אחרות ומגוונות. כך יוצא שאיסורים רבים מוטלים על הציבור, איסורים כאלה שלעיתים מתמוגגים ונעלמים אחר חלוף תקופה, דבר שפוגם באמון הציבור באמונת חכמים. האם בנושא המלונות גדולי ישראל ראו מקרוב את הדברים? האם הם שמעו מגוון רחב של דעות? נשמח אם תרחבו בנושא.

"כאמור, הוועדה ישבה עם נותני הכשרות מספר פעמים, וחלק מהם אף היה אישית אצל הגרי"ש אלישיב, ששמע את דבריהם".

• האם הוועדה תפעל שבתי המלון לא יאפשרו לאורחים החרדים לצפות בטלביזיה, אינטרנט וסרטים כגון 'גורבייס', או שרק תאפשר לכל מי שלא יחפוץ בכך שלא לקבלן בכוח?

"עיין להלן".

• האם הוועדה מוכנה לקיים מפגש עם רבני בתי מלון, מלונאים ונופשים חרדים, כדי להתרשם באופן יסודי ומעמיק, על מנת לתת פיתרון ראוי?

"נפגשנו ומוכנים להיפגש פעמים נוספות.

"שלא תהיה טעות, והדברים יוצגו באופן מעוות. המלחמה היא על מספר בעיות שאותם עוררו נופשים רבים אצל רבנים וכך נבנו התביעות.

"ישנם מלונות בהם בריכות שחיה א. מעורבות ב. או שאינם מעורבות ואינם מקורות. לדוגמא ישנו מלון בירושלים הנחשב למהדרין ולפי תלונות נופשים, כאשר מביטים מחלון החדר רואים את הנעשה בבריכת השחיה.

"לא פעם קרה שבמלון המציג את עצמו בכשרות מהדרין הגיעו נופשים בערב שבת או חג וגילו שהריהוט בחדרם לא הולם את רוח היהדות.

"השבר הגדול הוא גם בחדרים. כאשר ישנם מכשירי טלוויזיה ואינטרנט, יושבים הילדים/ות והבחורים/ות עם ההורים או הילדים והבחורים בשעת מנוחת ההורים ומביטים בטלויזיה ולא צריך להאריך בדיבור את הנזק הנגרם. השקעת חינוך של שנים יורדת לטמיון באופן שאי אפשר לתקנו.

"פרט נוסף עליו עוררו נופשים הם הדחיפות שנדחפים ליד הבארים, בשעת נטילת האוכל, גברים ונשים.

"ולכן קריאתנו לנותני הכשרות ומארגני הנופשים: אל תגרמו לכך שאנשים יגיעו למכשולים על ידכם, גם אם לפי שעה הדבר ייראה אצלכם כחסרון כיס. אם נתארגן יחד ולא יתנו כשרות למקומות אלה, והעיתונים לא יפרסמו מלונות שלא מאושרים, הרי שהמצב ישתפר. כוח הקניה של הציבור החרדי הוא גדול מאוד, כפי שאנו רואים במצרכי מזון - ואז היה זה שכרכם כסף מורווח ביושר וכשרות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד